Forfatter |
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ved godt der ikke er et og kun et svar på dette spørgsmål.
Jeg overvejer at gå igang med en større 3 eller 4vejs konstruktion med 12 eller 15 i bunden og vil gerne lige have nogle input derude fra mht et godt valg af basenhed og kabinettype (basrefleks kontra lukket). Både teknisk begrundede og smagsbetonede preferencer hilses velkomne.
Jeg hælder selv mest til den lukkede type idet impulsforarbejdningen jo pr teori burde være bedre end basrefleks hvor man jo sådan set bruger et resonans-system til at give den nederste bund med. Det virker også lidt mærkeligt at man ofte er helt syg efter time-alignment af enhederne men samtidig accepterer den udtværring som en port forårsager.
Nå men lukkede systemer forekommer måske rigtigere, men lider i mine ører ofte af en lidt lukket karakter i det øvre basområde og med store enheder ender man jo med meget store kabinetter.
Så hvad gør den kloge?
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette (se link) er den bedste bas jeg til dato har hørt. 15" hjælpes af en 8" fra ( formoder jeg udfra delefilterdiagrmmet ) ca. 50 Hz, dette giver en både dyyyyb, slagkraftig og frigjordt bas. Det er et basreflekssystem for 15", resten er lukket. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40024&P N=1
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per.G skrev:
Jeg hælder selv mest til den lukkede type idet impulsforarbejdningen jo pr teori burde være bedre end basrefleks hvor man jo sådan set bruger et resonans-system til at give den nederste bund med. Det virker også lidt mærkeligt at man ofte er helt syg efter time-alignment af enhederne men samtidig accepterer den udtværring som en port forårsager.
|
|
|

Istedet for en 15", kunne man bruge flere 8" eller 10" enheder med lidt aktiv EQ
Se evt: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35336&P N=1
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har arbejdet meget med isobariske sub-løsninger, og vil i dag ikke lave andet (med mindre jeg hører noget bedre selvfølgelig  ).
Det kommer noget an på hvor kompliceret en løsning må være, for EQ er guld værd for at nå de dybeste frekvenser med en lukket løsning. I basrefleks kan det være nemmere at komme rigtigt langt ned, men man kan risikere at skulle bytte lidt præcision for dybere frekvenser - det kan dog lade sig gøre at lave særdeles kompetente basrefleksløsninger.
Jeg arbejder selv på en 4-vejs løsning, hvor jeg bruger alle mulige kneb for at få den bedste lyd ud af konstruktionen. Jeg har valgt at lave en 3-vejs højttaler med passivt filter, og så koble et aktivt filter ind sammen med en dybbas-sektion, så systemet samlet bliver et 4-vejs system.
Det er imponerende med de store 15" enheder fra f.eks. Flexunits, men der skal enorme kabinetter til, for at få dem til at udfolde sig optimalt, og 120-150 liter er ikke unormalt. Selv flere 10" og 12" vil også gerne et stykke over 100 liter. Det giver lidt problemer for æstetikken hos mig, og jeg har haft mange 10" til tests, og de gør jobbet lige så godt - mener jeg. Selvfølgelig kan man ikke simulere en Roskilde Festival i stuen, men man kan jo bruge mere end én 10" i hver side, og så nærmer vi os alligevel.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
impulsforarbejdningen jo pr teori burde være bedre end basrefleks Der er flere slags basrefleksafstemninger. Vælg en besseltype, med blød afskæring. Hvis du fx. går på www.linearteam.org ISD online, foreslår deres robot en butterworthafsteming, med skarpt knæk. Så reducerer man portfrekvensen og justerer volumen, så man får det ønskede bløde knæk. Det kan snildt konkurrere med et godt lukket system.
hvor man jo sådan set bruger et resonans-system til at give den nederste bund med. Det gælder også for et lukket system, sorry.
men samtidig accepterer den udtværring som en port forårsager. Se øverst
Til slut: der skrives meget på dette forum om det lukkede systems overlegenhed. Selv om det vitterligt teoretisk er rigtigt, er det ren skrivebordsteori. Der findes mange, mange ekstremt velfungerende reflekssystemer. Lyt til JMlab Utopia, Wilson, B&W, Avalon og mange flere.
Man skal huske på, at en basafstemnings Q hænger sammen med rummets dæmpning - det er derfor, amerikanske højttalere fremstilles med et højere Q / lavere dæmpning end britiske. De store US-træhuse "æder" bassen.
Praktiske anbefalinger: Jeg roder med en 13" Eton. Det er godt.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Mindre enheder nytter ikke. Det afhjælper ikke problemmet. Mindre enheder er ikke hurtigere end størrere enheder. Det kan man læse mere om på adireaudios hjemmeside. Det har noget med induktion at gøre, ikke membranareal. Accelerationsfaktor (Mms/BL) har intet med hurtighed at gøre, kun effektivitet.
Jeg tror godt man kan få et basrefleks kabinet til at spille pænt, hvis det er lavet rigtig. Men Groupdelay og stepresponsen skal man kigge godt efter.
Havde du ikke gang i noget åben baffel på et tidspunkt?
Jeg ville kigge efter lav induktion og generel fornuft. En bas jeg har hørt og der får kæmpe god kritik (har vundet utallige priser verden over) er PhaseEvolution Aliante. En flad bas med bikubememran.
Se mere om Aliante her : http://www.phase-linear.de/produkte.asp?p=subwoofer&view =detail&grp=6&ser=44&nr=1360113&lang=DE
Her er tegning af hvordan den er opbygget: http://www.phase-linear.de/aliante_cutaway.asp?p=subwoofer&a mp;lang=ENG
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville til enhver tid vælge "små" enheder hvis det var mig. Jeg har prøvet det der med store 15 og 18" da jeg var yngre og det dur altså ikke i længten...Jeg har i alle tilfælde ikke hørt noget som ville stille mig tilfreds idag hvis jeg skal være ærlig.
Michael
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville foreslå en 12" bas, 8" mellemtone - eller mindre....og en god diskant.....
Spørg Syncroniq, han kender nok nogle kanon gode enheder....
Men jeg vil da sige at mine højttalere som består af 12"bas, 8" mellemtone, 19mm. diskant, de spiller klart bedre klassisk end nogle andre jeg har hørt.....selv B&W for røv, synes man sagtens kan få god lyd af store enheder men man skal blot vide hvad man har med at gøre....
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 02:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan vist godt slå fast, at der ikke er noget der hedder "hurtig bas" ik'?
Jeg mener ikke der er noget specielt der taler for brug af store enheder frem for små - omvendt er flere små ikke nødvendigvis bedre end en stor - når vi snakker bas (jeg forudsætter at vi snakker om bas under ca. 80Hz - i hvert fald det JEG kalder bas).
Der er alt sammen et spørgsmål om lydtryk - hvilket mange super gode konstruktioner jo også beviser med at levere reference bas fra små enheder. Men skal der spilles ved realistiske niveauer, er man jo bundet af de fysiske love, og så skal der typisk større enheder til.
Og hvor dybt er dybt nok? Den diskussion dukker op herinde en gang i mellem. Skal bassen nødvendigvis gå linært til 20Hz, for at musikken lyder autentisk? Det mener jeg ikke.
Mit valg er faldet på et bånd, flankeret af to 2" mellemtoner og to 7" nedre mellemtoner/øvre bas enheder i hver side. Det skulle dække linært ned til 35-40 Hz. Den sidste bund vil blive suppleret af to 10", isobarisk koblet, i hver side - men jeg vil lade tiden vise om den nederste bund, rent faktisk bliver nødvendig.
Alt i lukkede kabinetter med et par akustiske ventiler.
- Er selv tilhænger af lukkede løsninger, men ikke nødvendigvis fordi de er bedre end basrefleks, men fordi succesraten er større. Jo simplere/nemmere en konstruktion, jo større er chancen for succes.
Tror mange ofte afskriver basrefleks som upræcis, fordi løsningen ofte bliver valgt for at begrænse volumen, og ikke for at give enheden optimalt volumen.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg tror også man bør kigge på faktorer som ventilering når vi snakker bas. Altså hvor godt kan enheden ånde på hver side af membranen. Hvormeget larmer den mekanisk når den arbejder hårdt (nemt at teste, bare sæt den til i friluft og lyt til en sinustone ved høj volumen). Groupdelay bør dog være lav, ellers lyder det meget dårligt (Hørte en engang der peakede over 25ms, og det virkede som om den var en halv takt bagefter).
Men små enheder er ikke hurtigere end store. Det er tæmmelig simpelt. Store enheder har langt bedre ventileringsmuligheder, og skal vandre mindre for at flytte samme mængde luft (altså uliniariteten i bl.a. BL bliver et mindre problem).
Men det kommer vel an på behov. Jeg klarer mig fint med én 7" i hver side der går ned til 35Hz ca. Jeg mangler intet.
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal lige love for at der sker noget på denne tråd i løbet af en halv dag. Jeg har ikke checkket alle de link i har medtaget ( det gør jeg senere). Jeg blander lige lidt spørgsmål og svar fra tråden.
Jazzman: Hvorfor mener du at et lukket system også er resonant. Som jeg forstår det er et lukket system med et Qt på 0.5 eller derunder pr definition ikke resonant. Tænker du på højttaler plus rum som tilsammen alligevel giver resonanser eller oversving i forhold til det oprindelige signal?
Syncronic: Jo jeg havde gang i et par dipoler med seks 10ere i hver side. Inspireret af Linkwitz hjemmeside og Janils/HFs delta-dipol. Jeg lavede det hele plus diverse aktive filtre efter bogen. Jeg satte det til og det lød underligt. Jeg checkkede alt, skruede op og ned for kompensationer flyttede rundt på dipolerne i min stue. Alt gav forskellig lyd men intet virkede. Det var ligesom at de virkede modsat i forhold til teorien om resonansernes udglatning i rummet via dipole systemer.
Hos mig var det nærmest omvendt. Ind i mellem fandt jeg en skæring hvor der var alt det punch man kunne ønske sig. Næste cd forsvandt bestemte bastoner fuldstændigt og man sad helt skævt i sin favorit stol, lænede sig frem og tilbage for at finde et sted hvor bassen måske var ak ak.
Jeg har senere mødt en ligesindet som også havde store forhåbninger til et indkøb af 4gange 15 tommer til en åben baffel. Men som også måtte kaste håndklædet i ringen.
Lige nu benytter jeg 10 tommer vifa (lav Qt og lav egenresonans) i 70-80 semi-lukket kabinet suppleret af et par hjemmebyggede Heil diskanter. Der er 2 scanspeak ventiler i hvert kabinet hvor jeg har pillet noget af glasulden ud indtil jeg syntes at det lød bedst. Derudover anvender jeg en behringer deq 2496 til lidt bas-Eq som Daniels også forslår, ydermere bruger jeg behringeren til at tilpasse klangforskelle mellem højre og venstre side idet min opstilling i mit rum er lidt asymetrisk.
mvh
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er en god tråd. Bas betyder noget. Syncro kan nøjes med en 7"; det ville ikke gå hjemme hos os, men det er det med de store rum ;-) Syncro: det med induktionen må du uddybe, det lyder interessant. SD enheder har jo meget lavere selvinduktion, og jeg er belemret med 1.45mH
Akustiske ventiler: spild af energi - det eneste, de gør er at introducere et tab i systemet. Q sænkes, systemresonansen holdes konstant. Den samme effekt kunne man have opnået med en større magnet, men så var effektiviteten steget!
Per G.: Et lukket system har også en systemresonans, som er med til at forme bas-outputtet. Men det er selvfølgelig ikke en helmholzresonator :-)
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer lige med et spørgsmål mere.
Nogle højttalere kan spille musik ved alle niveauer. Mens andre ligesom først kommer til live (i basområdet) når de fødes med en vis effekt. Hvilke parametre er afgørende for dette fænomen.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
I jagten på "bedst bas" er der en ting som har meget (eller nærmere afgørende) betydning for resultatet - bassystemets tilpasning til rummet. Hvis man tager højde for det hele vejen gennem sit design kan man komme rigtigt langt. (Et lukket system har den fordel at afrulningen "nemt" kan tilpasses roomgain'et eller let hjælpes lidt på vej med aktiv EQ)
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Jeg tror også man bør kigge på faktorer som ventilering når vi snakker bas. Altså hvor godt kan enheden ånde på hver side af membranen. Hvormeget larmer den mekanisk når den arbejder hårdt (nemt at teste, bare sæt den til i friluft og lyt til en sinustone ved høj volumen). Groupdelay bør dog være lav, ellers lyder det meget dårligt (Hørte en engang der peakede over 25ms, og det virkede som om den var en halv takt bagefter).
Men små enheder er ikke hurtigere end store. Det er tæmmelig simpelt. Store enheder har langt bedre ventileringsmuligheder, og skal vandre mindre for at flytte samme mængde luft (altså uliniariteten i bl.a. BL bliver et mindre problem).
Men det kommer vel an på behov. Jeg klarer mig fint med én 7" i hver side der går ned til 35Hz ca. Jeg mangler intet.
|
|
|
Hej Synq
Jeg giver dig helt ret i alle dine synspunkter - undtagen ét - det sidste.
Du tror du ikke mangler noget - indtil du hører en ordentlig 10" eller 12" levere den samme "mængde" bas. Der er simplethen ingen sammenligning - der er spark, ro og nærvær på en helt anden måde - "live" du ved 
Eller som de siger i USA: Der er ingen erstatning for kubik
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
"Theres no replacement for displacement" siger de vidst.
Det kommer lidt an på behov men kan godt se hvad du mener. Mine SS 18W/8530'ere går pænt dybt og min stur gainer voldsomt. Folk vil aldrig gætte at det var 7" enheder hvis de kun hørte dem, og ikke så. Men der kommer en 26W sub med Hypex 4.0 om en månnedstid ca. (Snedkeren skal på ferie som jeg skal bestille kabinetter :) ).
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Mine SS 18W/8530'ere går pænt dybt og min stur gainer voldsomt. Folk vil aldrig gætte at det var 7" enheder hvis de kun hørte dem, og ikke så.
|
|
|
Har du nogen målinger af højttaleren + rummet fra lyttepositionen? (20-20kHz)
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Mens andre ligesom først kommer til live (i basområdet) når de fødes med en vis effekt. Hvilke parametre er afgørende for dette fænomen?"
Det er det mekaniske Q. Det skal være HØJT, helst over 5. Det betyder, at membranen ikke dæmpes af mekanisk modstand i spider eller ophæng, men kontrolleres elektrisk.
|
Til top |
|
|