Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2025 | 22:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg-rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har et forslag til hvor man kan begynde hvis man kunne tænke sig at bygge med rør - men ingen erfaring har?
Hvad skal man vælge? Hvor meget skal det koste? Hvad skal man vide noget om på forhånd?

Hvis der er nogen der har gode ideer og/eller anvisninger bliver jeg glad.

Mvh Kristensen
Til top Vis Kristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen

Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hej Kristensen

Du skal læse en del om rør, så du kan forstå princippet bag, jeg har arbejdet med rør i over 20 år, og stadigvæk kan jeg lære nyt.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Tube-freak skrev:

Hej Kristensen

Du skal læse en del om rør, så du kan forstå princippet bag, jeg har arbejdet med rør i over 20 år, og stadigvæk kan jeg lære nyt.

Mvh<!-- Message ''"" -->

Ja, jeg var nok klar over den ville komme - og jeg har da også læst det meste af det materiale jeg kan få fat i. Men jeg tror ikke lige jeg har
erfaring nok endnu til at bevæge mig rundt i de høre spændinger.
Jeg har en del lab. erfaring fra min uddannelse, men det er dog kun stærkstrøm og ikke sådan uden videre noget jeg kan overføre til selvbyg.

Har du et bud på om det er KIT eller en simpel konstruktion ud fra et diagram jeg skal prøve?
Til top Vis Kristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristensen

Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Kristensen skrev: Har du et bud på om det er KIT eller en simpel konstruktion ud fra et diagram jeg skal prøve?

Det eneste rigtige er at bygge fra et diagram, da du derved kommer mere tilbunds i hvordan det hele virker, jeg startede på denne måde, at jeg så idag selv kan lave diagrammer skyldes dette, samt at jeg kunne gå på biblioteket og låne bøger der omhandlede rørforstærkere, jeg tror ikke det er muligt at låne sådanne bøger idag. Jeg har også fundet en del bøger på diverse loppemarkeder omhandlende hvordan rør virker, samt en del diagrammer.

MEN HUSK AT HOLDE DEN ENE HÅND I LOMMEN NÅR DU RODER MED HØJSPÆNDNING, DET GØR FANDME ONDT AT FÅ ET STØD PÅ 500 VOLT, BAGEFTER HAR MAN DET IKKE SÅ GODT.

Mvh

Til top Vis Glowing-Tube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Glowing-Tube

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hvilke højtalere har du, og skal det være en integreret eller effekttrin eller monotrin og i så fald hvilken preamp bruger du, hvad er dine krav til lyd, hvor mange kr. vil du ofre

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Lån følgende på dit bibliotek (de kan bestilles hjem)

Rosenblit, Bruce
Beginner's guide to tube audio design

og

Morgan Jones Valve amplifiers.

Den første er lettest at forstå. www.diyaudio.com (tube delen) er fantastisk.

www.lundahl.se har gode diagrammer (jeg er selv igang med Claus Byrit's fra denne side, dog med CCS mm).

Jeg syntes ikke det er så svært at komme igang, har aldrig bygget med rør og roder med kolber til dagligt.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke noget om et decideret beløb, men jeg skal nok ikke ligge ud med en SE WE300B konstruktion...
Jeg har kigget på audio note kit kits og world audio design, og det er nok i det prislag jeg tænker at starte.

Hvad angår krav til lyd - så skal det sku lyde ordenligt! Jeg siger ikke det er high end men mindre kan vel også gøre det.
Alle bud på konstruktioner der ikke er forforstærker er ok - jeg kan evt. bruge pre out'en på min Rega Mira.

Men en headphone konstruktion er også velkommen - men lær' man lige så meget ved sådan én?
Jeg har ingen måleapperater (oscilloskop ellr high tec voltmeter) men jeg kan få adgang til det - hvor meget skal man bruge sådan noget?

Hvilket pris leje bør man starte i? Hvad med kabinet/kasse?

Glowing-Tube
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Lav kassen selv: her er min selvbyggede rør-slæde med 14 rør,ramme lavet af en snedker, top-pladen har jeg selv lavet, den er blevet malet hos en autolakerer. At der står Audio-technology på den, er fordi jeg kender Per Skaaning, at der på toppen af nettrafoen er et logo fra Gryphon, er fordi jeg kender en der har arbejdet hos 2R-marketing . Læs lidt om den på http://www.viborghifi.dk/supertrf_2005.htm  helt i bunden af siden.

Mvh

cooljules1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

kender intet til det, men der findes også det her, som kan købes igennem Brinck elektronik tror jeg:
http://www.velleman-kit.com/ot/en/product/view/?id=19149

Til top Vis cooljules1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cooljules1

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart lyder til at det er en integreret du har brug for - WAD har en tiltalende EL(EF?)84 PP til ca 300 pund

Ellers var det måske en ide at bygge en "hybrid" forstærker - Broskie(TCJ) har nogle interessante ideer omkring hans Aikido - hans enkle 16watt med Aikido preamp modul som driver for et par mosfets kunne være god som en enkel integreret forstærker - se efter "Aikido Hybrid Amplifiers"

http://www.tubecad.com/

Kristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Er det ikke muligt at finde noget som indeholder de dele jeg skal bruge og samtidigt lære hvordan det hele virker?
Velleman - tja den konstruktion du linker til koster så vidt vides tæt på 10000,- inden jeg har den til at spille...

Når jeg kigger på mine diy højtalere, så er det ikke ligefrem driftseffekten jeg bliver stolt af... Det er nok i området af 85 - 86 db.
Sååå hvad med et rigtig rigtig kraftigt første gangs projekt der ikke ruinere min familie i generationer? Hvad med et hovedtelefon kit eller meget
velbeskrevet projekt?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Du kunne bygge den her 20watt fra Aquablue - mig bekendt ved de hvad de laver og så vidt jeg kan se er det opbygget på print - alle dele excl. kabinet 375EUR

Nå, ja, de har et kit på vej med det spændende KT66 rør

http://www.diyparadiso.com/ppel841.htm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes