Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er startet på et projekt med et sæt to-vejs højtalere. Jeg vil anvende Monacor SPH-165C til bassen og DT-101SK til diskanten. Enhederne er købt.
Kabinet volumen på 14 liter (der er ikke taget højde for hvad delefilter og afstivning fylder). Qt på 0.707 ligger ved 18 liter, mens Qt på 0.8 ligger ved 12 liter ifølge speaker workshop (som jeg også har anvendt til at måle Thiele-Small parametre med).
Kabinettet bliver lavet i 27mm masivt træ (noget der er lidt mørkere end kirsebær, men jeg kan ikke lige huske sorten på stående fod). Baflen bliver lavet dobbelt. Træet er købt og udskåret. Så alt i alt er jeg klar til at påbegynde samlingen af kabinettet.
Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal lægge delefrekvensen. Diskanten anbefales delt ved minimum 2000Hz med 2. ordens filter, bassen anbefales delt ved max 3500Hz med 2. ordens filter. Jeg påtænker at anvende et 4. ordens Linkwitz-Riley filter, så jeg bør jo kunne lægge delefrekvensen hvor som helst mellem 2000 og 3500Hz, men hvordan påvirker det lyden at henholdsvis bas eller diskant spiller dette område?
mvh Michael
|