Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem laver de bedste ringkernetrafoer, som dykker mindst i spænding, ved fuld belastning  Er de til at købe i alm. handel, eller skal de specialfremstilles ?
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stor en trafo snakker vi om og hvor mange procents regulering er du villig til at acceptere?
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Spencer,
Jeg har været på udkig efter lidt det samme! Fandt den her diskution jeg syntes har nogle gode input: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=424f21181506 cefe7c2c1ee86fb6e922&threadid=78270 Jeg har dog ikke fundet det helt rigtige endnu, men har heller ikke kastet alt for meget energi i projektet da der er andre ting der står højere på sedlen for tiden.. Men hvis der dukker noget op der er lige til at pille ned fra hylden så kunne det da godt være. Sig endeligt til hvis du finder noget!
Hvad V/A har du brug for og hvilke spændinger??
Mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg leder efter noget mellem 18 og 22V, i størrelsen 160 - 220VA ca. EDIT: Altså 230V -> 2x18V f.eks. Der skal ikke reguleres efterfølgende, da jeg så sikkert ikke behøver så 'stiv' en trafo, hvis der alligevel reguleres.
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behøver du heller ikke regulering for at tage højde for udsving på netspændingen? Eller er det ligemeget i din konstruktion med de udsving der er inde for "normalen"?
Mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
Behøver du heller ikke regulering for at tage højde for udsving på netspændingen? Eller er det ligemeget i din konstruktion med de udsving der er inde for "normalen"?
Mvh |
|
|
Det gør ikke noget om netspændingen varierer. Det er udelukkende for at undgå at spændingen dykker, ved transienter i musikken.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måden hvorpå man kan lave en ringkerne mere stiv er, at man benytter en kerne der er specificeret til større effekt. Men så snakker vi specialfremstilling til dyre penge.
Den bedste og formentlig også billigste måde at opnå en stivere ringkerne på, er simpelthen ved at benytte en med større mærkeeffekt. Skal du bruge eks 160VA, så tag en på 500VA. Den vil alt andet lige være MEGET mere stiv, idet dens primær og sekundær-impedans er væsentlig lavere. Ved at vælge en trafo med større mærkeeffekt, får du større kerne og tykkere primær og sekundviklnger... Altså alt det der gør den stivere.
Du kan hurtigt komme til at betale DYRT for såkaldte special-trafoer, men i praksis er de næppe særligt specielle. Formenlig er der bare tale om, at man har taget en eks 250VA trafo og kaldt den for en 160VA. Så vil den helt naturligt være mere stiv end markedets "almindelige" 160VA typer. Men hvorfor ikke bare købe en 250VA, i stedet for at lade en producent tage en formue for at sætte en mindre specifikation på en standardtrafo?? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig er det bare et spørgsmål om at den skal være strømstærk, men kunne bygges ind i et lavt og fikst kabinet. Der må være trafoer med stor VA-effekt, der ikke er så høje.  Jeg gider ikke selvbyg, der ligner PA-grej. Det ender nok ved 18 eller 20V, og 250VA, som bør være rigeligt. Der kommer nemlig én trafo pr. kanal. Jeg gider bare ikke de høje trafoer, som f.eks. Ulveco har lavet et par stykker af. EDIT: Trafoen må gerne være under 50mm i højden.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes flere trafo-producenter, der laver det de kalder pancake-modeller, der som navnet antyder er ret flade. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Der findes flere trafo-producenter, der laver det de kalder pancake-modeller, der som navnet antyder er ret flade. |
|
|
Det lyder lige som noget jeg kan bruge.  Så er det bare at lede de sædvanlige sites igennem, og se om de ligger inde med noget. Man kan jo krydse fingre, og prøve hos elektronik-lavpris.dk. Der har jeg handlet før, og de er lynhurtige.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan måske godt finde noget der er under 50mm i højden, men de rigtige "pancake-trafoer" (som kan gå i 1U racks, dvs. at højden er max.
38mm) har jeg ikke set som hyldevarer nogen steder (og jeg har kigget mange steder). Skulle du falde over noget må du gerne give lyd (skal
bruge 30-35V/160-250VA)
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener altså Lavpriselektronik.dk har trafo-flat på deres hjemmeside.....  __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
LC audio har en til deres Zap Pulse - Predetor, men med noget højere spændinger desværre!
Mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
LC Audios er så vidt jeg husker 2*42VAC. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Transelectro. Jeg har to stk. 24-0-24v 300va, som er lige præcis 50mm høje, så mon ikke de er lidt lavere i 160-250va, specielt når sekundæren osse er lavere ?
Der er ikke noget at se på deres hjemmeside lige nu, men de får vel gjort noget ved det på et tidspunkt.
mvh Ebbe
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer Jeg har fundet en flad "sag" du måske kan bruge, hvis du ikke har fundet en løsning   Se den her: Mercateo Pris EUR 55,- + levering. Ikke ringe hva'
__________________ | DIY Audio |
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er nu også ret sikker på jeg er stødt på de flade modeller hos elektronik lavpris.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da den fladeste trafo jeg har set, indtil nu.   Ganske imponerende stykke arbejde.
|
Til top |
|
|