Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tegning til 15" sub der kan give 25 Hz. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg skal bruge en tegning til et kabinet på en sub der kan give omkring de 25 Hz.

Enheden bliver en Cerwin-vega CLS-15S reservedels enhed da jeg tror at den enhed vil lyde godt sammen med mine CLSC-15.

Jeg har kigget på www.speakerplans.com og der er kun kabinetter til 18" og 21" basser hvis det skal være subber der kan gå ned til 32 Hz, det 15" horn kabinet de har der inde er kun på 52 Hzog jeg vil meget gerne dybere ned.

Så er der nogen der kender en side hvor jeg kan få sådanne tegninger?

Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Vi kan ikke vurdere enheden, medmindre vi har dens tekniske data. Visse enheder KAN ikke gå så dybt, uanset kabinet.. Måske kan denne, men altså, data, tak
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Det har jeg detsvære ikke jeg ved bare at enhden i sit orginale kabinet kan gå ned til 25 Hz af hvad CV oplyser.
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Der ligger hunden begravet! Under hvilke omstændigheder klarer den det, og hvad er målemetoden? Under alle omstændigheder har et firma vel en vis interesse i, at overbevise folk om deres produkters fortræffelighed?

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nemt at finde enheder , der går så dybt...

Det har taget mig lang tid..... og jeg må bruge godt med EQ'ing til mit projekt!

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Jeg tror generelt at det er umuligt at få en enhed ned under 30-35Hz uden hjælp af slaveenheder, EQ eller andet elektronik..

Men som sagt kan du ikke rigtig lave noget godt med din enhed, hvis du ikke har noget data på den og derfor vil du nok ikke få noget svar herinde fra.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Wvack skrev:

Det har taget mig lang tid..... og jeg må bruge godt med EQ'ing til mit projekt!
Det er vel ikke så svært igen problemet er nok større hvis man samtidig vil have masser af niveau og en lille bitte kasse!

mit bud er her:

http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/831857.htm

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Jeg tror generelt at det er umuligt at få en enhed ned under 30-35Hz uden hjælp af slaveenheder, EQ eller andet elektronik..
ja uden elektronik går det ikke. en forstærker f.eks er jo ret væsentlig

Men ellers er det bestemt muligt.

Dog er CV generelt set ikke optimeret til sub bas, deres force ligger lidt højere oppe. (40-45Hz)

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet til CV og de mener at jeg bare skal bruge de orginale mål for deres kabinet, så jeg bygger en kobi af den. så er der måske også stærre mulihed for at den kommer til at lyde godt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Min båndpass sub klarer ~28 Hz uden hjælp fra EQ'ing. Men, som svarene her osse siger, kræver den slags plads til boksen - min er på små 120 liter ialt.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Wvack skrev:

Det er vel ikke så svært igen problemet er nok større hvis man samtidig vil have masser af niveau og en lille bitte kasse!

mit bud er her:

http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/831857.htm

PRECIS!! 

Denne fremragende 12" har jeg ofte anvendt selv..

Den går fint ned til omkring de 20 Hz. ( f- 6 db @ 20 Hz.) i 125 liter lukket kammer med 3 stk. Variovent akustiskeventiler, monteret med en 70 mm. Ringmagnet bag på, og kabinetterne skal fyldes op med 1,5 kg. fåreuld.

Målinger og anden info kan iøvrigt findes i High Fidelity nr. 5 - 1995 til nr. 6 - 1996 under deres Speak & Abyss konstruktion.

Denne blev oprindlig konciperet til 120 liter helt lukket kabinet, her ydede den f-12 @ 20 Hz. og et F-3 ved 38Hz. med Q 0,70.  (125 liter giver f-3 @ 35 Hz. & f-12 @ 18 Hz. samt Q. 0,72. og kan anbefales.)

Senere blev der monteret 3 akustiske ventiler og dette bragte f-3 ned @ 30 Hz. og gav et f-6 ~7 db. @ 20 Hz. men nu et Q. på 0,77

For at kompencere for et støre Q og herved ringere impuls gengivelse, blev der monteret en ringmagnet bag på enheden samt kabinettet blev løsligt opfyldt med Rockwool tærn (svarende til godt 1,5 kg. fåreuld) herved blev Q igen reduceret, dette endda fra hele 0,77 til 0,5.

Hvilket må siges at værende optimalt!

Et f-3 ved 30 Hz. med et Q. på 0,5 er nok det bedste jeg har set fra et lukket system.

Og f-6 nede ved 20 Hz. giver med lidt room gain helt sikkert et ganske markant og brugbart output / niveau ved de ønskede 25 Hz.

Med let Eq. kan du faktisk relativt nemt opnå et f-3 ved 20~25 Hz. dette uden at stræsse enheden formeget og køre forlangt ud nær dens x-max og med room gain mm. bliver der rigelig niveau helt her ned under..

Man skal dog være OBS. på at nogle lytterum slet ikke kan bære dette uden at give alvorlige problemer, der gør mere skade end gavn for neuanceringen i bassen, for mange vil et f-3 ved de 30 Hz. være MERE! end rigeligt! da der somsagt kommer lidt mere med room gain osv..  så her får man oftest det hele med på 99% af den musik de fleste af os lytter til.

Og et lukket system giver generelt færre room problemer end basrefleks, indtil en grænse selvfølgelig, (denne ligger oftest netop ved de 25 - 30 Hz.)

Jeg kan varmt anbefale at lave et Modeficeret Abyss woofer system!..  det er relativ økonomisk overkommeligt og lige at gå til for de fleste.

Ellers kan en løsning være at kontakte Audiotechnology og få lavet en 12 eller 15" Flexunit efter ønske og optimeret til det system man nu påtænker.

Selvfølgelig indenfor div. naturlige grænser for min kabinet vol. osv..  en given ydelse kræver uanset hvad en given volumen og jo dybere jo større! denne natur lov er svær at komme væsentligt uden om, så kabinetter i størelsen 120 til 150 liter for 12" og 150 til 200 liter for 15" skal man nok påtænke! hvis man vil jage de magiske 20 ~25 Hz. alternativet er elektronisk equalizering, men også dette har sine grænser, der sættes af enhedens excursion kapasitet samt belastbarhed og forstærkerens ydeevne.

Mern et samspil mellem fornuftig kabinet volumen, en god og egnet eller tilpasset enhed med naturlig gode dub bas egenskaber samt så stor liniær excursion som muligt kombineret med en lille smule moderat eq.  kan på fornuftig og sikker vis give en ganske respektabel bas ydelse / dybde. og de 20 ~25 Hz. må netop anses for et ganske respektabelt bas output.. 

Meget mere behøver man reelt ikke..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Juni 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Overstående jeg skrev skulle også svare ganske klart på dette!...

mvh.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg kan varmt anbefale at lave et Modeficeret Abyss woofer system!..  det er relativ økonomisk overkommeligt og lige at gå til for de fleste.

Det lyder lige som noget for mig, økonomisk og lige til at gå til. Men hvad betyder det? du må gerne forklare det nærmere
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 10 Juni 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
miju skrev:

Det lyder lige som noget for mig, økonomisk og lige til at gå til. Men hvad betyder det? du må gerne forklare det nærmere

Det betyder at du kan finde de gamle HF. på biblioteket, og læse artiklerne.. herefter er det bare at gå igang (hvis det er noget der tiltaler dig)

Stort bedre får du ikke til overkomelige penge..  og jeg vil mene at uden eq. eller 2 - 300 liter og basrefleks samt ekstrem dyre enheder opnår du ikke noget der kommer i nærheden et f-3 på 30 Hz.  (og stadig messer af niveau og punch nede ved dine ønskede 25 Hz) du bemærker iøvrigt heller ikke reel forskel på 25 og 30 Hz.

Her får du en rigtig highend subwoofer!.. (eller to, helst!!!)

mvh.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg tror på en måde bedre at det kan betali sig at købe reservedels-ebheder end at købe løse enheder da de i nogle tilfælde er billigere i forhold til kvaliteten. jeg ved blandt anden at en reservedels-enhed på 500 watt rms 15" til et PA lydsystem deer norbalt koster omkring de 60.000kr koster 1.000kr, så når hele sættet koster 60.000kr så må det da være en kvalitets vare man får.

Jeg har lige sidet og regnet kabinettet ud på den CV kopi jeg vil bygge og jeg fik det til at blive omkring 115 litter, og i følge CV skal jeg bruge to rør der er 10" lange og 3,75" i diameter hvilket giver en vendings frekvens på 28-30 Hz.

Jeg har hørt mine højtalere sammen med en CLSC-15S sub og er du gal mand det lød gidt sammen, de passer super godt sammen de to.

Jeg vil lige høre hvor meget dæmpning skal man komme i et reflekskabinet? jeg vil buge rigtig højtalerdæmpning til dette projekt, der er inge grund til at spare i den retning når resten er kvalitet.

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Wvack skrev:

Der er masser af enhedder der går til 25Hz, spørgsmålet er bare hvor meget de spiller der

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg lavede da en bgang en fiktiv sub i WINisd der tog 1 Hz ved -125db. men ja en der er stort set ingen grønster hvor hvor lave Hz en enhed kan tage det er bare et spørgsmål om hvor meget den spiller.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Tryk membranen ind og slip og du har lige lavet 1 Hz.

mvh.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Men hvor meget dæmpnings martriale skal jeg bruge til min sub? det er jo rigtig højtaler dæmpnig af æggebakkeskum jeg vil bruge. er det alle siderne jeg skal beklæde eller hvad?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sige hvor meget du skal bruge, og hvilken type.

Det bedste er selvfølgelig at kombinere materialer, så det dækker så bredt et område som muligt, altså noget meget fast materiale f.eks. æggebakkeskum plader, og så noget fåreuld. Du kan også bare bruge almindelig rockwool. Men der er ikke andet for end at prøve og lytte.
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes