Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: VCO 4 All - clock til dac/cd/drev (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2003 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

I forlængelse af oplæg i emne "jitterdiskussion" i forum digital, ønsker vi her at at starte projekt om selvbyg VCO.

Rettet se tråd for byggeforslag til clock og anden jitterreduktion:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2003 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer, Lennart, KK og flere

Jeg vil prøve at kaste mig ud i det, unden det store kendskab.

Hvad med en batteri konstruktion ? Eks. direkte på xo. som vist på side nr. 4 i jitterdiskussion?

http://home-4.worldonline.nl/~t708955/pdf/XOscillator.pdf

Den kræver 5V+/- 0,5V. - dvs. 4 genopladelige.

Samme batteristrømforsyning kunne desuden evt. bruges på drev.

Er det helt knald i låget :) ?

Får vi problemer med induktion på det lange kabeltræk til krystallet?

Hvilke hovedkriterier kan vi stille op for en strømforsyning og hvordan skal de prioriteres ?

Jeg tror her det bliver mere end svært at adskille designet af strømforsyning fra valg af krystal, hvis vi skal optimere kriterierne for strømforsyningen. Her primært udrfa prioriterer om støj og hastighed.

Fordelen ved DIY er her at vi let kan anvende en batterikonstruktion, omvendt kan vi jo ikke eksempelvis operere med smd komponenter som jo vil være en fordel bl.a. ud fra induktionsmæssigt synspunkt ift. de korte afstande. De nye spændings comparator som ad1651 (eller et eller andet nummer) er jo også smd ? eller hva ? Er der nogen vej ud af det ?

Tjek der her link:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=008e9c1bc57a 4c2896eaec2f4a4502d0&threadid=22269&highlight =

Hvor der bliver diskuteret forskellige clock herunder lcclock xo3 mm. Læs gerne kommentar af guido tent over kwak design i lc-clock. He-he.

VH

Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2003 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Lige lidt ekstra jeg har fundet.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=008e9c1bc57a 4c2896eaec2f4a4502d0&threadid=16179

For indlæg omkring strømforsyning til clock. Herunder også batteri

kwak clock diagram mm. kan downloades i diyaudio.com i en tråd, jeg har hentet det hele ned men kan ikke finde link mere :(

VH
Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2003 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

I bliver nød til at læse den her tråd:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=bb7e66bd8b5a 850b033d96a1b950a7c4&threadid=17194&perpage=15&h ighlight=&pagenumber=3

Jeg garanterer god underholdning 

VH
Kramer

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2003 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil I selv forsøge på at lave en clock???

Strømforsyning til sådan en fætter kan prøve at se på

www.never-connected.com som Trichord benytter til deres Clock 4 (ganske vist som tillæg, men alligevel) de bruger den også til deres RIAA)

ellers kan I jo menvende jer til mig for alternativer til LC

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 November 2003 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Hvorfor vil I selv forsøge på at lave en clock???

Jeg tror ikke den kan laves meget bedre en LC's, men det er vel hovedsageligt pga. prisen.

ellers kan I jo menvende jer til mig for alternativer til LC

Jamen kom frem med alternativer de modtages med kyshånd.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2003 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer.

Godt du fik startet tråden, du lægger hårdt ud fint...

Jeg skal lige have læst dine link..

Jeg sidder lidt og grubler om jeg ikke kan lave en scrambler ala' JISCO.. men skal lige have lidt tid til at tænke den igennem.. 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2003 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart - Mht. Scrambler:

Hvis du ikke lige læste mit inlæg i "jitterdiskussion" KLIP:

LGrau skrev:

Man bliver næsten fristet til at købe JISCO fætteren.

Ret mig endelig hvis i mener at i mener det er varm luft jeg fyrer af .

Spørg LC:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=f057b4b42144 b8c98082f12f84925a7c&threadid=21832

Jeg synes han har et par gode pointer.

VH

Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2003 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej Gert, Lennart mf.

Mht. Strømforsyningen, så var det fra min side, ikke kun ment som den mere eksterne del som lc mf. anvender. Selvom jeg har set strømforsyninger på nettet på størrelse med store madkasser, vil jeg nu mene at det er sådan lidt over ihvertilfælde mit ambitionsniveau. Jeg tror ikke der er så meget bennefit her - det er kanoner mod gråspurve.

Jeg tænkte mere på dele som spændingsregulator, og faktorer som strømstøj mm. ved selve krystallet.

PS Gert, Hvorfor var du ikke på banen i tråden jitterdiskussion ?

Hvordan er din konstruktion ift. Elso Kwak version 7 ?

Hvordan vil du karakterisere LC XO3 ift. Elsos/din version ?

Jeg synes også at vi savnede en del andre i jitterdiskussionen. Det forstår jeg ikke. Men det er vi måske også bare blevet klogere af

Vi bygger fordi det skal være sjovt, billigt og give indsigt.

VH

Kramer

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2003 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg ikke blader mig i CD, clock, jitter er at jeg ikke ved en rygende fis om, for at være ærlig. Men lyd det ved jeg (når jeg altså høre det). Derfor hvis jeg kan høre forskel på at montere en ny clock fremfor uden.

Jeg har ikke hørt LC XO, så jeg kan ikke udtale mig, kender heller ikke Elso Kwak.

det er ikke min clock, men Trichord clock 4 jeg sælger.

Men never connected stømforsyningen giver mindre støj, da den virker somom at forsynings kablet bliver skåret over og dannet på ny, det kunne måske være et hint til jeres hjemmelavede version. Man skal jo begrænse støjelementerne.

Jeg syntes det er godt at bygge selv, og skægt, fint tidsfordriv. pøj-pøj med projektet. eller kan I jo sende en mail, jeg har priser på Never-connected forsyning og clock 4.     

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Hej Gert,

Det her er selvbygger forum.

Vi skal nok sende dig en mail, når vi har en billig konstruktion  

Så må du for min skyld gerne prøve at sælge den i staterne. Priserne i det land på deres tweak/clock/strømforsyning får i mange tilfælde LC audio til at ligne Aldi på priserne. Og det var faktisk en ros til LC for prisniveauet. Jeg syntes faktisk det var ok at xo3 blev sat op fra 1100 til 1600 kr en uge efter introduktion, der skal jo være noget at leve af.

VH

Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej Lennart - Mht. Scrambler:

Hvis du ikke lige læste mit inlæg i "jitterdiskussion" KLIP:

LGrau skrev:

Man bliver næsten fristet til at købe JISCO fætteren.

Ret mig endelig hvis i mener at i mener det er varm luft jeg fyrer af .

Spørg LC:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=f057b4b42144 b8c98082f12f84925a7c&threadid=21832

Jeg synes han har et par gode pointer.

VH

Kramer

Hej Kramer

Jamen selvfølgelig har Lars fat i noget her...men det kommer lidt an på hvor omfattende projectet skal være.

Jeg går ud fra at vi snakker om extern DAC ?.

Det optimale vil være at lade vores refence clock styre cd afspilleren så der ikke er brug for en PLL til at locke på drevets clock. derved undgåes alt lavfrekvent jitter fra drevet.

Men hvis man ikke har lyst/eller mulighed for at rode i drevet, ville det være rart med en extern løsning på fjernelsen af lavfrekvent jitter.

Jeg er stadig lidt i tvivl om JISCO'ens evne til at fjerne alt lavfrekvent jitter, men jeg har lige en lille e-mail korrospence kørende med hr. Altmann.

Grunden til at jeg finder løsningen fristene, hvis den virker efter hensigten, er at jeg forventer at mit anlæg skal styres af PC med digital udgang....men kun hvis drevets indvirkning kan fjernes helt.

har du nogle konkrete planer Kramer ?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Hej jeg indsætter lige mailen til Almann, måske er der andre som kan forklare mig præcist hvordan JISCO'en virker :

(Lgrau) 

(Almann)

Hi Lennart,

First of all I¹ll like to thank your for your work in describing the jitter problem.

I read the german version(my german writing isn¹t that well but you can answer me in german if you like), it gave a precise and quick introduction to the jitter problems.

But still I can¹t really see how the JISCO will remove the low frequency jitter better than the UPCI ?

As I see it the JISCO will add a jitter to every clock sample which gives the high frequency jitter that¹s removed later in the PLL due to its low pass filter.

Yes.

But isn¹t the jitter added to a reference which has low frequent jitter? If the high frequency jitter is just random added to this signal then I can¹t se why the low frequency jitter isn¹t present.

Or is it more complex than I expect ? I can see that it will work if the scrambler adds random jitter to a signal where the input clock samples doesn¹t work as reference.   

Take as an example a large Truck whose speed pattern represent the low frequency jitter.
Now you are on the other lane in a Ferrari, but your throttle pedal has only two positions: idle and full power.

Now, how good can you be in following the Trucks slowly changing speed pattern?

You will be either quite ahead or behind the Truck, thus scrambling the Truck's low frequency speed patterns. You always try to be head to head with the Truck but it don't work, you will swing forth and back in a higher frequency patter, but still you be 'near the Truck', following the 'input clock'.

Do you understand ?

Charles
:)

This was precisely what I could see but the Ferrari will follow the trucks slow speed patterns, and that’s why I mean that the low frequency isn’t removed.If the speed pattern is averaged over a time and the Ferrari will follow this average speed then I can see it’s ok.

Hi Lennart,,

imagine, each gas pulse is of fixed length, say 3 seconds.

The movement of your Ferrari will be uncorrelated to the single movements of the truck.

Charles :)

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Hvad siger i til det med JISCO'en.

burde ferrarien ikke stadig følge lastbilen, eller er det noget jeg misforstår ?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Selvfølgeligt vil ferrarien følge lastbilen, men det vil nærmest være som i en elastik :), dvs. at resultatet er, at du får en mindre udjævning af lavfrekvent jitter men får smurt en tykt lag jitter ud over hele frekvensområdet. Det kan jeg ikke se er en fordel med mindre at du har så meget lavfrekvent jitter at spikesene kommer i nærheden af reciewerens tollerancer. Ellers må andre løsninger være mere ideelle.

Måske er det en rimelig billig løsning, og godt til et l**te computerdrev, hvis du efterfølgende stopper en pll på. Men optimalt er det langt fra. Her er mit bud på din situation:

Hvad med en pll til modtagelse, med egen strømforsyning, til ægte fifo i 64kb klassen med egen strømforsyning, til pll med egen strømforsyning. Det behøves ikke nødvendigvis være en dyr løsning. VCO kan jo bare laves billigt.

Du skal dog være opmærksom på hver pll hæver jitter med ca. 0,5 db under 8-10 khz (jf. dit eget gode link med BBC manden). Er det ikke ved 2-3 db at AES grænserne går i dag. Dvs. at mere end 4-5 pll er i træk dur ikke. Ha-ha. Det viser også lidt af problematikken med jitterattenuering.

Jeg kan huske at jeg skrev et designprincip om, at enhver komponent både attenuerede og tilføjede jitter. Og sådan er det jo også med pll en. Des mere den skal attenuere jitter, det mere intrincis jitter tilfører den (jf. dit link). Det samme princip vil sikkert også gøre sig gældende med hukommelse.

Jeg må sige at jeg derfor ikke bryder mig om brug af mere end en pll ved drevet. Jeg vil foretrække god vco ved drev/udgang og supergod vco direkte på konverter.

Jeg holder stædig fast i de konstruktionsprincipper jeg gav, specielt på side 1 og 2 i jitterdiskussionen. Des mere viden jeg får om emnet, des mere kan jeg se at de principper er rigtige.

Jeg vil gerne prøve at bygge lidt forskellig vco. Evt. først en billig til drev i 250 kr. klassen. Og derefter en batteristyret djævel til konverteren. Senere bygger jeg måske mit eget udgangstrin med vco til drevet. Og så vil jeg i øvrigt prøve det med de grønne lysdioder J

PS. Lennart. Hvis du giver mig din e-mail add. så har jeg lidt diagrammer over Elso vco, hvis du er interesseret.

VH

Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej Lennart

Selvfølgeligt vil ferrarien følge lastbilen, men det vil nærmest være som i en elastik :), dvs. at resultatet er, at du får en mindre udjævning af lavfrekvent jitter men får smurt en tykt lag jitter ud over hele frekvensområdet. Det kan jeg ikke se er en fordel med mindre at du har så meget lavfrekvent jitter at spikesene kommer i nærheden af reciewerens tollerancer. Ellers må andre løsninger være mere ideelle.

Ja det var også det jeg mente var resultatet. Jeg kan heller ikke se nogen fordel i den slags spredning, men hvis det fjernede lavfrekvent jitter fuldstændigt så ville det være nærmest optimalt. Nå ideen er skrottet indtil videre.

Måske er det en rimelig billig løsning, og godt til et l**te computerdrev, hvis du efterfølgende stopper en pll på. Men optimalt er det langt fra. Her er mit bud på din situation:

Hvad med en pll til modtagelse, med egen strømforsyning, til ægte fifo i 64kb klassen med egen strømforsyning, til pll med egen strømforsyning. Det behøves ikke nødvendigvis være en dyr løsning. VCO kan jo bare laves billigt.

Lyder fornuftigt. nu skriver du VCO hvad med VCOX ?

Men jeg mener at der skal tilstræbes at få en lav delefrekvens..<1Hz det giver en lidt langsommere lock på signalet men tilgængæld att jitteren kraftigere. 

Du skal dog være opmærksom på hver pll hæver jitter med ca. 0,5 db under 8-10 khz (jf. dit eget gode link med BBC manden). Er det ikke ved 2-3 db at AES grænserne går i dag. Dvs. at mere end 4-5 pll er i træk dur ikke. Ha-ha. Det viser også lidt af problematikken med jitterattenuering.

Ja det er ikke let  

Jeg kan huske at jeg skrev et designprincip om, at enhver komponent både attenuerede og tilføjede jitter. Og sådan er det jo også med pll en. Des mere den skal attenuere jitter, det mere intrincis jitter tilfører den (jf. dit link). Det samme princip vil sikkert også gøre sig gældende med hukommelse.

Ja alle kredse infører intrisit jitter. jitteren kan opfattes som bredbåndet støj, så den må også undgåes. 

Jeg må sige at jeg derfor ikke bryder mig om brug af mere end en pll ved drevet. Jeg vil foretrække god vco ved drev/udgang og supergod vco direkte på konverter.

men stadig med intern clock drev styret fra DAC? I princippet er PLL'en så unødvendig.

Jeg holder stædig fast i de konstruktionsprincipper jeg gav, specielt på side 1 og 2 i jitterdiskussionen. Des mere viden jeg får om emnet, des mere kan jeg se at de principper er rigtige.

Jeg vil gerne prøve at bygge lidt forskellig vco. Evt. først en billig til drev i 250 kr. klassen. Og derefter en batteristyret djævel til konverteren. Senere bygger jeg måske mit eget udgangstrin med vco til drevet. Og så vil jeg i øvrigt prøve det med de grønne lysdioder J

PS. Lennart. Hvis du giver mig din e-mail add. så har jeg lidt diagrammer over Elso vco, hvis du er interesseret.

Selvfølgelig er jeg intersseret jeg sender lige min addresse.

VH

Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Lyder fornuftigt. nu skriver du VCO hvad med VCOX ?

Jeg overvejede det faktisk. Men jeg tænkte at du måske kunne få computeren til at afgive det samme signal ? Ellers skal det være en vcxo.

Men jeg mener at der skal tilstræbes at få en lav delefrekvens..<1Hz det giver en lidt langsommere lock på signalet men tilgængæld att jitteren kraftigere. 

1 kHz vel ? Jeg er ikke sikkert på at jeg forstår det, men til din situation virker det meget fornuftigt. Du får vel jitter attenuering over et større område, men tilfører vel mere intrincis jitter...Det er derfor at ideen med pll til kun at modtage til buffer er en god løsning. Så kan du lade bufferen tage den lavfrekvente jitter. Det kræver dog separate strømforsyninger, ellers smutter den lavfrekvente også igennem. Jeg har svært ved at se at der skulle slippe noget jitter af større betydning igennem en sådan pll, fifo, pll løsning.

men stadig med intern clock drev styret fra DAC? I princippet er PLL'en så unødvendig.

Ja, hvis drev ikke kører på anden frekvens. Det gør den desværre ikke i mit tilfælde. Pll er stadig unødvendig hvis drevets clock er af rimelig kvalitet, dvs. typisk med separat krystal. Men det kan man jo ikke sige om et computerdrev :)

VH

Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

1 kHz vel ?

Nej jeg mente faktisk 1Hz. Jeg har fundet et design men kan ikke lige finde det igen..

Jeg vender tilbage med det..

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer.

her er artiklen jeg tænkte på :

http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/PLL/PLL1.htm

bemærk delefrekvensen er 1,4 Hz.

Digital filteret med to seperate clock indgange lyder også interessant..

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2003 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg kom til forveksle nogle ting. Interessant link, selvom jeg kun lige har skimmet det. Jeg kan jo ikke rigtigt noget elektronik teknisk.

Jeg søger på nettet efter nogle krystaller. Jeg ved ikke hvor de kan købes af private i dk. http://www.silma.dk har nogle. Jeg kan godt lige de "oven" krystaller der holdes i konstant temperatur. Eller dem med digital styring ift. temperaturen :), men mon ikke de mere simple typer er at foretrække. Det er trods alt ikke sattelit kommunkation vi skal sikre her.

VH
Kramer

Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum