| Forfatter |
|
Psyzo Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle..
Jeg vil lige forhøre mig om nogen har erfaringer med at trække delefrekvenserne lidt fra hinanden i en 2-vejs højttaler.
Dette vil sige, at eventuelt dele diskanten ved 4500 Hz og Bassen ved 2250 Hz altså en 1/2 okt. mindre?
Men mangler man så ikke et frekvensområde fra 2250 - 4500Hz i sine højttalere?
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har god erfaring med mit 6db filter, hvor jeg har delt 1200hertz imellem bas til diskant.....
Jeg synes det mudrer og svær at nyde klangen i musikken når frekvensen overlapper....
Rettelse: Jeg har kun 600hertz forskel fik blandet mine tanker....he he Jeg bruger 12db filter til mellemtonen og 6db filter til diskant __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følgende har jeg lavet lidt udregninger:
Hvis det er sådan at man trækker delefrekvenserne lidt fra hinanden - så vil spolerne og kodensatorne antage forskellige værdier - er det ikke sandt?
Mine enheder er 8 ohm - både bas og diskant.
I et 12db Butterworth delefilter vil udregningerne se sådan ud, men da jeg ikke ønsker at benytte mig af samme delefrekvens må spolerne og kodensatorne antage forskellige værdier, ikke sandt?
Hvis nu jeg har en delefrekvens på bassen på 2345 Hz vil jeg komme frem til følgende komponenter
Spole 0,75 mH Kodensator 6,0 uF
Hvis nu jeg har en delefrekvens på 4500 Hz på diskant vil jeg komme frem til følgende komponenter Spole 0,39 mH Kodensator 3.12 uF
Herunder vil jeg gerne dæmpe diskanten lidt med en 3.3 Ohm modstand i serie samt en 12 Ohms modstand parallelt.
Tror I dette vil fungere rent principelt? Jeg synes bare at det er en temmelig stor kodensator der skal bruges til bassen?
Skal jeg vende fasen ved diskant - til bas +?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg er ked af at sige det, men du kan ikke "udregne" et delefilter. Det skal laves med måleudstyr og helst en hel del erfaring for at blive godt. Alt andet er ren gætværk.
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, der er jeg klar over - men ligger ikke lige inde med måleudstyr.
Så det må blive ved gætværket og mine øreres sunde fornuft. Men kan det lade sig gøre eller er forskellen mellem delefrekvenserne for stor?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Når du ikke kan regne dig frem, er tal ligegyldige. Derfor kan man ikke svare på om afstanden er for stor, da man ikke ved om du overhovedet rammer de tal i virkeligheden.
Et 2.ordens filter regnet til 2500Hz vil måske dæmpe ved 3300Hz og med 3.orden. Og samtidig have en masse ballade på vejen i form af pukler. Så uden målinger er vi ude i 100% gætværk.
En artikel omkring filtre, http://www.audiodiycentral.com/at_jeffxovertips.shtml
Men det bedste råd vil være at finde nogen med måleudstyr i nærheden af hvor du bor. Jeg bor i Randers, og har Clio. Posselt bor i nordjylland et sted og har Clio, Nørd har måleudstyr og bor i nordjylland så vidt jeg ved. Prøv og se om de kan hjælpe mod et symbolsk beløb. Det får du mest ud af.
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fint med måleudstyr - Men er jeg ikke nødsaget til at starte ud et sted?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, start du bare - nogen har det i hovedet og nogen i benene, sådan er det bare
Vedr. dine ideer om at trække delefrekvenser fra hinanden har du måske misforstået det lidt
Man kan justere på afrulningen for at tilpasse filteret til enhedens egen afrulning
Det gør man typisk ved at "file" lidt på komponenterne, men ved at gøre det passer komponenter ikke længere ind i beregningerne, så det er trods alt lidt mere kompliceret
Men jeg kan garantere dig for at hvis du er meget kritisk, så bliver du aldrig færdig - men sjovt er det, og jeg vil sige at når andre er nødt til at skifte kostbare forstærkere mm., ja så kan man faktisk bare nøjes med at justere lidt på højtaleren, og vupti - ny og bedre lyd 
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Musicus - det har du ret i - Begynder man ikke på noget bliver det jo også ved idéen. Men vil ovenstående virke - Er delefrekvensen på 4500 Hz ved diskanten for høj?
Men når man trækker frekvenser fra hinanden, fungere det i princippet ikke bare som 2 stk 6db delefilter i serie eller sådan noget?
Hvad så med de frekvenser man "skærer" væk? Vil hverken bassen eller diskanten spille dem?
Skal jeg vende fasen ved diskant - til basenhedens + i ovennævnte delefilter
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, du kan ikke bare lave to forskellige "knækfrekvenser" så langt fra hinanden på henholdsvis bas og diskant
Noget af problemet med filtre er, som konstruktører efterhånden har lært, at der skal tages hensyn til enhedens egen afrulning, og oveni har man også en noget ulineær impedans som jo bekendt ændrer komponentens frekvens karakteristik
Jeg vil anbefale at du prøver dig frem med 6db filtre som anbefalet, hvilket selvfølgelig kræver velegnede enheder
Og så kan du eksperimentere med at tilføje paralel komponenter, evt. som RC-led, hvorved du letter arbejdet for serie komponenten med en mere lieær impedans
Og så er det selvfølgelig vigtigt at enheders akustiske "centre" er korrekte
Det vil være en god ide at studere andre højtalere som er lavet efter samme princip
Jo det som ligger udenfor delfrekvensen gengives selvfølgelig også, dog med faldende niveau, og det er faktisk her der skal arbejdes mest med filteret, for at opnå den rette fase osv.
Jo, diskanten bør fasevendes
Det tager som sagt lang tid at finpudse et filter, det er ikke noget som bare virker med det samme
Og jeg skal gerne vise hvad jeg betragter som et færdigt filter
http://www.peecee.dk/index.php?id=43170
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men musicus - har du så ikke en idé om hvad jeg kan starte ud med ?
Altså et filterforslag - lige som det du har lavet på tegningen. Hvilket jeg så kan begynde at arbejde med?
Et 6db filter er vel ikke mere end en blot en spole og en kodensator? Og i dette givenfald skal jeg altså bruge 2 eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et 6db filter er som udgangspunkt en spole i serie med bas og en kondensator i serie med diskant
Jeg ved ikke om du har enheder eller hvad dine planer er - men du skal gøre dig helt klart hvad du vil opnå - her tænker jeg på om du bare vil have en god højtaler eller om du vil lære noget
Er det bare for at få en god højtaler, ja så vil jeg anbefale et kit - så vil du lære at sætte stumperne sammen og få et rimeligt resultat - der rigeligt at lære ud over at designe delefiltre
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men havde godt nok lidt andet i tankerne end et kit.. Ville nemlig selv eksperimenter lidt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det nok enheder du skal finde først, og helst nogen med "godmodige" egenskaber.
Personlig har jeg købt et par CSS FR125 og et par Vifa XT19, som jeg håber bliver til en meget enkel og velspillende højtaler, men altså ved lave niveauer - men det er sådanset fint nok da jeg satser på kvalitet fremfor kvantitet - Enhederne fås nu i Danmark, så dem tør jeg godt anbefale
Det som er pointen er at jeg tror du vil lykkes bedst med en høj delefrekvens af 1.ordens(6db)
|
| Til top |
|
| |
Bikerman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 12 Juni 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Jeg er ked af at sige det, men du kan ikke "udregne" et delefilter. Det skal laves med måleudstyr og helst en hel del erfaring for at blive godt. Alt andet er ren gætværk.
|
|
|
Hvorfor skulle man ikke kunne udregne et delfilter ??? - det er da den eneste måde at starte på
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet en stor spole på et gammelt dele filter til dali 1288. Der er ikke alt for mange højtoner der ryger gennem den spole. Er der nogen måde man kan tjekke hvor mange mH spolen er på?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monacor sælger et "meter" som måler kondensator og spole, vistnok ca. 1000kr
Men højtaleren hvor spolen stammer fra burde "fortælle" lidt om komponentværdier
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bikerman skrev:
syncroniq skrev:
|
Hey,
|
|
|
Hvorfor skulle man ikke kunne udregne et delfilter ??? - det er da den eneste måde at starte på
|
|
|
Man er nødt til at kende enhedens egenskaber for at have bare den mindste ide om hvordan den vil opføre sig med et givet filter.
Beregninger kan være udmærkede, men de kræver at man husker at tage følgende med i betragtning:
- Enhedernes egenafrulning og følsomhed
- Enhedernes spredningskarakteristik
- Enhedernes impedansforløb
- Kabinettets og ikke mindst baflens påvirkning af lyden
- Den samlede konstruktions faseforløb
De enkleste beregninger tager udgagnspunkt i teoretiske enheder med linær impedans-, frekvens- og fasekarateristik og så er man ikke ret godt stillet.
Det bliver ganske enkelt en uoverkommelig opgave at gøre det bare nogenlunde rigtigt alene ved brug af beregninger. Derfor er målinger og erfaring stort set ikke til at komme uden om.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Bikerman> Fordi det ikke kan lade sig gøre. Derfor. Der er for mange parameter man skal tage højde for, til at man kan lave en formel for det.
Men jo, man skal starte et sted. Man må bare ikke bilde folk ind at det bliver super. Det kan med lidt held blive "OK".
Prøv og kig på det 3 kurver, midt på denne side : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22695
Den første er uden filter, monteret i kabinet. Den næste er mit filter lavet med måleudstyr og erfaring. Den sidste måling er et 2ordens LR filter med Impedanskorrektion.
Så NEJ man kan IKKE beregne filtre.! Ovenstående viser at frekvenskurven ikke kommer tæt på, så gæt hvad fasen gør.
|
| Til top |
|
| |
Psyzo Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men der må da være nogen som har nogenlunde erfaringer med en eller andet form for et "universal filter" -ved godt det ikke eksisterer? Eventuelt link til diagrammer vil være en stor hjælp?
Hvad skal I vide for at hjælp til at jeg kan komme igang?
På forhånd tak for alle de gode svar
|
| Til top |
|
| |