Sendt: 21 Juni 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er jo begge enheder der anses som noget nær toppen af poppen uanset pris.
Jeg går ud fra at du taler om Skaanings C-Quenze enhed, der ligger i samme prisleje som Scan Speaks Revelator.
De har i forhold til hinanden hver sine fordele og ulemper.
Jeg benytter selv C-Quenze 18 H og er MEGET tilfreds. Mellemtonegengivelsen fra denne enhed er intet mindre end fremragende. Jeg kender ikke så meget til mellemtonen fra Scan Speak 18W Revelator, men den er sikkert på nogenlunde samme niveau.
Membranmateriale Papir vs PP: Det er en længere diskussion som har kørt flere gange i dette forum. Fra et rent lavpraktisk og lydmæssigt irrelevant synspunkt kan jeg sige at en PP membran er nemmere at støve af....
Scan Speak'en har en fordel mht. dybbas - den rækker lidt længere ned.
Mht. udførelsen af enhederne vinder C-Quenze (for mig at se) klart. Den er simpelt hen så lækkert udført og det virker som om der er tænkt på ALT:
STOR!! gennemboring af polstykke for minimering af kompression og turbulens bag centerdomen.
I polstykket og i udluftningen bag spideren er der monteret et tyndt lag høj-gennemstrømmeligt, groft skumgummilignende materiale, der beskytter svingspolen mod støv og andre småting, der kunne forstyrre svingspolens funktion.
Tilledningerne til svingspolen er placeret symmetrisk på hver sin side af svingspolen for symmetrisk mekanisk belastning af denne (det er småtingsafdelingen men lækkert at se at nogen har tænkt på det).
HUSK dog at uanset hvilken enhed man vælger er det i højere grad kokken end råvarerne, der bestemmer det endelige resultat.
Mvh Anders D.
|