| Sendt: 12 Juli 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu sad jeg lige og glædede mig over de mange seriøse indlæg. For en del år siden skrev jeg en del om teori og praksis når man gerne vil bygge sin egen forstærker. Den gang var PWM / ClassD ganske nyt for mig. Siden er jeg gået fra studerende til programmør og anlægget har ikke fået meget opmærksomhed.
Lige nu består det af en Audiolab 8000C, et par Elac 121 Jet og en hjemmebygget sub. Knapperne i min Audiolab er begyndte at blive slidte og knaser, så pludselig fik jeg ideen at bygge min egen forforstærker og bruge Audiolab’en som effektforstærker. Jeg husker at ’Lars C’ roste AD812 dengang jeg snakkede med ham i min research, så den blev hjertet i min konstruktion sammen med et Alps potentiometer og en masse guldstik og relæer. Den blev tilsluttet og stor var forbavselsen da lyden faktisk blev bedre.
Tanken var så at udskifte Audiolab’en helt med en egen konstruktion. Egentlig vil jeg gerne konstruere det hele selv og derfor undgå at bruge ’moduler’. Det er jo der min hobby ligger og så skidt med at det ikke lyder ultra godt, men bare godt. Min egentlige tanke var at bygge 2 * 3 forstærkere og så lave højttalerne aktive. 3 forstærkere til bas/mellemtonerne og så en forstærker til diskanten. Aktivt delfilter selvfølgelig og også inventere signalet (og højttaleren) til den ene forstærker, så de ikke trækker strøm fra samme forsyningspol. Oprindelig var tanken at bygge alt klasse AB forstærkere til formålet, men så kom tanken om hvorfor ikke bruge Klasse D forstærkere til det hele. Bas/mellemtone forstærkerne skulle så sample langsommere for effektivitetens skyld og evt. bruge FET’s med lavere on-modstand. Princippet jeg er mest hooked på er hvor den oscilere ’free running’, isteder for at man laver en trekant generator som signalet sammenlignes med. I ’free running’ princippet bruges signalet lige før spolen, til at generere trekanten med. Det virker lettere at få stabil end når feedback signalet tages efter LC filteret.
Spørgsmålene er så om det vil skabe problemer at have 3 forstærkere, som alle kører med forskellig sampling på samme strømforsyning?
Jeg afkobler self’ med hurtige kondensatorer helt ude ved halvbroen og også ved comperatoren og opamp’sene.
Andet spørgsmål. På alle halvbro drivere er der en charge pump kondensator, som hjælper med at hæve forsyningsspændingen på driveren til ca. 12 V over positiv forsyningsspænding. Får man ikke bedre styr på sin halvbro, hvis man også kobler en kondensator (måske bare 1 uF) på mellem negativ forsyning og det ben på driveren, hvor forsyningen ligger på (+V) + 12V? Det var skrevet lidt kryptisk, men jeg håber i forstår
|