Forfatter |
|
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
Sendt: 25 November 2003 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Allesammen...
Jeg står og skal påbegynde at bygge mine egne fronthøjtalere, ud af Peerless HDS enhederne - 6½-tommer! Dog har jeg et par spørgsmål, til de der eventuelt kan komme med et godt svar til en forvirret mand:
1: Hvis jeg simulerer et basrefleks kammer til enheden, kan jeg samtidig se en ny impedanskurve for enheden - er det denne "nye" impedanskurve jeg skal beregne efter i mit delefilter??
2: Hvis jeg derimod indsætter et impedanskorrektions kredsløb, hvad sker der så med enhedens parametre - hvilken effekt har det på f.eks. følsomhed, impedans, frekvenskurve??
Jeg ville gerne indsætte et impedanskorrektions kredsløb, men har ingen anelse om hvilken effekt det har på enheden, foruden at det fjerne det værste af impedanspuklen!!
Håber I kan komme med nogle gode svar...
-- OceanMan http://www.oceanman.dk
|
Til top |
|
|
OceanMan Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2003 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Igen... Slet ingen der kan komme med et bud på, hvad der sker når et impedanskorrektion kredsløb sættes ind (foruden at impedanspuklen forsvinder delvist)?? -- OceanMan http://www.oceanman.dk
|
Til top |
|
|
OceanMan Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2003 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen der har mere forstand på impedans end en stakkels HHx-studerende??
Verden er da efterhånden af lave... 
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 27 November 2003 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke ekspert i basrefleks, men jeg har lidt viden alligevel, og da ingen andre kan/vil, så skal jeg nok hjælpe det, jeg kan. Jeg kan være forkert på den nogle steder, men jeg er villig til at blive korrigeret.
Jeg vil mene, at du bør lave et impedanskorrektionsled for hver pukkel på impedanskurven. Men du skal også se på dine delefrekvenser og på den maksimale impedans. Hvis den maksimale impedans på puklerne er over sådan cirka 15 - 20 stykker, så mener jeg ikke, der er grund til korrektion. Hvis impedansen er omkring 5-8 ohm ved delefrekvensen, er der heller ingen grund IMHO.
Enhedens parametre bliver ikke ændret. Det eneste, der sker, er, at forstærkeren/delefiltret ser en lettere belastning og skal ikke arbejde så hårdt.
MVH
Bo
|
Til top |
|
|
OceanMan Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2003 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Bo... Jeg har gjort det at jeg har simuleret en 2½-vejs højtalere med en Peerless HDS 164 PH (phase-plug) som mellemtone/bas i et lukket kabinet på ca. 6.5-7 liter - samt suppleret med en Peerless HDS 164 (uden phase-plug) i et bassrefleks kabinet på ca. 17 liter @ ca. 40 Hz!! Her ses frekvensgangen:  Og her ses impedanskurven:  Spørgsmålene er så: - vil det ikke være en fordel (specielt for forstærkeren) hvis jeg får fjernet størstedelen af de tre impedanspukler?? - har det ikke noget effekt på enhederne, andet end impedanspuklerne bliver (delvist) fjernet?? -- OceanMan http://www.oceanman.dk
|
Til top |
|
|
OceanMan Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2003 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza... Glemte forresten lige at tilføje: Jeg har to tænkt at den supplerende bas skulle sættes ind ved ca. 90-100Hz, hvorfor det har stor betydning med impedanspuklen! Hvis jeg ikke fjerner puklerne, bør jeg vel beregne efter puklernes værdier - eller hvad?? Såfremt jeg får fjernet puklerne, hvordan vil impedanskurven mon så komme til at se ud?? -- OceanMan http://www.oceanman.dk
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 27 November 2003 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Oceanman
Forstærkeren vil have det "bedst" med en konstant impedans - det har du ret i. Derfor bør alle pukler fjernes, men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt. Dette kommer an på forstærkerens mulighed for at levere strøm.
Dertil kommer, at du jo skal bruge 3 x korrektionsled - dvs. 9 store komponenter - det fylder!
Og nej, det har ikke indflydelse på enhederne. Det er først, nå du sætter en modstand i serie med enheden, at der sker noget - du får spoleret det elektriske Q for enheden, og din frekvenskurve vil se "lidt speciel" ud. Impedanskorrektionsled til fjernelse af pukler sættes parallelt over enhedens klemmer, og derfor kan forstærkeren se og styre enheden fuldt ud. Impedanskorrektionsleddet sørger kun for at ændre impedansen i dens resonnansfrekvens - derfor navnet.
Jeg har to tænkt at den supplerende bas skulle sættes ind ved ca. 90-100Hz, hvorfor det har stor betydning med impedanspuklen! Hvis jeg ikke fjerner puklerne, bør jeg vel beregne efter puklernes værdier - eller hvad??
Jeg gætter på, at du vil dele passivt? Delefrekvensen vil ændre sig i takt med en ændring af værdiparameter - det være en kondensator eller en modstand/impedans. Frekvenser udregnes fra noget med C*R, så hvis du ændrer en, så ændrer du jo også frekvensen. Derfor mener jeg, at det kan være problematisk at beregne delefilter, hvor impedanskurven ikke er vandret. Det er her, hvor ørebøfferne kommer ind, med mindre du vil simulere alt og opnå en "perfekt" simulation. Én ting er impedanskurven, en anden frekvenskurven - den sidste er IMHO vigtigst.
Såfremt jeg får fjernet puklerne, hvordan vil impedanskurven mon så komme til at se ud??
Den vil selvfølgelig blive ret - vandret - konstant.
Forvirret? Spørg igen
MVH
Bo
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 27 November 2003 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er ingen grund til at fjerne puklerne - medmindre du vil lave en 3-vejs.
Får din forstærker problemer - så skift den ud med en NAD 3220 - forstærkernes svar på en Tomos - enkel, billig og dog super velkørende !?
Der kan måske være en grund til at fjerne impedansstigningen på mellemtonen med en modstand + kondansator parallelt med enheden. Det kan gøre det lettere at beregne et delefilter.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 28 November 2003 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også den fordel, at du jo hvis du laver en to en halv vejs, jo paralelkobler enhederne, og derved også halverer impedanspuklerne, det vil sige at ud fra de simuleringer du har lavet vil du ende med pukler på 15/16ohm, og det skal du ikke gøre noget ved med mindre du kører med en sløv rørslæde.
Men noget andet er, kan dit program simulere to enheder, kan det måske give dig et andet billede af impedansen.
I øvrigt er der jo to pukler der korigeres for, og hvis ikke man har noget at måle impedansen med, risikerer man at nå tæt ned på 0 ohm, og det er der endnu flere forstærkerer der har det skidt med.
Lad også vær med at stole på et simolerings program, som jo er baseret på data, og ikke de faktiske forhold. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
OceanMan Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2003 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Igen...
Tusind tak for de mange svar!
Den største grund til at jeg spurgte var faktisk at hvis jeg ville dele ved 90-100 Hz ville impedansen være ca. 15 Ohm, hvorfor der skulle bruges en enorm spole - der slår pengene vist ikke til mere!!
Det ender nok med at jeg sætter et impedanskorrektionsled ind ved de to bass'er for at kunne bruge mindre spoler (mere økonomisk)!!
|
Til top |
|
|