Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Hej hifi4all!

Ja, jeg er så ny her inde, og er nærmest helt jomfruelig inden for surround/hifi/etc. Jeg har lige erhvervet mig en Marantz SR5600, og har indtil
videre (grin ikke, man er vel en fattig studeren) et sæt B&O S30 spændt på som fronthøjtalere, S35 som baghøjtalere (ja, de burde byttes om,
men det var lige det mest praktiske til at starte med af forskellige årsager) - begge dele omkring 20-25 år gamle . som center har jeg en
5-10 år gammel højtaler fra et yamaha minianlæg - absolut ikke ideelt, men planen har hele tiden været at starte med reciever og så udbygge
løbende da jeg allerede havde en del "ok" højtalere stående. dog lyder det ikke så slemt som man kunne frygte, og det kan sagtens spille stuen
op (B&O'erne kan klare mere end man skulle tro!) - det er i hvert fald yamaha'en der ryger først.

nå, men som i nok har gættet mangler jeg en subwoofer - godt nok har B&O'erne 7-8" basser, men de mangler en del punch ;)
jeg går så og tænker på at prøve at lave subben selv, men synes selv jeg mangler en hel masse der siger "sådan bør man gøre" etc. nogen der
har nogle links? lytterummet er nok på 30m^2 vil jeg tro, og jeg ser både film (har jeg faktisk gjort uafbrudt siden torsdag kl. 12 da jeg havde
fået maranzen sat op ) og lytter også en hel del til musik.

På forhånd tak,
Adam.
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Juli 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestemt intet mod selvbyg, men du bør som "fattig studerende" sætte tal på hvor meget du vil bruge på projektet og se hvad du kan få brugt. Det kan ikke altid betale sig, at bygge selv.

Ovenstående er bestemt ikke ment som noget der skal tage modet fra dig, men bare noget jeg synes du bør have i mente, hvis dit budget er stramt. Der er selvfølgeligt også glæder ved, at bygge selv - såsom det er lærerigt, kan være hyggeligt, skræddersyet resultat til "problemet" og stoltheden ved at "det her har jeg sgu lavet!".
Tingene går bare ikke altid så godt som man kan ønske sig, enhver der har vågnet op med en kran søndag morgen er sikkert enige med mig på dette punkt.

Hvis du er sub-jomfru kan du f.eks. købe kits rundt omkring, hvor det eneste du skal gøre er, at samle delene. Steder såsom www.frequence.dk og www.danskaudioteknik.dk tilbyder sådanne kits.

Men ellers skal der nok komme nogen og hjælpe dig med ideer og råd - du kan evt. søge herinde hvis du søger inspiration.

Men et budget ville nok gøre det lettere for folk, at hjælpe dig.

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2006 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

hmm ja, det er selvfølgelig rigtigt nok - men det er jo tit sådan med budgetter at hvis man ikke har nok penge må man vente lidt - men jeg har
da heller ingen forhåbninger om at komme op i de dyre drenges liga foreløbigt, det er ikke rigtigt realistisk ;)

vil tro at en 3-4k må være rammen sådan her og nu, måske lidt over

og ja - DIY er måske nok mest for hyggens skyld, og for at kunne sige "jeg byggede den" etc.
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

Dan89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil bruge 3-4 kg på at lave en sub selv, så vil jeg stærkt anbefale dig og smutte ned i hifiklubben..

de har den FEDESTE og LEDESTE cv sub der til 3kg ;) den er satme vild, 12 tommer, og så ser den os p***e flot ud ;)

Pink-Bear
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Dan89 skrev:

Hvis du vil bruge 3-4 kg på at lave en sub selv, så vil jeg stærkt anbefale dig og smutte ned i hifiklubben..

de har den FEDESTE og LEDESTE cv sub der til 3kg ;) den er satme vild, 12 tommer, og så ser den os p***e flot ud ;)

Om den ligefrem er flot?! - Tja det kan da diskuteres. Jeg synes personligt ikke at den er flot, og jeg vil da klart mene at han kan bygge noget der er bedre end CV til 3-4k.

Tag et kig på www.frequence.dk
Du kan evt. se min sub, har selv bygget den og den løb op i 4k.
Til top Vis Pink-Bear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pink-Bear

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes