Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til selvbyggerprojekt! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-meng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 August 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har lige en række spørgsmål om noget selvbyggeri.

For noget tid siden gik jeg igang med at bygge nogle 3-vejs højttalere, men projektet gik dødt da jeg ikke havde fået anskaffet mig nogle bas-enheder og kassen jeg havde bygget var blevet uoverskuelig stor.

jeg har nu planlagt at genoptage projektet, men nu vil jeg istedet for at lave 2 tre-vejshøjttalere lave 2 sattelit højttalere og 1 sub.

Det jeg har af indkøbt udstyr lige nu er:

2 titaniums diskanter

2 10” mellemtoner

2 3-vejs delfiltre

1. spørgsmål:

Kan jeg lave en sattelit højttaler hvor jeg anvender et trevejsdelfilter, men kun har sluttet Mellemtonen og diskanten til?

2. spørgsmål:
Vil det fungere hvis den ene bas kunne sluttes til anlægget via et input til den anden højttalers 3-vejs delfilter så jeg udnyttede alle tre ingange i det ene delfilter?

3. spørgsmål:

Inde i sattelit højttalerne, skal jeg der lave en kasse så jeg skiller melletone og diskant fra hinanden?

4. spørgsmål:

Kan nogle af jer give et fornuftigt bud på målene til sattelit-højttaleren så den passer til enhederne.

5. spørgsmål:
I subwooferen som jeg gerne selv også vil bygge vil jeg gerne have en 15” enhed, kan nogle af jer give mig mål og idéer dertil?

Herunder er en lækker skitse af min idé

hvis billedet ikke virker er linket her:
http://www.badongo.com/pic/257387

Til top Vis chris-meng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-meng

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for enheder? 10" mellemtone er meget stor. Normalt vil så stor en mellemtone ikke kunne spille sammen med en normal hifi diskant.

Hvad er delefrekvenserne på delefilteret?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 August 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Medmindre der er tale om specielle enheder, har Kjeldsen ret - 10" er for meget, man skal ned på i hver fald 8-7". Skal du anvende en enkelt sub, kommer du ikke uden om at bruge elektronisk delefilter, og en seperat forstærker til subben. Desuden kan du ikke uden videre anvende dit 3-vejs filter som du foreslår. Oprigtigt talt, det lyder som om du er ude, hvor du ikke kan bunde, med dette projekt .

Hvis de ellers egner sig, kunne du jo anvende de to 10" enheder i en enkelt sub. Og så finde to andre enheder til at arbejde sammen med diskanterne i satelitterne (som sagtens kan dele rum med andre enheder, diskanter er normalt lukkede bagtil). Men altså, du kommer nok til at sætte dig betydeligt mere ind i højtalerbyggeri.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 August 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Nå, ja vi er her vel for at lære og Chriss er heller ikke bleg for at indrømme/afsløre at han intet ved

Hvis du ikke havde nogen enheder ville jeg nok også fraråde projektet, men nu har du jo altså enheder som jo gerne skulle bruges til et eller andet ?

Jeg vil ikke anbefale at bruge den 10" til sub, uden imformationer om enheden ? 

Om den 10" er brugbar til noget som helst eller om det i det hele taget er spild af tid ??....det var jo nok en fordel at få oplyst hvad det er for en enhed

Mig bekendt findes der også 10" fuldtone, eller det kunne jo være en "PA" midbass

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 August 2006 kl. 03:21 | IP-adresse registreret  

Musicus, du har ret - og jeg hader osse at tage modet fra folk! Men projektet her virker altså lidt langt ude :(
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes