| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 16 August 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal lige have lidt hjælp til at fellfinding af brum på en 20 kanalers! lm3886 konstruktion :)
Ved brug af 1 kanal ingen brum, ved 2 kommer der ganske, ganske svagt når øret holdes tæt til. Ved 3 kanaler går den agurk og brummer derudaf.
Problemet starter først, når der kommer signal på indgangen ved 3. kanal.
DC offset på udgangen ligger omkring de 0,2-0,9 mV for alle kanaler.
Stelføringen er sterne powerground ved lytter. Alle kanaler får separat stel og strøm fra stjerne. Chassis er ikke grounded - flydende eller hvad man nu kalder det. Signaler ind er skærmet op til hver ic hvor det hele er hardwired, lokal stjernestel, og hvor der er lokale lytter (100uf elektrolyt/0,1uf).
Hvordan kommer jeg videre?
Diagram:
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/3886amp.gif
Hvor der endvidere er 100uf lokalafkobling.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 17 August 2006 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Chassis er ikke grounded"
Har du monteret Rnul på diagrammet ? Har du prøvet at grounde chassiset ? Har du prøvet "grounding" fra signal-ind-stel til kabinet med fx. en 1kOhm (eller 10kOhm ?) modstand ?
20 kanaler. Har du prøvet at koble dem til forsyningen en ad gangen ? Og : først 1 kanal, så 2, 3, 4....... Er det ligegyldigt hvilke kanaler, du tester på mht. brummet ved 3 kanaler ?
Prøv en metodisk gennemgang, isoler problemkilder fra hinanden, tag dem en ad gangen, og sammen. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 17 August 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne på trods af din stjernestel godt tyde på en stelsløjfe.
Hvordan er stel på din indgang koblet?? Er den koblet til samme stjenestel som resten?? Og er indgangene galvanisk adskilt fra kabinettet?? Ofte sker stelsløjfer fordi man netop har benyttet phonobøsninger uden isolering fra chassis. Og så bliver der en sløjfe mellem de enkelte kanaler, til trods for at man benytter stjernestel.
Og så lige lidt nysgerrig... Hvad skal man med 20 kanaler?? __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 August 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Kim og Hurtig,
Tak for spørgsmål og kommentarer. Jeg kan høre vi kommer lidt tættere på :)
Indgange, udgangene og strøm er galvanisk adskilt fra kabinettet. Dvs. at signal ground kun er koblet til powerground 1 sted, og det er ved selve ic kredsen.
Indgangskobling: Stel og signal går op til lmkredsen(byggeklodsen) i et skærmet kabel.
Når jeg fører stel fra en af kanalerne over lytbroen kan jeg se at det veksler mellem brum/ikke brum i de to sider. Lyt broen er lavet af kraftige skinner i øvrigt.
Jeg tager godt nok stel ud i kanterne af denne lyt bro, dvs. ikke helt i midten. I midten mellem lytterne på skinnen går trafo 0 ind. Der er 5mV AC forskel mellem de to stelpunkter til højre og venstre side.
Jeg har prøvet uden succes:
A. Rnul
B. At koble powerground til chassis. Skal kabinettet i øvrigt groundes?
Hver kanal virker fint - enkeltvis :)
Jeg har testet flere kombinationer. Hver side virker også med moderat brum, men er ikke anvendeligt. Det er når der kobles på i begge sider at der brummes meget.
Det virker som om, det er i koblingen af indgangen at løsningen skal findes.
Hvad er de næste trin ?
PS. I indgangstrinet til forstærkeren bruge jeg 680r og 1,8n til lpf for at ramme 110kHz, jeg går ud fra at det er ok?
Jeg skal bruge forstærkeren til Linkwitz orion ht, og et fuldt ægte dipol opsætning til surround. Det lyder som om, forstærkerne er helt perfekte til formålet. De kan ikke drive en lukket speaker ordentligt, men til aktive dipoler virker som det oplagte valg.
vh
Søren
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra, at LM multi power ampsene alle er koblet til den samme surround-pre ?
Så har du da noget fælles stel i afsender-enden.
Prøv at koble signal ground til power ground via fx. en bette modstand.
Prøv evt. at fjerne signal ground fra alle indgange, på nær én, der så selvfølgelig skal bruges. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thanx Kim,
Det er den samme surround pre. Men selvom jegg kobler flere forskelle pre foran, betyder det ikke noget. Dvs. at det ikke forstyrrer at det er to forskellige.
Jeg prøver dine to forslag ! - selvom jeg nu helst vil undgå at løfte stel med en modstand af en art :) Det er en lappeløsning, og der vil sikkert være bagdele.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bugger
Det virkede alligevel ikke at bruge en modstand i serie med signal ground ind på alle indgange. Nu er der brum selvom jeg kun bruger en kanal !
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må vist på sightseeing med en lup i den amp 
Et eller andet sted må du have glemt noget eller lavet en anden fejl
Og det er jo kun hvis du er heldig, ellers kan der jo være flere fejl  
Det er ikke sådan, at køleplade(r)n(e) laver en utilsigtet stelning ? __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim m.fl.
A. Groundloop:
Nu har jeg fået tæmmet groundloop problemet. Mit stjerne stel er blevet gjort til - næsten - rigtigt stjerne stel :), dvs. at jeg ikke bruger en skinne og kobler de to sider grund på i siderne, men faktisk laver stjernen i midten. Pga. den lave modstand der var i skinnen, troede jeg ikke det var nødvendigt faktisk fysisk at lave sjernen som vi kender den. Vil poste billeder senere. Det er sgu lidt svært at forklare, men de lm3886 må være hysteriske når der er forskelle i træk/volt over grundplanet.
B. Amp brug som strømforsyning til xo droppet
Jeg brugte ampen som strømkilde til et eksternt xo. Det er droppet, og jeg laver separat strømforsyning til xo en. Jeg fandt ud af, at dette faktisk også var årsag til nogle loops strukturer :)
C. ??
Jeg har lidt brum tilbage, af en mere lavfrekvent type - stadig også kun hvis der benyttes mere end en kanal. Ikke noget der betyder noget i et alm setup, men når forstærkerne kobles direkte på ht enhederne, skal den være helt ren. Hvis man ser på Linkwitz setup:
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/3886amp.gif
Er jeg lidt usikker på, hvordan Rnul skal monteres?
Jeg vil også prøve at løfte stel igen, ved at samle alle indgangsstel og koble dem til powerground med f.eks. en 10r. Jeg ved ikke hvordan det lyder ? Jeg vil selvfølgeligt gerne slippe for at løfte stel. Men det virker som om at der er mindre brum når jeg kobler min alm. preamp på - som har længere kabler - ift. surround preampen, der har forholdsvis kortere. Kunne det have betydning ?
Desuden lavede jeg igen mit sterne stel lidt utraditionelt - og det kan måske også give lidt brum. Jeg kører med et udtag mellem de to øldåser til trafoen. Og så har jeg udtag mellem dåserne til sternestellet. For at separere powerground sternen fra det støj der er ved trafo ind. Måske er det en idiotisk metode til lm typerne ??, - jeg vil prøve at føre begge sammen igen.
Ift. kølepladerne. Jeg har faktisk anvendt de forkerte isoleringskiver (TO220) hvor det skulle have været top3, men det ser ud til at holde. Jeg måler på det. Og jeg steller selvfølgeligt kabinettet til powerground - af sikkerhedshensyn.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en simpel tokanals, hvor stjernestel er monteret til chassis, midt i kabinettet (de gule ledninger).
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke altid, 0 er 0 
Som jeg læser Linkwitz tegning, kobles stel på indgangen sammen med chassiset, mens han anbefaler Rnul til forbindelse mellem Powerground og chassis.
Jeg har også set det gjort omvendt. Men hvad der er rigtig(st) . Ved ikke, prøv evt. begge. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærker: (der mangler 8 moduler :):

Moduler sider i siderne. Indgange i midten bagerst.
Lyt bro. Grønne er power til moduler. Øverste venstre grøn er til kabinet, mellem de to lytter er grunde til trafo.

VH
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en gang kabel-salat. 
Prøv at flytte trafo-"0"/ground/ over til alle de grønne. Evt. også at fjerne det ben i din trekant, der går direkte mellem de to lytter. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimG skrev:
|
Som jeg læser Linkwitz tegning, kobles stel på indgangen sammen med chassiset, mens han anbefaler Rnul til forbindelse mellem Powerground og chassis.
|
|
|
Den tolkning af diagrammet skal jeg lige have pinnet ud. (jeg kan selvfølgeligt spørge hr. L selv :).
Hvordan kan du se at indgangsstel er koblet på chassis?
Hvordan ser du at Rnul kobles fra Powerground til chassis?
Jeg har jo ikke brum, kun med en kanal!, dvs. at man skulle tro at løsningen ligger mellem at bryde stelsløferne mellem de enkelte kanaler 
Jeg prøver at arbejde med sjernestellet som du anviser, men jeg tror ikke at der er noget at hente der. Når jeg kobler min alm pre på, med længere ledning, er der ikke så meget brum!.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
På indgangen under R(19,6k) har du en "trekant"=ground=chassis. Det finder du også på 2 stk. 100nF afkoblinger, på IC'ens ben 7 og under Rnul(2ohm). Hvis 0 skal være "løftet" i forhold til ground, bruges Rnul=2ohm, hvis ground=0 må Rnul skulle kortsluttes.
Rnul sidder mellem powerground og chassis/stel....
"Jeg prøver at arbejde med sjernestellet som du anviser, men jeg tror ikke at der er noget at hente der. Når jeg kobler min alm pre på, med længere ledning, er der ikke så meget brum!."
Er du sikker på, den surround-ting ikke har en fejl ? __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Når jeg samler indgangsstel og ht-stel med chassis, er der slet ingen brum med min alm. pre. Stel fra indgang og ht ud, kører stadig op til de enkelte moduler. Det går altså fremad 
Der er stadig lidt brum når jeg bruger min surround - men det varierer lidt mellem de to kanaler jeg arbejder med. Men lidt - og meget lidt. 
Der er brum uanset hvordan jeg kobler chassis til powerground.
Men hvis jeg frakobler indgangsstel og ht ved chassis, så brummer/hyler den enormt. Men så er stel jo også kun koblet gennem powerground (2Rnul). Signalstel og powergrumd skal jo holdes helt adskilt !??? Jeg kan kun se jeg kan hæve stel ved at koble f.eks. 2r ved hver enkelt indgangsstel. - det tror jeg jeg prøver :) - andre forslag ?
Surroundtingen virker fint med to andre forstærkere. Jeg mangler at prøve mit xo filter.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos mig går alle groundconnections til det samme punkt på printet, i ægte stjernestel. Nul brum.
Det med at du mener de bør adskilles, må du gerne forklare nærmere. Det forstår jeg ikke, at du mener at det skal. I dokumentationen til chippen - i mit tilfælde LM3875 - står at stjernestel er anbefalet kraftigt, da chippen er konstrueret til det.
Hvordan vil du adskille ground?
Højttalerens minus, kigger direkte ind i trafoens centertap, og det gør signal ground også.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet opstår jo kun med mere end en kanal til en trafo.
Hvad nu hvis du kun havde en trafo og 20 kanaler ? Så er det altså noget sværere at holde sig et ægte sternestel, uden impedansforskelle i powerground giver loops i signalstel. Ideelt set skal alle ledninger jo være lige lange :) - og jeg har altså ikke meget plads at arbejde med - selvfølgeligt ikke den mest optimale situation - men jeg når nul brum på alle 20 kanaler ! :)
Jeg skal i øvrigt have andre isoleringsskiver på, de 220 typer dækker åbentbart ikke godt nok og der er 20-30 mA ac i chassis. Jeg er overbevist om at det kan tage den sidste brum. Er det top3 eller hvad der skal bruges?
|
| Til top |
|
| |