| Forfatter |
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er ved at bygge et kabinet til en 15" sub på 300 watt. Jeg har lavet alt klart og nu skal den bare samles, så skal jeg bruge trælim eller silikone i samlingerne mellem MDF pladerne? __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger bare trælim, men du skal ikke være nærig med det.. Smør rigeligt med lim på, og når du så samler pladerne tøre du bare det overskydende væk med en klud.
|
| Til top |
|
| |
homer Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan bruge silikone indvendig rundt i hjørnene for at være sikker på at kabinettet er 100% tæt
har gjordt det i min bil suwoofer
HOMER
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok da jeg var nede i hifiklubbe sagde de at kabinettet blev bedst med silikone men det har jeg ikke mere af så hvad er det bedste? trælim bliver jo stift.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silikone tører også på et tidspunkt... Hvis du vil have noget "gummeagtigt" som ikke størkner skal du bruge noget der hedder Unigum. Det er noget man plejer at bruge til at tætne toiletter osv.. Men det forbliver blødt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, silikonenen kan "blæse ud" - det har jeg faktisk set
En måske brugbar gummilim kunne være "CascoFlex" ( det er vist en gulvlim som også bruges af håndværkere til at lime isolering i ventilationskanaler ), men om det går uden skruer er ikke sikkert
Jeg har lært af en gammel snedker at man skal forsmøre/impregnere "endeflader" godt ved at stryge grundigt med en finger, så limen arbejdes godt ind i "endetræet"
Hvis det er MDF kan det være en god ide lige at stryge den glatte del af fugen let med sandpapir
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
AndreasCB skrev:
| Silikone tører også på et tidspunkt... Hvis du vil have noget "gummeagtigt" som ikke størkner skal du bruge noget der hedder Unigum. Det er noget man plejer at bruge til at tætne toiletter osv.. Men det forbliver blødt |
|
|
Unigum er utroligt godt til at holde tæt rundt om enheden, bage lig en pølse rundt om huldet, og vent så til at overfladen ikke klister, og lig så enheden på plads, det virker super!
|
| Til top |
|
| |
AndreasCB Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
[QUOTE=AndreasCB]Silikone tører også på et tidspunkt... Hvis du vil have noget "gummeagtigt" som ikke størkner skal du bruge noget der hedder Unigum. Det er noget man plejer at bruge til at tætne toiletter osv.. Men det forbliver blødt |
|
|
Unigum er utroligt godt til at holde tæt rundt om enheden, bage lig en pølse rundt om huldet, og vent så til at overfladen ikke klister, og lig så enheden på plads, det virker super! Ja nemlig ja ;-)
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cascol lim er anbefalet af en del hjemmebyggere herinde, kan dog ikke lige huske hvilken slags. Ellers kan du anvende Sikaflex. Det fæstner godt og størnker aldrig, skulle du desuden få lyst at bruge din sub i regnvejr holder det også til det. Det bruges f.eks. på skibe som tætningsmiddel.  Morten
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger næsten aldrig andet end vandfast hvid snedker lim, det er utroligt godt og giver et holdbart og stift kabinet.
Jeg har dog et par enkelte gange kombineret med polyetan lim, da denne lim sammenblandet med vand er opskummende, og kan fylde evt. mellemrum op, og samtidigt med det giver en stærk og fast limning.
Sørg for at bruge nok lim, så kan du trække det overskydende lim på, som en fuge indvendigt i kabinettet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grundliggende: Det SKAL være lim, hvis det skal holde sammen på boksen! Silikone og lign. er kun til tætning, de binder ikke i sig selv tingene sammen.
Almindelig, hvid trælim er glimrende i de fleste tilfælde. Man skal blot huske, at emnerne skal presses hårdt mod hinanden i et stykke tid (nogle timer), for at det holder. MDF er et ret tæt materiale, så hvis du er rimeligt gavmild med limen på endeflader, burde forlimning ikke være nødvendigt. Det er derimod en god ide hvis vi taler om spånflade.
|
| Til top |
|
| |