Her er lidt fra en anden tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35336&P N=0&TPN=18
Citat:
Tillad mig at dele lidt erfaring med netop bitumen og resonans dæmpning her... 
Man kan sige at anvende bitumen sammen med afstivning er det optimale, afstivning flytter resonanser op da det resonereden areal gøres mindre, bitumen flytter resonanserne ned efter, og da dette ikke kan lade sig gøre grundet afstivning, vil de dø ud og omsættes til varme, eller ganske enkelt ikke opstå, så god afstivning der bryder store flader og reducere disse sammen med lidt bitumen her imellem er det optimale..
Det mest ekstreme er at også bruge bitumen imellem det potencielt resonerende materiale ( kabinet flader) eks. som jeg har gjort i mine højtalere.. først en stiv og hård HDF eller krydsfineer plade på 6mm. så 4mm. bitumen og her efter 12mm. MDF. limet sammen med viskose elastisk lim til en samwich plade der så kan skæres ud til de kabinet flader man skal bruge, dette med en intern afstivning al'a en matrix set på eks. B&W sammen med ydderligere et lag bitumen på pladens indersider ind i mellem matrixen.
SÅ! kan det næsten ikke gøres mere resonans dødt med disse relativ konventionelle midler.
En anden fidus til de der vil lave buede kabinetter af det "nye" bøjbare MDF er at udfylde rillerne bag på dette (der tillader pladen at blive bøjet uden om "skelettet" / skabelonen ) med smeltet bitumen istedet for alm. lim.
Bygger man et "skelet" / en skabelon der er lavet som en matrix al'a B&W. og bøjer denne MDF omkring denne med bitumen smæltet i rillerne, og så gør det med to lag plade.. får man noget ekstremt dødt.. en jeg kender har gjort det på den måde med et fremragende resultat, som jeg påtænker at gøre efter, når jeg skal lave nye top kasser til mit system..
Men som sagt humlen i det, er at først reducere fladerne så resonansen flyttes op og så med bitumen igen flytte dem ned, hvad der så ikke kan lade sig gøre, hvorved resonanser ikke kan opstå eller dør ud før de når at reelt blive til noget af betydning.
Bitumen på en stor flade flytter blot resonansen længere ned endnu, da en stor flade allerede har lav resonans frekvens, dette kan så være ok. hvis resonansen så flyttes helt ud af det hørbare område, men resonanser der ikke er direkte hørbare kan muligvis stadig have en negativ indflydelse på lyden af inddirekte vej, ved at negativt påvirke eks. enheder samt "elektronikken" (delefilter mm.) så bedst er at helt dræbe resonanserne, eller undgå dem i så stort omfang overhoved muligt, og her er en kombi af afstivning / stivhed og bitumen dæmpning (blød absorbtion mm.) klart det stærkeste kort at spille ud..
mvh.
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30427&PN=1