Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Batteridrift (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 September 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Behøves +/- 36V til at trække effekt og pre-forstærker (med samlet kapacitet på min 0,5 kw/h)

Hvordan skrues det sammen? og hvor købes det?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 September 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

3 auto batterier, og 3 ladere...

Så kan du holde ladningen med en lader over hvert batteri, imens du kan seriekoble batterierne for at opnå spændingen...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 September 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

3 auto batterier, og 3 ladere...

Så kan du holde ladningen med en lader over hvert batteri, imens du kan seriekoble batterierne for at opnå spændingen...

Hvis der skal +/- 36 volt til, er 3 ikke nok. Så skal der 6 til.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

6 batterier ja.

Hvad med at bruge en 12v lader og så bruge dioder mellem seriekoblingen af bilbatterierne?

Sikringer ? mm. ?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 September 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Benytter du alm. bil-akumulatore, skal de mindst stå ved et åbent vindue. Sådan nogle har det med at afgive potentielt farlige gasser.

Det findes mange akku'er der kan benyttes til formålet. F.eks. de blokke der altid sidder som backup batteri i alarmsystemer mv. De kan benyttes indendøre uden riscisi.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 September 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

6 batterier ja.

Hvad med at bruge en 12v lader og så bruge dioder mellem seriekoblingen af bilbatterierne?

Sikringer ? mm. ?

Hvad vil du bruge dioderne til ?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
kramer71 skrev:

6 batterier ja.

Sikringer ? mm. ?

Så jeg kan nøjes med en lader

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Benytter du alm. bil-akumulatore, skal de mindst stå ved et åbent vindue. Sådan nogle har det med at afgive potentielt farlige gasser.

Det findes mange akku'er der kan benyttes til formålet. F.eks. de blokke der altid sidder som backup batteri i alarmsystemer mv. De kan benyttes indendøre uden riscisi.

Ja, det havde jeg også hørt. Jeg har fin mulighed for at stille det udenfor, og det vil nok være løsningen. Så kan jeg købe billige batterier i Harald Nyborg, og så er der rigelig med kapacitet selv til en hård fest

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 24 September 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk ikke engang kapaciteten er specielt kritisk. Hvis strømforsyningen ellers kan afgive det den skal, så burde man teoretisk kunne køre med meget lidt kapacitet. Et par store ladelytter efterfølgende skal også nok hjælpe på den sag.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 24 September 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Fiddoo skrev:
kramer71 skrev:

6 batterier ja.

Sikringer ? mm. ?

Så jeg kan nøjes med en lader

Hvordan vil du gøre det?

Du kan da ikke fordoble spændingen med en diode??? Men kan da bryde serie koblingen og lade batterierne op samtidig, men ikke i drift... som du vil kunne med særskilte ladere over hvert batteri!

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hvad hvis jeg sætter en diode ved seriekoblingen af batterierne, dur det så ikke? - det ser da sådan ud :)

Jeg kan ikke bruge dioder til at nøjes med 3 batterier til 36v selvom det er både plus og minus?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 September 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Her skal bruges en lader som passer til spændingen og ikke alt det pjat. Det ender bare med en eksplosion. Forøvrigt står resultaterne ved sådan en indstalation ikke mål med investeringerne kva bly akkuer er heller ikke perfekte strømforsyninger. Måske ved mindre forbrugere som pre amps kan der være en lille fordel.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Her skal bruges en lader som passer til spændingen og ikke alt det pjat. Det ender bare med en eksplosion. Forøvrigt står resultaterne ved sådan en indstalation ikke mål med investeringerne kva bly akkuer er heller ikke perfekte strømforsyninger. Måske ved mindre forbrugere som pre amps kan der være en lille fordel.

mvh

Sådan et surt indlæg  Hvis du ikke har noget praktisk eller teoretisk at bidrage med andet end dine personlige holdninger, så hold dig bare væk. Du behøver ikke tale ned til os; har du set målinger hvor et bly batteri sammenlignes med en trafo med ensrettere efter? Eller skal batteriet sammenlignes med en super Jung regulator? (og hvordan driver jeg en effektforstærker på 1watt :), Hvad er den relative fordel ved batteridrift ved en pre hvor der er regulering ift. effektforstærker hvor der ikke er regulering? - det har jeg meget svært ved at se - men forklar bare?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 25 September 2006 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hvad hvis jeg sætter en diode ved seriekoblingen af batterierne, dur det så ikke? - det ser da sådan ud :)

Jeg kan ikke bruge dioder til at nøjes med 3 batterier til 36v selvom det er både plus og minus?

En gang for alle: Nej, du kan ikke nøjes med en 12 volt lader til 6 stk 12 volt batterier. Og dioder hjælper dig ikke!! Sådan er det bare. Hvis du ikke tror på det, vil jeg foreslå at du laver et diagram, der viser hvrodan du vil koble det sammen. Så skal jeg forklare dig hvordir det ikke fungerer

Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at ave en lader selv. Problemet med en standard lader er, at den kun er lavet med det formål at lade batteriet op. Der er IKKE taget hensyn til støjsvaghed og lign. Eneste designkriterier er flest mulige ampere til mindst mulig pris. Og det er fint i bilen, der er ret ligeglad med støj.
Men det er et forstærkereredsløb IKKE. Og det er lidt dumt at lave et stort nummer ud af at bruge batteridrift for at få lav forsyningsstøj, hvis man så indhylder det hele i støj fra en almindelig lader.

Hvad er det i øvrigt for kredsløb der skal drives fra batterierne??

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Ja, det bliver sgu noget makværk med en masse kontakter, sådan som det ser ud.

Jeg skal selvfølgeligt ikke have laderen tilkoblet når der køres med batterier - så er det jo lidt svært at se pointen. Som beskrevet i første indlæg er det til effektforstærker.

Og så skal jeg lige hilse at sige at styreboksen i din nye bil, ikke er ligeglad med spændingsudsving på laderen. Fut.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 25 September 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
kramer71 skrev:

En gang for alle: Nej, du kan ikke nøjes med en 12 volt lader til 6 stk 12 volt batterier. Og dioder hjælper dig ikke!! Sådan er det bare. Hvis du ikke tror på det, vil jeg foreslå at du laver et diagram, der viser hvrodan du vil koble det sammen. Så skal jeg forklare dig hvordir det ikke fungerer

Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at ave en lader selv. Problemet med en standard lader er, at den kun er lavet med det formål at lade batteriet op. Der er IKKE taget hensyn til støjsvaghed og lign. Eneste designkriterier er flest mulige ampere til mindst mulig pris. Og det er fint i bilen, der er ret ligeglad med støj.
Men det er et forstærkereredsløb IKKE. Og det er lidt dumt at lave et stort nummer ud af at bruge batteridrift for at få lav forsyningsstøj, hvis man så indhylder det hele i støj fra en almindelig lader.

Hvad er det i øvrigt for kredsløb der skal drives fra batterierne??

Ja, der kan self. være noget om støjen... Hvad gør mærker som Holfi osv.? Skifter de imellem ladning og afladning, eller køre laderne også bare hele tiden eller hvad?

Hvis de køre hele tiden, så er fidusen som du siger, jo gået lidt af batteri driften...

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

De lader kun i Stand By. Kan ikke spille mens der lades. Iøvrtigt er batteri drift mest et mode fænomen idag, men det er da meget sjovt at  det kan lade sig gøre. I gamle dage var man henvist til denne drift for der var ikke strøm alle steder. Hvis man har brug for at opfange radio bølger  AM og kortbølge med en felt styrke på under 50mikroV er batterri drift en fordel. Ved LF er det svært  om ikke umulig at finde nogen fordel. Til sammen ligning så giver en MC pick-up 500mikroV eller mere. Jeg har målt støjen på nettet og den ligger ret konstant på 10mikroV(der kan være lokale forskelle) og normale audio signaler ligger på 1V. En forskel på 100.000gange.

Og så lidt om:

Processerne i en blyakkumulator

En blyakkumulator består af to blyplader der hver især er beklædt med et bestemt lag. Blypladerne er nedsænket i 30% svovlsyre. Den ene af pladerne (den der fungerer som negativ elektrode) anoden, er overtrukket med et porøst lag af rent bly (Pb). Den anden af pladerne (den de fungerer som positiv elektrode) katoden, er overtrukket med et lag af PbO2, blyoxid. Bruttoprocessen ved afladning er som følger:

Pb(s) + PbO2(s) + 2 H2SO4(aq) ---> 2 PbSO4(s) + 2 H2O(l)

Ved afladningen forbruges der H2SO4 og der dannes vand, hvorved akkumulator væsken bliver fortyndet. Dette medfører at densiteten(massefylden) falder. Derfor kan man ved brug af en densitets måler afgøre hvilken stand batteriet er i, idet massefylden er proportional med energimængden(afladningsniveauet). Blyakkumulatoren blev konstrueret i 1859 af franskmanden Gaston Planté(1834-89). Den spontane reaktions vej for processen, er den der er opskrevet ovenfor, idet en kemisk proces søger at bringe systemet i en tilstand med minimal energi. Dette kan den gøre ved at aflevere energi, i form af afladning. Den modsatte vej er derfor ikke-spontan, da der skal tilføres energi (i kraft af opladning) før den forløber.
Bly har massefylden 11,3 g/ml, og har atomnummer 82 i det periodiske system, hvor det har navnet Pb. Denne forkortelse kommer fra det oldgræske navn Plumbum.
Svovlsyre har massefylden 1,8 g/ml, og er et af de mest syntetiserede kemikalier på verdensplan.

Den opmærksomme læser vil nok bemærke, at der dannes et bundfald af fast blysulfat ved afladningen. Hvis akkumulatoren skal kunne fungere optimalt, er det vigtigt at den ikke aflades for kraftigt, og efterlades i afladt tilstand, da der vil dannes så meget bundfald, at det kun vanskeligt kan bringes tilbage til sin oprindelige form. Herved forringes muligheden for at bringe akkumulatoren tilbage i fuldt opladt tilstand, med forringet duelighed til følge.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 29 September 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Machmat bruger batteriforsyning, men det er kun til preamp, så deres lader ikke sikkert ikke kraftig nok

http://www.machmat.com/sales/kits/index.htm

Du skal huske at bilbatterier er det man kalder STARTBATTERI og er bygget til kun at levere høj kortvarig impulsstrøm

Du har brug for den type som bruges til eldrevne TRUCKS, men de kræver vist en del vedligeholdelse

Sådan et batteri må ikke "sjatlades", men skal lades helt igennem, ellers ødelægges batteriet

I øvrigt tvivler jeg på den helt store fordel, jo måske hvis alt andet er perfekt kan det måske give den sidste forbedring - medmindre man da har virkelig meget støj på nettilslutningen

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 29 September 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Køb gelebatterier istedet så slipper du for dampe med mere
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

3 stk i serie må kunne gøre det og der kan fåes nogen uden syre som ikke afgiver dampe og ikke skal efterfyldes.Århus Radiolager har lige haft tilbud på sådanne nogle. 

Hvis man nu kobler dem i serie 12V typer og så med en omskifter eller relæ kobler dem parallelt og så lader på dem på dem måde så må det kunne lade sig gøre.Så lader man på dem når der ikke spillers eks. og man kunne så montere et voltmeter så man kan se når spædingen falder.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum