| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lidt i tvivl om denne tråd er placeret det rigtig sted, men ellers må den jo flyttes
På de fleste højtalere er bas enden placeret i bunden er kabinettet, logisk nok for at man skal få mest fysisk udbytte af de nedeste toner, i for af "dunken i gulvet". Men jeg har studeret "Montana" højtalere en del her i aften og har konstateret at på deres større modeller sidder der en basenhed i BÅDE top og bund.. Hvori er logikken i det?
- Nu tænker jeg mest på placeringen, og ikke så meget det faktum at der er TO enheder.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
To enheder, der spiller de samme frekvenser, opfører sig akustisk som en stor enhed med størrelse lig afstanden mellem de to enheder. Så ændrer spredningsmønsteret sig.
Der er også øget strålingsdæmpning, så teoretisk er to basser mere end dobbelt så godt som en!
At sætte bassen øverst kan ændre "wall dip" hvor gulvet udfaser visse toner.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
To enheder, der spiller de samme frekvenser, opfører sig akustisk som en stor enhed med størrelse lig afstanden mellem de to enheder. Så ændrer spredningsmønsteret sig.
Der er også øget strålingsdæmpning, så teoretisk er to basser mere end dobbelt så godt som en!
At sætte bassen øverst kan ændre "wall dip" hvor gulvet udfaser visse toner.
|
|
|
Arrrh okey på den måde*S*
Undrede mig nemlig over deres lidt mindre model som er, ud fra billeder, monteret med samme to enheder, men lige over hinanden, kunne ikke helt lige få øje på forskellen 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ikke have to store basenheder nederst med dertil hørende volumen, diskanten ville simpelthen blive placeret alt for højt, det er bare et compromis
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Du kan ikke have to store basenheder nederst med dertil hørende volumen, diskanten ville simpelthen blive placeret alt for højt, det er bare et compromis
|
|
|
Prøv at se Montana EPX. Der har de gjort det, med mindre jeg er helt blind 
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskanten placeres også tit imellem basenhederne for at få "et samlet lydbilled"...
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Makrelsalat skrev:
Diskanten placeres også tit imellem basenhederne for at få "et samlet lydbilled"...  |
|
|
Se nu er du ude i noget som jeg kan se en god idé i. Men da man må formode at det er netop dét alle produksenter efterstræber, så er det bare lige jeg ikke helt forstå, hvorfor at man i stedet for feks at lave en ht med én 12" enhed, ikke gør som du skriver, og så feks laver den med 2 stk mindre enheder med en diskant i midten. Det må da være det optimale, hvis man skal formode at dit svar (som jeg godt kan få øje på) skal "holde i retten"...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Store enheder lyder ofte større 
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Store enheder lyder ofte større 
|
|
|
Du er ikke nem at narre
Men ved at anvende dette princip fraviger man så den "naturlige" måde at få større sammenhæng på lydmessigt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Store højtalere kræver større lytteafstand, og dermed også stor bredde på lytterum/stue
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
D'apollito? (er det rigtigt stavet?)
Er det ikke bare dette konstruktionsprincip du tænker på Rattan?
Morten
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige, så "prof" er jeg ikke. Men jeg undrede mig bare da jeg en aften sad og kiggede på de noget større modeller af "Montana" højtalere 
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige, så "prof" er jeg ikke. Men jeg undrede mig bare da jeg en aften sad og kiggede på de noget større modeller af "Montana" højtalere  |
|
|
Kan det passe at de sælges under navnet PBN Audio? For så er der tale om D'Apolitto. Dette princip bygger på at placere enhederne symmetrisk omkring den vertikale akse, så der som du kan se sidder lige mange på hver side af diskanten. Dette medvirker til et specielt udstrålingsmønster. Lige omkring dette ved jeg ikke mere, men mon ikke en af de kloge hoveder herinde gør?  Morten
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
rattanhuset skrev:
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige, så "prof" er jeg ikke. Men jeg undrede mig bare da jeg en aften sad og kiggede på de noget større modeller af "Montana" højtalere 
|
|
|
Kan det passe at de sælges under navnet PBN Audio?
For så er der tale om D'Apolitto. Dette princip bygger på at placere enhederne symmetrisk omkring den vertikale akse, så der som du kan se sidder lige mange på hver side af diskanten. Dette medvirker til et specielt udstrålingsmønster. Lige omkring dette ved jeg ikke mere, men mon ikke en af de kloge hoveder herinde gør? 
Morten
Det er netop dem jeg mener*S*. Dog undre det mig at én af modellerne har 2 bas enheder placeret lige over hinanden.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
no-limit skrev:
rattanhuset skrev:
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
|
|
|
For så er der tale om D'Apolitto. Dette princip bygger på at placere enhederne symmetrisk omkring den vertikale akse, så der som du kan se sidder lige mange på hver side af diskanten. Dette medvirker til et specielt udstrålingsmønster. Lige omkring dette ved jeg ikke mere, men mon ikke en af de kloge hoveder herinde gør? 
Morten
Det er netop dem jeg mener*S*. Dog undre det mig at én af modellerne har 2 bas enheder placeret lige over hinanden.
|
|
|
|
|
|
Ja det skal jeg ikke kunne sige.  Men som du kan se så er mellemtonerne placeret som jeg beskrev ovenfor. Morten
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
rattanhuset skrev:
no-limit skrev:
rattanhuset skrev:
no-limit skrev:
Morten
|
|
|
|
|
|
Morten
|
|
|
|
|
|
Ja det skal jeg ikke kunne sige. 
Men som du kan se så er mellemtonerne placeret som jeg beskrev ovenfor.
Morten
|
|
|
Præsis. Tak for det 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dappolito er kun effektivt i mellemtone, og det kræver lav delefrekvens fo mellemtone/diskant og disse skal placeres meget tæt og dermed være ret små
Der er en stor ulempe ved princippet - du skal lytte direkte på diskanten, alt andet vil give problemer
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Dappolito er kun effektivt i mellemtone, og det kræver lav delefrekvens fo mellemtone/diskant og disse skal placeres meget tæt og dermed være ret små
Der er en stor ulempe ved princippet - du skal lytte direkte på diskanten, alt andet vil give problemer
|
|
|
Der er nogen sandhed i ovenstående, såvel som det faktum at mellemtone enhederne skal være så tæt på hinanden som muligt for at opnå den højeste delefrekvens, samt at man vil få en udfasning i den lavere diskant såfremt man lytter vertikal axis, dette er dog meget mere problematisk såfremt man benytter 18 dB/oktav delefiltre. Med 24 dB er ovenstående problematik væsentligt reduceret grundet det mindre overlap mellem diskant og mellemtoner.
På den anden side giver D’appilito princippet også store fordele, nemlig at man får en meget bred sweet spot. Dette oplever man ikke i samme grad ved traditionelle principper. Ydermere får man en meget dynamisk og effektiv højttaler grundet fordoblingen af enheder, igen en ting som traditionelle principper ofte mangler.
Per definition er der kompromiser ved hvilken som helst højttaler konstruktion, kunsten er at lave så få kompromiser som muligt 
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtheFREAK skrev:
musicus skrev:
|
|
|
|
Der er nogen sandhed i ovenstående, såvel som det faktum at mellemtone enhederne skal være så tæt på hinanden som muligt for at opnå den højeste delefrekvens, samt at man vil få en udfasning i den lavere diskant såfremt man lytter vertikal axis, dette er dog meget mere problematisk såfremt man benytter 18 dB/oktav delefiltre. Med 24 dB er ovenstående problematik væsentligt reduceret grundet det mindre overlap mellem diskant og mellemtoner.
På den anden side giver D’appilito princippet også store fordele, nemlig at man får en meget bred sweet spot. Dette oplever man ikke i samme grad ved traditionelle principper. Ydermere får man en meget dynamisk og effektiv højttaler grundet fordoblingen af enheder, igen en ting som traditionelle principper ofte mangler.
Per definition er der kompromiser ved hvilken som helst højttaler konstruktion, kunsten er at lave så få kompromiser som muligt 
|
|
|
Se det med " meget bred sweet spot" er da noget som man kan bruge til noget 
Mangel på samme er netop et af de problemer som jeg har med mine nuværende ht
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro nu ikke at bred sweet spot kommer automatisk med dappolito, det afhænger mere af korrekt integration mellem enhederne
Husk så også at paralel koblede enheder giver lav impedans, hvilket ikke just er en fordel
|
| Til top |
|
| |