Hej alle i gæve og dygtige selvbyggere derude.
Jeg er lost in hifispace for tiden, sagen er den:
Jeg er gået og blevet ret hooked på tanken om at bygge et sæt højtalere selv, efter 13 år lytning til kommercielle højtalere.
Dvs. medbyg, her i første omgang skal jeg ikke ud i at konstruere noget selv. Har dog genem tiden bygget ret mange vellykede bil subs, men har dertil brugt forstærkere med aktivt delefilter, så min viden om delefiltre til højtalere er lig nul, men byggeerfaringen er der.
I første omgang skal jeg lave et stereosæt, og hvis lyden passer mig skal der laves pandanger til surround brug. Men det aller aller vigtigste er til stereobrug. Surround har klart 2. prioritet.
Har kredset mig ind på de følgende konstruktioner, blandt de mange der er at finde på nettet:
ProAc 2,5 Klon, evt. i Troels Gravesen setup. Har dog ikke mod på at skille enheder ad for at modificere dem.
TJL fra TG
Sp95 /98 af TG. Denne har jeg dog ikke tjekket bygge pris på.
Amadeus Media. fra DAF
Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra nogle der har førstehånds erfaring, evt. bare af lydindtrykket fra ovennævnte, eller nogle andre spændende byggeprojekter, er åben for forslag.
Er der nogen der kender til steder hvor man evt. kunne komme til en lille lytte session af en af de nævnte modeller (på sjælland helst), så ville jeg være evigt taknemmlig for hints eller invitationer
. Kvittere hellere end gerne med kage, en god drue eller lign.
Amadeus media antager jeg selvfølgelig at jeg evt. kan prøvelytte hos DAF, dog uden endnu at vide hvad de har stående, men kigger nok ind til dem på lørdag.
Prismæssigt er jeg på udkig efter noget i byggeprisklasse med ProAc 2,5 klonerne, uden kabinet.
Jeg har læst side op og side ned her på forrummet, og på www, og specielt på troels gravesens fine hjemmeside. Og jo mere jeg læser jo mere bliver jeg i tvivl om hvilken konstruktion der tiltaler mig mest. Derfor ville det være helt emminent hvis man kunne komme til at lytte lidt på sagerne så man ik bygger katten i sækken.
Min musiksmag: Høre stort set alt. undtagen Jazz og opera. Mine favoritter er dog i den rockede afdeling. men høre også en del rytmisk musik. Og går da heller ikke ad vejen for en god ballade med en lækker vokal. Er vild med gode live indspilninger og spiller relativt højt.
Det søger jeg i en højtaler: Dynamik, fodstamper effekt
, musikalitet.
Mine nuværende højtalere mangler sprødhed, stramhed og luft....og så er de for store og grimme hehe. Disse er et par cv al1000e. Har lyttet til mange færdige højtallere efterhånden i søgen efter en afløser til mine nuværende ht'er. Og fundet at mange ht'er med mindre enheder tiltaler mig pga. hurtigheden og præcisionen.
Det skal de drives af: Nad T753v2 Surroundreceiver, som i stereo fungere som kontrolforstærker. Kenwoods legendariske L1000M fungere som effekttrin. Så vil mene at jeg har ok med kræfter til at drive en relativt svær højtaler.
Håber at denne lange smøre giver en fornuftig baggrund til at du kan hjælpe mig videre fra mine Cerwin Vegaer og ind i de voksnes rækker