Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kloner eller hvad??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle i gæve og dygtige selvbyggere derude.

Jeg er lost in hifispace for tiden, sagen er den:

Jeg er gået og blevet ret hooked på tanken om at bygge et sæt højtalere selv, efter 13 år lytning til kommercielle højtalere.

Dvs. medbyg, her i første omgang skal jeg ikke ud i at konstruere noget selv. Har dog genem tiden bygget ret mange vellykede bil subs, men har dertil brugt forstærkere med aktivt delefilter, så min viden om delefiltre til højtalere er lig nul, men byggeerfaringen er der.

I første omgang skal jeg lave et stereosæt, og hvis lyden passer mig skal der laves pandanger til surround brug. Men det aller aller vigtigste er til stereobrug. Surround har klart 2. prioritet.

Har kredset mig ind på de følgende konstruktioner, blandt de mange der er at finde på nettet:

ProAc 2,5 Klon, evt. i Troels Gravesen setup. Har dog ikke mod på at skille enheder ad for at modificere dem.

TJL fra TG

Sp95 /98 af TG. Denne har jeg dog ikke tjekket bygge pris på.

Amadeus Media. fra DAF

Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre fra nogle der har førstehånds erfaring, evt. bare af lydindtrykket fra ovennævnte, eller nogle andre spændende byggeprojekter, er åben for forslag.

Er der nogen der kender til steder hvor man evt. kunne komme til en lille lytte session af en af de nævnte modeller (på sjælland helst), så ville jeg være evigt taknemmlig for hints eller invitationer. Kvittere hellere end gerne med kage, en god drue eller lign.

Amadeus media antager jeg selvfølgelig at jeg evt. kan prøvelytte hos DAF, dog uden endnu at vide hvad de har stående, men kigger nok ind til dem på lørdag.

Prismæssigt er jeg på udkig efter noget i byggeprisklasse med ProAc 2,5 klonerne, uden kabinet.

Jeg har læst side op og side ned her på forrummet, og på www, og specielt på troels gravesens fine hjemmeside. Og jo mere jeg læser jo mere bliver jeg i tvivl om hvilken konstruktion der tiltaler mig mest. Derfor ville det være helt emminent hvis man kunne komme til at lytte lidt på sagerne så man ik bygger katten i sækken.

Min musiksmag: Høre stort set alt. undtagen Jazz og opera. Mine favoritter er dog i den rockede afdeling. men høre også en del rytmisk musik. Og går da heller ikke ad vejen for en god ballade med en lækker vokal. Er vild med gode live indspilninger og spiller relativt højt.

Det søger jeg i en højtaler: Dynamik, fodstamper effekt , musikalitet.

Mine nuværende højtalere mangler sprødhed, stramhed og luft....og så er de for store og grimme hehe. Disse er et par cv al1000e. Har lyttet til mange færdige højtallere efterhånden i søgen efter en afløser til mine nuværende ht'er. Og fundet at mange ht'er med mindre enheder tiltaler mig pga. hurtigheden og præcisionen.

Det skal de drives af: Nad T753v2 Surroundreceiver, som i stereo fungere som kontrolforstærker. Kenwoods legendariske L1000M fungere som effekttrin. Så vil mene at jeg har ok med kræfter til at drive en relativt svær højtaler.

Håber at denne lange smøre giver en fornuftig baggrund til at du kan hjælpe mig videre fra mine Cerwin Vegaer og ind i de voksnes rækker

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Har fået en invitation, og tak for den , til at høre MAYA højtalerne fra Jumon Audio (designet af Troels Gravesen).

Er der nogle herinde der kender til denne konstruktion.

Syntes den lyder spændende, og prisen er god. Vil selvfølgelig lade mine øre afgøre mit endelige valg. Men det kunne da alligevel være interresant at høre andres kommentare eller oplevelser med disse højtalere.

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ikke en eneste herinde der erfaring med, eller har hørt nogle af de nedenstående projekter???

ProAc 2,5 Klon, evt. i Troels Gravesen setup. Har dog ikke mod på at skille enheder ad for at modificere dem.

TJL fra TG

Sp95 /98 af TG.

Amadeus Media. fra DAF

MAYA højtalerne fra Jumon Audio (designet af Troels Gravesen).

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt nogle af dem, men jeg har ladet mig fortælle at de der "Amadeus" skulle være helt forrygende. Samtidig med det, så skulle Troels Gravesen vist nok også været en "guru" i de kredse mener jeg at have hørt. Så de to projekter er nok ikke så tossede.
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Her er en kombination: http://www.troelsgravesen.dk/HDS164.htm

Amadeus Media a'la Troels

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Syntes det lyder som en god idé med selvbyg, du skal dog være opmærksom på at gensalg ikke er en god forretning , for der er ikke mange som vil give noget for selvbyg, så skal det virkelig være godt

Har selv et sæt Amadeus Icon fra DAT, de er dog købt samlet, men er overrasket hvor meget og GOD lyd der kommer ud af de små kasser

Glæder mig til at følge projektet.

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Og det blev de så i alle tilfælde ikke grimmere af det "samarbejde"

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

EPI68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hvad med nogle højtalere fra Dansk Audio Teknik, de ved hvad de laver.

http://www.danskaudioteknik.dk/

Steffen_P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt både en 2.5 klon og SP95 og de er begge ganske vellykkede, men vil især anbefale SP95 da jeg synes den var mindst en klasse bedre.

Jeg har selv bygget et par som tog udgangspunkt i SP95, men jeg endte dog med at vælge den coatede 8530 istedet og en 9700 tweeter. Jeg synes ikke SP 95 er det ultimative i transparans, men den er absolut på hjemmebane med rock og jazz. Bassen er overraskende dyb for størrelsen og den har dejlig "tuneful" kvalitet, absolut ikke en "one-noter" som mange andre basreflekskonstruktioner. Ellers synes jeg at den generelt leverer et stort lydbillede, men virker en anelse tilbagelænet og er måske ikke 100% neutral, men tilgengæld er den ikke agressiv og meget nem at leve med. Den har lav følsomhed og kræver meget effekt i et stort rum. Den er ikke helt billig, men jeg synes at mine har været alle pengene værd :)

mvh
Steffen

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Jeg har ikke hørt nogle af dem, men jeg har ladet mig fortælle at de der "Amadeus" skulle være helt forrygende. Samtidig med det, så skulle Troels Gravesen vist nok også været en "guru" i de kredse mener jeg at have hørt. Så de to projekter er nok ikke så tossede.

Tak for dit indlæg

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Takker. Det ser også spændende ud.

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:

Hej

Syntes det lyder som en god idé med selvbyg, du skal dog være opmærksom på at gensalg ikke er en god forretning , for der er ikke mange som vil give noget for selvbyg, så skal det virkelig være godt

Har selv et sæt Amadeus Icon fra DAT, de er dog købt samlet, men er overrasket hvor meget og GOD lyd der kommer ud af de små kasser

Glæder mig til at følge projektet.

Takker for din pointe. Vil nu helst heller ikke sælge igen, det er derfor jeg gerne vil bygge noget der er stor chance for der passer til mig i første hug.

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

EPI68 skrev:

Hvad med nogle højtalere fra Dansk Audio Teknik, de ved hvad de laver.

http://www.danskaudioteknik.dk/

Amadeus Media som jeg bl.a nævner at jeg har kig på er fra dansk audio teknik, jeg har så bare valgt at forkorte dem til DAF, men tak for dit foreslag.

Subsonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Steffen_P skrev:
Jeg har hørt både en 2.5 klon og SP95 og de er begge ganske vellykkede, men vil især anbefale SP95 da jeg synes den var mindst en klasse bedre.

Jeg har selv bygget et par som tog udgangspunkt i SP95, men jeg endte dog med at vælge den coatede 8530 istedet og en 9700 tweeter. Jeg synes ikke SP 95 er det ultimative i transparans, men den er absolut på hjemmebane med rock og jazz. Bassen er overraskende dyb for størrelsen og den har dejlig "tuneful" kvalitet, absolut ikke en "one-noter" som mange andre basreflekskonstruktioner. Ellers synes jeg at den generelt leverer et stort lydbillede, men virker en anelse tilbagelænet og er måske ikke 100% neutral, men tilgengæld er den ikke agressiv og meget nem at leve med. Den har lav følsomhed og kræver meget effekt i et stort rum. Den er ikke helt billig, men jeg synes at mine har været alle pengene værd :)

mvh
Steffen

Mange tak for dit svar. Tør man spørge hvad råvarene til sådan et sæt har stået dig i. Uden kabinet. Syntes også de ser ret tiltalende ud. En skam du bor så langt væk, så man ikke lige kan komme forbi til et hurtigt lyt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes