Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
Sendt: 05 December 2003 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
Hmm jeg ville lige høre hvordan i fræser nedfræsninger til enheder
Jeg har selv lavet en plade til at spænde på fræseren hvor jeg så har målt ud og lavet nogle huller som man så kan køre rundt om og det virker ok for bas enheder men der skal et par forsøg til før det bliver helt præcis
Men til diskanten har jeg ikke rigtigt kunne gøre det fordi radiusen er for lille og derfor skal hulet være under selve fræseren
Man kan sikkert godt gøre det på samme måde hvis man bare laver et lille huld i pladen under selve fræseren og så sætter et søm i som lige går lidt op over pladen man skal fræse i
Men jeg ville godt høre om der er andre der har nogle forslag til hvordan man ellers kunne gøre
Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
Sendt: 05 December 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
Jeg hægter mig lige på her, for jeg har samme problem.
Ind til videre har jeg savet mellemtonehullet med stiksav, og så fræset i fri hånd (ikke tilfredsstillende resultat). Til diskanten bruger jeg "kop-bor"
Sendt: 05 December 2003 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
Du må da være pænt syg til at styre en fræser hvis du bare kan lavet et nogenlunde rundt hul/nedfræsning i hånden
Jeg ved ikke helt om det er så forståeligt sådan som jeg har forklaret at jeg gør med bas-enheden
Fed side du er i gang med at lavedytti
Prøv at se om du ikke kan få lidt input fra nogle af de kloge hoveder der sider her inde på siden
Jer tænker på mike-j nørd og usxx osv. Der er jo mange
De kunne måske foder dig med billeder og beskrivelser af forløb osv. Mike-j har især lavet nogle gode beskrivelser af hvordan man laver en højtaler det kan være han er med på den
Den må man da kunne lave selv, af noget plexiglas eller hobbyplade.
Tak for de pæne ord. Siden er stadig i et MEGET ungt stadie (har ikke rigtigt haft tid) så det er kun det halve der ligger på nettet. Men en god ide at ta' de audiofile herinde med på råd.
Alle er velkomne til at sende mail med ideer, forslag, projekter o.l.
Sendt: 06 December 2003 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
Det er faktisk hen ad sådan jeg gør dytti mit problem var bare med diskanten hvordan jeg lige skulle fixe det på en fornuftig måde og om der var andre måde at gøre det på!
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
Sendt: 06 December 2003 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
Til 1" scanspeak og vifa diskanter (ø104mm) bore jeg hullet med et 76mm kopbor (hulsav) og laver så undersænkningen med en lille overfræser med justerbar afstandshjul. Hvis man bare har det rigtige værktøj så...
Bas/mellemtone enheder laver jeg på samme måde som dig, med en plade under fræser boltet i center af hullet. Jeg har ingen problemer med at få det præcist nok.
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
Sendt: 06 December 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
Måden jeg laver udfræsninger og forsænkninger er såre enkel!..
Jeg har adgang til assistance fra en prof. højtaler & kabinet bygger der har det nødvendige prof. udstyr ( maskiner & CNC. grej mm. ) samt skabeloner til så godt som alle enheder..
Det tager mindre end 5 min at fræse udskæringer i en baffl med 2 - 3 enheder..
At gøre det i hånden eller med "Silvan / Harald Nyborg" udstyr/ værktøj ville jeg nødig påtage mig og stå inde for resultatat af!!..
Hatten af for de der kan gøre dette!!
Jeg læner mig op af prof. hjælp.......... ( snyder lidt!! )
Men jeg har altås ingen "guldkorn" at dele ud af til hvordan man gør dette ellers SORRY.. foks!!
Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
Sendt: 06 December 2003 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
Hej Martin N,
Jeg har en kopiring til min AEG overfræser. Festo og mange af de andre har også sådan nogle som ekstra udstyr. Så skal du bare lave en skabelon der svarer til det hul du skal fræse samt det der skal lægges til afhængigt af de jern du bruger. Problemet kan så være at positionerer skabelonen over center. En anden mulighed ar at købe et falsjern med kugleleje styr som kan lige an på kanten af det hul du har boret. Personligt vil jeg nok anskaffe noget i stil med en jasper jig (heder den vist) jeg har bare aldrig set den i Danmark - men internettet findes jo altid..
Sendt: 07 December 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
Først tak for alle svarene
Var også først ved selv at købe de der jasper hos www.partsexpress.comfordi jeg var tæt på at købe noget andet der fra også men det blev så ikke til noget så jeg besluttede mig for at lave min egen skabelon
Og har også fået den til at passe godt efter et par forsøg
Det kan godt være lidt svært at lige at få målt ordentligt op, brugte omkring4 forsøg på at få det til at passe med en 18w enhed
Hmm det der med at gå ud at købe en billig fræser det er ikke altid lige fedt
Jeg købte en hos Harald nyborg til 200 krden har jeg fået byttede 3 gange og i går gik den i stykker igen øv
Den der spænde ting til at holde igen på akslen når man skal sætte et fræsejern fast er vist nok smældet tror ikke den har været hoppet helt ud så den er blevet slidt ned så jeg ikke kunne få mit fræsejern aflidt øv fordi jeg blev nød til at skille helle l**tet ad for at få jernet af
Men ellers er det omdrejnings reguleringen der går i stykker på demsikkert bare en lille ting en dårlig komponent som de har brugt i serien eller sådan noget
Men det er som sagt noget billigt l**t så man skal være flink ved den ellers går den sku i stykker hehe
Til darkWing
Hvor har du købt de der hoveder til fræseren og hvad koster de
Til sidst så bare kom med gode råd om hvordan i gør hvis ikke det har været oppe at vende i tråden endnu
Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
Sendt: 08 December 2003 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
Jernet er bare et ganske alm "frikantet". Det justerbare hjul er noget fræseren er født med, men som der også bliver sagt kan du måske finde et jern med kugleleje der passer i dybden. Jeg ved at harald nyborg har nogle store sæt med et pænt udvalg af jern, men de koster. Desuden fandt jeg en justerbar hulsav til 70kr derude (order nr 1492), den kan anbefales. De har også 4mm blygummi (order nr 1389).
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
Sendt: 09 December 2003 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
Her til jul ønsker den gamle sig en overfræser og da det jo også er et godt værktøj og have når der skal bygges højtalere og derfor nok selv kommer til bruge den, ville jeg måske gerne ofre lidt mere end hvad den billigeste model koster, som vist var en fra Harald Nyborg til ca. 180,-.
Er der nogen som kan anbefale en en lidt bedre overfræser, som stadig ikke er voldsomt dyr?
Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
Sendt: 09 December 2003 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
Har selv en Haraldnyborg-ting og den er ikke helt i skoven, men alligevel....Black&Decker har en model til ca. 700,- (bl.a. silvan og Harald Nyborg har den), som virker noget bedre når man står med den i hånden, men hvordan den er med strøm på ved jeg ikke. Ellers skal du nok op i AEG til omkring 12-1300 kr (OFE710). Bosch har et par forholdsvis billige modeller, men de har ikke variable hastighed, så dem ville jeg holde mig fra.
Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
Sendt: 09 December 2003 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
omegasteffy skrev:
Her til jul ønsker den gamle sig en overfræser og da det jo også er et godt værktøj og have når der skal bygges højtalere og derfor nok selv kommer til bruge den, ville jeg måske gerne ofre lidt mere end hvad den billigeste model koster, som vist var en fra Harald Nyborg til ca. 180,-.
Er der nogen som kan anbefale en en lidt bedre overfræser, som stadig ikke er voldsomt dyr?
Det må blive den blå fra AEG OFE710. Den fåes også hos Harald og nogen gange med et sæt standard jern. Der kan købes cirkel styr og kopiring som tilbehør hvilket er en god investering. Jeg har den selv og gav. omkring 1600 incl. et sæt 8mm jern (normalt er det 6mm jern der følger med). Ellers kig på en DeWalt det er de gamle Elu og det er kram. Festool, men så er man vist ruineret - til gengæld har de alt i tilbehør...
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
Sendt: 12 December 2003 kl. 02:16 | IP-adresse registreret
Tja jeg ville helst holde mig under de 1000,- kr. Må dog godt være brugt hvis det er velholdt, Så hvis der er nogen der ser noget odt må i meget gerne sige til. De jeg lige umiddelbart kunne finde i prisklassen er:
Bosch OVERFRÆSER POF400 XX0104 878,- Kr.
Power Super Overfræser 1020W (nøj hvor lyder det discount agtigt) 189,- kr.
Bosch'en ser rimelig ud, men er lidt bange for jeg får for lidt for pengene for pengene, bare p.g.a. navnet. De der ser ud tilat være rimelige, det mest afskrækkende er at de samme sted sælger en næsten identisk med Power Super Overfræseren til 500. Har aldrig hørt om mærket Ferm. Har ikke kundet finde Black & Decker nogen steder men vil lige forsøge at forhøre mig i harald nyborg eller andet byggemarked imorgen.
Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 152
Sendt: 12 December 2003 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
Kender ikke Ferm, men der er flere gode ting ved spec'en..: -Den kan tage både 6+8 mm jern, det er godt! -Den har variabel hastighed..
Har selv en Bosch (grøn), som desværre kun kan tage 6 mm. Jeg er ellers helt tilfreds med den.. den opfylder mine behov, og har aldrig "drillet".
Generelt er det jo med værktøj som med HIFI, pris/Kvalitet følges ofte ad.. indtil et vist punkt, hvor det *ofte* går mere over i smag/behag. De helt billige mærker har det med at spare på de vigtige områder.. dvs. kuglelejer, præcision, motor m.m... men sært nok opgiver de enorme watt-angivelser, da det åbenbart er dét folk ofte går efter..
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum