| Forfatter |
|
Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kender til et linesource projekt med TB W3-871S? Jeg har støvsuget nettet, men kan ikke rigtigt finde noget på dem i en
linesource. Er det mon prøvet, eller er det kun simuleret og fundet uegnet?
Hvis der er nogen der har overvejet et projekt på den måde, hvordan skal det så laves, og hvad skal man ikke gøre?
Jeg har læst følgende white paper: Line Source White Paper
Det er bare en idé, hvis det endnu ikke er overvejet - det er trods alt ret billige enheder. __________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et par PDF filer hvor James R. Griffin himself har lavet en konstruktion med TB-871S. Til gengæld er diskanten ikke en rigitg linie source, det er et Aurum Cantus bånd så vidt jeg husker, placeret i midten. Der er tale om højttaleren til venstre på billedet:
http://www.audioroundtable.com/ArraySpeakers/messages/568.ht ml __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
Flexi Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
Jeg har et par PDF filer hvor James R. Griffin himself har lavet en konstruktion med TB-871S. Til gengæld er diskanten ikke
en rigitg linie source, det er et Aurum Cantus bånd så vidt jeg husker, placeret i midten. Der er tale om højttaleren til venstre på billedet:
http://www.audioroundtable.com/ArraySpeakers/messages/568.ht
ml |
|
|
De ser fine ud, er det en pdf du vil dele? 32 stk 871s'er bliver med lidt hurtig hovedregning til ca. 4800 kr. plus diskanter, så helt billige er de ikke
selv om én 871'er kun koster 150,- __________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad opnår man ved en linesource-konfiguration ift. ordinære højttalere?
Morten
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristensen skrev:
sjorslev skrev:
|
Jeg har et par PDF filer hvor James R. Griffin himself har lavet en konstruktion med TB-871S. Til gengæld er diskanten ikke en rigitg linie source, det er et Aurum Cantus bånd så vidt jeg husker, placeret i midten. Der er tale om højttaleren til venstre på billedet:
http://www.audioroundtable.com/ArraySpeakers/messages/568.ht ml
|
|
|
De ser fine ud, er det en pdf du vil dele? 32 stk 871s'er bliver med lidt hurtig hovedregning til ca. 4800 kr. plus diskanter, så helt billige er de ikke selv om én 871'er kun koster 150,-  |
|
|
Send mig en PB med en mail adresse i, så sender jeg dem. Jeg kan ikke lægge dem ud til offentlig beskuelse, da de er griffins egendom, og engang var de vist beregnet på et kommercielt byggesæt, men et par personilige kopier skulle der ikke være nogen problemer i.
I forbindelse med den samlede pris af konstruktionen, så er Aurum Cantus diskanten en stor del af den post også, især hvis man skal have den fra Golden Age i Sverige, men søg lidt på nettet, så kan man måske finde den til en overkommelig pris. Jeg har selv kigget på den hos Parts Express i USA. __________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Hvad opnår man ved en linesource-konfiguration ift. ordinære højttalere?"
Primært to ting, som er indbyrdes sammenhængende. Kombinationen af et stort antal enheder, + et specielt udstrålingsmønster, gør en linesource effektiv, i forhold til mere almindelige konstruktioner. Udstrålingsmønsteret gør osse linesource'en mindre følsom overfor henholdsvis gulv- og loftreflektioner, idet det meste af lyden spredes i det vandrette plan.
Ligesom andre effektive konstruktioner af begrænset størrelse, er de fleste linesource højtalere ikke stærke i (dyb)bassen. Så mange ef dem er næsten pr. definition beregnet til brug sammen med en subwoofer. En praktisk fordel ved en linesource er, at boksen kan blive ganske elegant, høj & slank.
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have kigget lidt på priser på W3-871S & Aurum Cantus diskanten, kan jeg sku ikke helt forsvare at bygge de højtalere på billedet:
billedet
Jeg har kigget på alternative løsninger til diskanter, men uden det store held - det bliver simpelthen for dyrt at prøve sig frem i denne prisklasse.
...og brænde inde med 32 stk. W3-871S uanset hvor gode de er - er ikke noget for mig  __________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristensen skrev:
Efter at have kigget lidt på priser på W3-871S & Aurum Cantus diskanten, kan jeg sku ikke helt forsvare at bygge de højtalere på billedet:
billedet
Jeg har kigget på alternative løsninger til diskanter, men uden det store held - det bliver simpelthen for dyrt at pr�ve sig frem i denne prisklasse.
...og brænde inde med 32 stk. W3-871S uanset hvor gode de er - er ikke noget for mig  |
|
|
Delefilteret er vel også rimelig kompleks i sådan en konstruktion? Jeg kom til at tænke på en linesource der benytter en hel række af f.eks. 8" kombineret med et langt bånd der er placeret foran enhederne, og derved kombinerer linesource og pointsource? nogen kommentarer?  Morten
|
| Til top |
|
| |
Bumle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006 Lokalitet: Sjælland
|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
Kristensen skrev:
billedet
Jeg har kigget på alternative løsninger til diskanter, men uden det store held - det bliver simpelthen for dyrt at pr�ve sig frem i denne prisklasse.
...og brænde inde med 32 stk. W3-871S uanset hvor gode de er - er ikke noget for mig  |
|
|
Delefilteret er vel også rimelig kompleks i sådan en konstruktion?
Jeg kom til at tænke på en linesource der benytter en hel række af f.eks. 8" kombineret med et langt bånd der er placeret foran enhederne, og derved kombinerer linesource og pointsource? nogen kommentarer? 
Morten
|
|
|
Hvis båndet spiller dipol, så må det gå grueligt galt. Så bliver lyden kraftigt moduleret, af den bagfra kommende lyd. Prøv at synge en ren tone samtidig med at du dunker dig selv i brystkassen.  Jeg tror at lyden bliver lidt derhen ad.
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bumle skrev:
no-limit skrev:
Kristensen skrev:
billedet
|
|
Delefilteret er vel også rimelig kompleks i sådan en konstruktion?
Jeg kom til at tænke på en linesource der benytter en hel række af f.eks. 8" kombineret med et langt bånd der er placeret foran enhederne, og derved kombinerer linesource og pointsource? nogen kommentarer? 
Morten
|
|
|
Hvis båndet spiller dipol, så må det gå grueligt galt. Så bliver lyden kraftigt moduleret, af den bagfra kommende lyd.
Prøv at synge en ren tone samtidig med at du dunker dig selv i brystkassen.  Jeg tror at lyden bliver lidt derhen ad.
|
|
|
Den skulle i så fald være lukket bagtil, vil det give problemer med et bånd? Morten
|
| Til top |
|
| |