| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Jeg har en idé om at bygge et sæt "satelit" højtalere i samme design som Sonus Faber Stradivari, dog slet ikke lige så stor..
Det lydmæssige mål med højtaleren er at den skal kunne spille rigtig detaljeret og nuanceret. Derfor havde forestillet mig at der skulle være 1 stk. Revelator 5¼″ Midrange (15M/4831G00) i hver højtaler. Diskanten ved jeg ikke endnu (forslag er velkomne).
Jeg vil stræbe efter at basfrekvenserne kunne tages af en sub og at alle enheder skulle deles aktivt.
For at i kan få jer en forestilling om hvordan jeg havde tænkt mig at kabinettet skulle se ud skriver jeg lige de mål jeg har tænkt på.
Formen skal som sagt være lign. en stradivari men slet ikke lige så stor, så altså en slags superelipse med målene:
11,2 cm det dyebste sted.
42 cm det bredeste sted.
26 cm i højden.
Hvad siger i?
Kan i forestille jer det?
Tøv ikke med at skrive! 
mvh.
Adamfelix __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din ide med at bruge 15M, altså mellemtone versionen virker for så vidt udmærket da du får mere effektivitet, hvilket 15W mangler, men om den så virkelig også har output nok ved 100hz ???
Ulempen ved at bruge så lille en enhed helt i bund vil være at du ikke kan spille højt, men det er måske heller ikke din hensigt da du tilsyneladende vægter kvalitet højest 
Når du nu vil bruge activ deling, hvorfor så ikke overveje en lidt højere delefrekvens, så vil du få mere "fylde", og mulighed for at spille højt
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Din ide med at bruge 15M, altså mellemtone versionen virker for så vidt udmærket da du får mere effektivitet, hvilket 15W mangler, men om den så virkelig også har output nok ved 100hz ???
Ulempen ved at bruge så lille en enhed helt i bund vil være at du ikke kan spille højt, men det er måske heller ikke din hensigt da du tilsyneladende vægter kvalitet højest 
|
|
|
Ahhh, endelig et svar... tak for det!
Ja det var i hvertfald også effektiviteten jeg tænkte på.
hvor højt er ikke så højt?  - kan man evt. bruge 2 mellemtoner i hver side? Hvis man byggede 2 bas kabinetter som stod lige under hvor mellemtone/diskanterne ville hænge kunne man så ikke dele lidt højrer end 100 hz? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 03:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
For det første er 15M så vidt jeg husker 4 ohm, så to dur ikke og helt unødvendigt, desuden vil du med de 90db have rigeligt arbejde med at lave et "potent" bassystem
Jo det ville være fint at have basserne under, to gode 8" eller 10" skulle passe fint ved ca. 300-500hz
Men det var måske mere subbasser du havde tænkt, og så er delefrekvensen lavere
Hvad er det for activ delefilter
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
For det første er 15M så vidt jeg husker 4 ohm, så to dur ikke og helt unødvendigt, desuden vil du med de 90db have rigeligt arbejde med at lave et "potent" bassystem
Jo det ville være fint at have basserne under, to gode 8" eller 10" skulle passe fint ved ca. 300-500hz
Men det var måske mere subbasser du havde tænkt, og så er delefrekvensen lavere
Hvad er det for activ delefilter
|
|
|
Undskyld det var mig der var upræcis med om det skulle være bas eller subbas.
det skal nok være en god blanding hvis man kan det.
Altså nogen højtalere der står under mine "mini-stradivari" og spiller fra 200-300 hz måske. eller også skule jeg bare lave en gulmodel af stradivarien og smidde 2 8" i..
Jeg hvade forestillet mig at skaffe et pro aktivt delefilter, men jeg ved ikke hvor gode de er? måske det her -> http://www.labgruppen.com/ACN3C ?
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker mest på om de 26 cm i højden er nok til at give en brugbar baffel-effekt til det du ønsker. Det svarer jo nøjagtigt til en højttaler der er 42 cm høj og 26 cm bred - bare lagt ned. Så er der jo ikke meget wide baffel over den.
Hvis du skal have en effekt af den store baffel er du nødt til at have store mål i både højde og bredde.
I øvrigt bør du næppe gå under de 12 cm i dybden. Hvis bagpladen kommer meget tæt på enheden, vil luften koble anderledes til membranen på en måde, der svarer lidt til en membran med en højere masse + det vil give noget dynamisk kompression.
Noget andet jeg ikke forstår er ønsket om en superellipse - er det set forfra, du mener? Stradivaris tværsnit er nærmere en ellipse og set med mine øjne meget smukkere og mere spændstig (i denne sammenhæng) end superellipsen:

|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Jeg tænker mest på om de 26 cm i højden er nok til at give en brugbar baffel-effekt til det du ønsker. Det svarer jo nøjagtigt til en højttaler der er 42 cm høj og 26 cm bred - bare lagt ned. Så er der jo ikke meget wide baffel over den.
Hvis du skal have en effekt af den store baffel er du nødt til at have store mål i både højde og bredde.
I øvrigt bør du næppe gå under de 12 cm i dybden. Hvis bagpladen kommer meget tæt på enheden, vil luften koble anderledes til membranen på en måde, der svarer lidt til en membran med en højere masse + det vil give noget dynamisk kompression.
Noget andet jeg ikke forstår er ønsket om en superellipse - er det set forfra, du mener? Stradivaris tværsnit er nærmere en ellipse og set med mine øjne meget smukkere og mere spændstig (i denne sammenhæng) end superellipsen:

|
|
|
Hej som skrevet ville jeg have stradivariens form, viste åbentbart ikke at det var en alm. ellipse.
Jeg har fundet en måde hvorpå jeg kan tegne den ønskelige form ved hjælp af en passer.
Den bliver spændstig at se på ! sys jeg også er flottest nemlig.
Hvor stor afstand skal der være fra bagsidan af membranen og hen til bagvæggen af kabinettet?
forholdet mellem bredde og dybte efter min ønskelige form er
3.75
dvs. 11.2cm x 3.75 = 42cm
Højden er beregnet ud fra det gyldne snit i håb om at kabinettet ville få et harmonisk udtryk.
Jeg tænkte også på at lave bredden til den korte side af de 2. Så ville målene være:
H ca. 68 cm
B 42 cm
D 11.2 cm
jeg har desværre ikke nogen scanner til at scanne mine tegninger ind men jeg får det meget snart!  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nemmeste måde at tegne en ellipse på er at bruge en snor, to søm (eller stifter) og en blyant - (helt Olsen Banden'sk):

Sømmene anbringes i ellipsens brændpunkter og snor-løkkens længde er bestemt af målene på ellipsens stor- og -lilleakse.
De eksakte størrelser for at få den størrelse du ønsker vender jeg tilbage med, når jeg får tid - jeg skal lige lave gæstemad til i aften.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Den nemmeste måde at tegne en ellipse på er at bruge en snor, to søm (eller stifter) og en blyant - (helt Olsen Banden'sk):

Sømmene anbringes i ellipsens brændpunkter og snor-løkkens længde er bestemt af målene på ellipsens stor- og -lilleakse.
De eksakte størrelser for at få den størrelse du ønsker vender jeg tilbage med, når jeg får tid - jeg skal lige lave gæstemad til i aften.
|
|
|
Hej! Jeg kender godt metoden.. Jeg har tænkt lidt over den og syntes egentlig min form er pænere.
Jeg kan lige prøve at forklare den: Formen er skabt ved at lade to lige store cirkler overlappe hinanden.. nu spørger i så "hvor meget skal de overlappe" ja det er det jeg ikke kan forklare men det hele er fundet ud fra at lave en masse cirkler af samme størrelse stratekiske steder på en "startcirkel" af samme størelse.. ja.. mit forhold giver en ret slank/sharp form som ikke rigtig er en ellipse alligevel.. den er mere skarp i spidserne. den ligner en appelsinbåds skræl - en slank en! Ved du noget om enheder der ville passe godt sammen med tidligere omtalte mellemtone?
tænker på om det måske ville blive pænest at lave en gulvhøjtaler i stedet for, evt. med 2 basenheder.. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt ærligt tror jeg du vil få MEGET bedre lyd ved at bygge denne HES II eller storebror C17 II
Byggeprisen er næppe meget mere end EN enkelt 15M
De sparede penge kan du jo så bruge på bedre forstærker eller lignende
Gør dig selv en tjeneste og læs artiklen (grundigt)
http://www.troelsgravesen.dk/HES_II.htm
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Helt ærligt tror jeg du vil få MEGET bedre lyd ved at bygge denne HES II eller storebror C17 II
Byggeprisen er næppe meget mere end EN enkelt 15M
De sparede penge kan du jo så bruge på bedre forstærker eller lignende
Gør dig selv en tjeneste og læs artiklen (grundigt)
http://www.troelsgravesen.dk/HES_II.htm
|
|
|
Hej! Tak jeg er helt åben overfor andre forslag mht. enheder osv. Jeg kunne bare godt tænke mig det design jeg har lavet.
De 2 ting jeg stæber efter i en højtaler er dynamik og "livesound" samtidig med at de er velopløste og detaljerede til at kunne spille noget akustisk musik der virker troværdigt!
Kan de højtalere du sendte link af spille så man får t"rommesættet ind i stuen"? hvilken konfiguration af enheder skal jeg søge efter hvis jeg vil have den lyd?
Tak!  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 03:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fostex 12", 2 stk i paralel
Fostex laver også en fin bredbåndet og effektiv 8" mellemtone (JBL kopi)
Og så måske en effektiv bånddiskant
Så kan det blive en rigtig dejlig stor widebaffle med STOR lyd
På bagside kan lave en et ordinært firkantet kabinet til basserne
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Fostex 12", 2 stk i paralel ...
Så kan det blive en rigtig dejlig stor widebaffle med STOR lyd |
|
|
Det passer ikke så godt sammen med hvad Adamfelix skrev i sit første indlæg:
Adamfelix skrev:
| Formen skal som sagt være lign. en stradivari men slet ikke lige så stor... |
|
|
Men på den anden side lyder det som et bedre udgangspunkt for at opnå den lyd han er ude efter end blot det at tage udgangspunkt i en Revelator-mellemtone.
Adamfelix, kunne du ikke komme med eksempler på højttalere du kender der giver den lyd du fortrækker? Så er det nemmere at pege i den rigtige retning.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
musicus skrev:
| Fostex 12", 2 stk i paralel ...
Så kan det blive en rigtig dejlig stor widebaffle med STOR lyd |
|
|
Det passer ikke så godt sammen med hvad Adamfelix skrev i sit første indlæg:
Adamfelix skrev:
| Formen skal som sagt være lign. en stradivari men slet ikke lige så stor... |
|
|
Men på den anden side lyder det som et bedre udgangspunkt for at opnå den lyd han er ude efter end blot det at tage udgangspunkt i en Revelator-mellemtone.
Adamfelix, kunne du ikke komme med eksempler på højttalere du kender der giver den lyd du fortrækker? Så er det nemmere at pege i den rigtige retning.
|
|
|
Mit første indlæg gik ud på at bygge en lille højtaler, men jeg skrev i et senere anlæg at jeg måske skulle overveje en gulvhøjtaler.. så noget med 2 8", 10" eller 12" basser ville være godt. Bare kom med nogle forslag! 
Hehe.. Joeh.. nu har jeg ikke hørt så mange gode højtalere.
Da jeg boede hjemme havde vi et hjemmebygget seas kit fra starten af 70'erne med 1" dome 5" mellemtone og 2 10" i lukket kabinet. De lød p***e godt hvad angår dynamik og punch i bassen, men manglede ret meget i mellemtonen. Den dynamik og livlighed kunne jeg godt tænke mig, men bare med en rigtig analytisk og præcis mellemtone og diskant.
Ved ikke om det giver nogen mening  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Fostex 12", 2 stk i paralel
Fostex laver også en fin bredbåndet og effektiv 8" mellemtone (JBL kopi)
Og så måske en effektiv bånddiskant
Så kan det blive en rigtig dejlig stor widebaffle med STOR lyd
På bagside kan lave en et ordinært firkantet kabinet til basserne
|
|
|
Lyder godt med en stor lyd. men det med kasserne på bagsiden ville ødelægge designet. Jeg kunne godt tænke mig at højtaleren havde samme dybte hele vejen ned.
Hvor stor skal afstanden fra bagsiden af magneten og indersiden af bagvæggen i kabinettet minimum være? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Oktober 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|