Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 14:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Proac 2.5 Response Klon - igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 December 2003 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg overvejer kraftigt at bygge et sæt Proac Response 2.5 kloner, da en af mine kammerater har dem, og de lyder fremragende.
http://www.geocities.com/diyproac25/

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål jeg håber der er nogen af jer selvbyggere der kan svare på.

1.)
Da jeg ikke har verdens største stue overvejer jeg at placere basporten foran istedet for bagpå, for at kunne placere højttalerne tættere på væggen.

I FAQ'en på ovennævnte side skriver de følgende:
"Front port design
Several people have reported building these speakers with a front mounted port for reasons such as limited rear room space to control excess bass, while retaining much of the sound quality."

Det er jo en smule vagt formuleret, så er der nogen af jer højttalerbyggere, der har erfaringer med det.

Hvor stor betydning har det hvor porten er placeret, hvis nu den sidder i ca. samme højde som ellers, men bare foran - vil det ødelægge noget af den gode lyd?

2.)
Ville det være en dum ide at bruge samme design til at bygge center-højttaler og evt. baghøjttalere, men med reduceret kabinetvolumen (fx. halv højde)?
Passer komponenterne kun til det oprindelige kabinet, eller vil det også lyde ok i et mindre?

3.)
Læste i denne tråd
at 18W/8535 enheden er blevet lavet om. Er det design der er på geocities siden opdateret i forhold til det, eller skal filteret bygges anderledes?
Til top Vis gasjack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasjack

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 December 2003 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Overvejer selv at bygget et sæt for at se om de er så vilde som folk siger 

Enheden er vist ikke ændret alligevel efter hvad der står her: (se side 38)

http://members.chello.se/jpo/The_2_5_clone_papers_by_Troels_ Gravesen_v3.pdf

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ok tak. Jeg prøver at kigge på det når siden en gang kommer op. Den er vist nede lige nu.

Nogen der har svar på de to første spørgsmål?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 December 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Har selv bygget et par af disse højtalere tidligere på året. og jeg er også yderst tilfreds med lyden man faar for de ca 5000kr det koster at bygge dem.

jeg har godt nok pladseret basporten bag på, men jeg oplever ingen problemer med rungende bas selv om bagsiden af højtaleren kun er ca 20-25 cm fra bag væggen i vores 18m2 store stue.

Jeg har aldrig selv hørt modellen med porten foran. men ved at der er andre her på forummet der har bygget højtaleren med porten foran. og i følge dem sker der ikke noget ved at pladsere porten foran.

Du kan sagtens bruge samme enheder og filter i center og baghøjtalere med en anden kabinet volumen, men så skal du have en anden størrelse bas port, da afstemningen af porten vil være anderledes ( der er masser programmer ude på nettet der kan lave udregningerne for dig).

Det med at mellemtone/bas enheden skulle være blevet ændret...ville jeg tage med et gran salt. hvis de ændrede enheden ville de nok give den en ny typebetegnelse også.

Held og lykke med det!

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået læst PDF-filen som Darkwing linkede til, og det bliver nok v6 af filteret jeg laver (s. 25)

Er der nogen af jer der har placeret porten foran der vil give en kommentar på hvordan det lyder, eller evt. om der er nogle af de mere matematisk orienterede, der kan sige om det teoretisk har noget at sige.

Mvh
Rasmus

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Til Jonnravn:

Jeg kan se du også bor i Aalborg, så jeg er ret interesseret i hvor du har købt dele henne. Især træ, og om du har fået det savet ud og lavet forsænkning til enhederne, men også gerne hvor du har købt enheder og delefilter-komponenter og hvor meget du måtte slippe.

Mvh Rasmus

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 December 2003 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du læser hele den PDF fil, vil du se, at enhederne ikke er blevet ændret, men blot at de kan have forskellige udseende, alt efter hvor meget der trækker ind i elementerne og hvor meget der bliver siddende uden på dem ved fabrikations processen.

Håber det hjalp lidt :)

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej Morten.

Har læst det, det er jo meget betryggende

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Enhederne og delfilter komponenter købte jeg hos www.danskaudioteknik.dk  pris ca 4200kr.

træet købte jeg hos Silvan skåret til i de mål jeg skulle bruge. pris 350-400kr.

de interne kabler (kimber) købte jeg hos audioconcept pris ca 150-200kr.

dertil kommer der skruer, lim maling osv til ca 300kr.

alt i alt kom de til at koste lige omkring 5000kr.

Da jeg ikke selv har noget værksted, pga. jeg bor i lejlighed, blev alle delene kørt til Pandrup hvor det blev samlet på min fars værksted. forsænkningerne lavede min far i hånden med en overfræser. højtalerene blev sorte da jeg ikke kunne finde nogen der solgte finer til private i Aalborg området.

på linket herunder kan se billeder af mine.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2017&PN =3

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Ok. Tak for info. Lækkert setup du har ellers.

Det er lidt svært at se finishen på højttalerne, men jeg regner også med bare at male mine, men har hørt det er svært at få pænt.

Hvordan har du gjort det?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

oprindeligt fik de en tur med en vandbaseret sort med glans 40...MEGET DÅRLIG IDE!!! alle "hårene" i træet rejste sig og det så ud som om højtaleren havde gåsehud. så jeg gik hurtigt over til at male dem med en terpentin baseret maling. de fik ialt 7! lag før jeg var tilfreds. jeg brugte en sprøjtepistol til at male dem med.

Hvis du maler dem så er der lige et andet problem du skal regne med. Det er næsten umuligt at skjule de steder hvor kabinet pladerne møder hinanden. Jeg pudsede alle samlingerne til jeg blev både gul og blå i hovedet! og jeg kan stadig se samlingerne! det er dog ikke så meget at det springer lige i øjnene...men alligevel. Møde punkterne for pladerne, mærkede og så perfekt slebne ud inden jeg malede dem, men Maling afsløre jo som bekendt alt!! (ikke mindst når man begynder med at male med den forkerte slags maling ).

Jeg tror sagtens du kan få en flot finish selv om du bare maler dem. det kræver bare tålmodighed, sved og en rimelig fin sandpapir (groft sandpapir laver dybe mærker. OG DET KAN SES!)

Jeg kan eventulet prøve at tage nogle billeder af finishen og maile dem til dig hvis du er interesseret.

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du gider må du meget gerne sende et par billeder af finishen (spam@winremote.invalid) erstat invalid med dk. En kammerat har forbindelser til en autolakør, så det kan være jeg skal tage fat i ham og se om der kan arrangeres noget.

Jeg har ikke lige selv adgang til sprøjtegrej.

Lidt ekstra spørgsmål, hvis du eller andre har tid

Apropros sprøjtemaling. Hvornår gjorde du det i processen? Var kabinettet helt samlet, og så blev hullerne til enhederne lukket af eller hvordan gjorde du det?

Hvad med samling af kabinettet, kan det gøres uden skruer, og skal man i så fald have ukristeligt mange skruetvinger spændt på?

Hvad med dæmpemateriale - har kigget på noget acoustilux, kan det bruges? Og skal der bruges bitumen?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det lader ikke til at teksten kom med mailen jeg sendte så jeg skriver den også lige her.

Kabinettet blev først malet efter at det var helt samlet. det jeg gjorde var at skære nogle stykke pap ud og sætte bag hullerne hvor enheder skulle side. da højtaleren så var malet skar jeg pappet op med en hobby kniv og trak stykkerne ud gennem hullerne.

Mit er (som det tydeligt kan ses på billederne) samlet med skruer og lim. det kan sagtens lade sig gøre at samle det på andre måder f.eks med dyvler og lim men det er en lidt mere tidskrævende process, da limen helst skal tørre hvergang 2 sider sættes sammen! Tro mig jeg ved hvad jeg taler om, jeg er p.t. ved at bygge en aktiv sub (med en aktiv peerless 12"XLS og 2 passive 12" XLS) hvor jeg samler kabinettet med dyvler. det er en del mere arbejde, men så slipper man også for at skulle spartle skruerne op bag efter (indnu en ting der er svær at skjule når man maler højtaleren). uanset hvilken samle metode du vælger så er skruetvinger absolut nogle af dine bedste venner!

Jeg har brugt både Blygumme måtter (købt i bildillen, hvis jeg husker rigtigt) og akustilux købt hos danskaudioteknik. butimin eller blygumme måtterne er med til at øge højtalerens vægt og gøre siderne mere lyddøde. akustiluxen er der for at undgå alt for voldsomme refleksioner inde i kabinettet, hvilket ville gøre lyden mere hård og trættende. det er en god ide at bruge begge dele. men brug dog ikke for meget akustilux da det også vil have en negativ effekt! for meget akustilux vil få højtaleren til at ulden og indelukket! (du kan se på et af billederne hvor meget jeg puttede i mine, det er nok lidt i overkanten. jeg overvejer faktisk at tage lidt mere ud af mine. men tror dog ikke det vil have den store effekt)

gasjack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2003 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Mange tak for billederne og beskrivelsen Jonn.

Det vil jeg lige skrive mig bag øret til når jeg går igang.

Tror jeg vil bruge skruer også, da det lyder som den letteste løsning

Dine højttalere ser fine ud, men syntes godt nok ogåså det så lidt voldsomt ud med acoustiluxen. Det er et ordentligt lag. Kan se at basporten er stoppet også - er den også det til daglig?

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2003 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

nej basporten var kun stoppet for at der ikke skulle komme maling ind da de skulle males.

jasc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 December 2003 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Byg dem før din nabo - det bliver ikke bedre til prisen. Man skal bruge Troels Graversens konstruktion, der kan findes på JPO. Jeg tror han har brugt mere tid på kloner end hr. Tyler brugte på at konstruere dem. Jeg fik mine malet hos en automaler. Kanonhøjtaler!!!!!

Til top Vis jasc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jasc

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes