Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Gipsplade som lærred? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Ville det være helt utænkeligt at bruge en gipsplade som lærred og bygge en ramme omkring den? Derefter kunne man overmale den med en lysgrå farve, for at få bedre kontrast.

Er gipspladen holdbar nok og kan den tåle malingen uden af blive "rynket"? 

Til top Vis rasmus_bt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmus_bt

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2003 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Du kan godt male en gipsplade direkte, husk blot at brug en rulle med små lurver, så du får en pæn og så glat oveflade som muligt. Skal den være perfekt, så skal du grunde gipspladen først med forankringsgrunder. Og derefter bruge en rulle af skumgummi, så bliver overfladen helt glat.

Om helt glatte overflader er det bedste til projektion, det ved jeg desværre ikke, men det er der sikkert andre herinde der kan fortælle mere om.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2003 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar. Lyder til at være en god idé når tiden kommer til en projektor. Jeg prøver at få så meget info om alle mulige former for lærreder, for at få en idé om hvad der fungerer bedst.

Jeg har også tænkt på bagsiden af en voksdug og evt. behandle den med noget lysgrå maling, hvis det da er muligt. Er bange for at resultatet vil blive ubrugeligt hvis man maler en dug. I stedet kunna man vel finde en mathvid eller lysgrå bagside af en dug og lade den være som den er. Derefter spænde den omkring en træpladen og lave rammer omkring den. Hmmm... der er jo mange muligheder...

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 09 December 2003 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig, så ville jeg beklæde en plade med glasfilt. Det har en ganske fin struktur og er tæt på glat når den males med skumgummirulle. Endelig armere glasfilt også overflade, så der ikke opstår revner med tiden af den ene eller anden årsag.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 December 2003 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

et hvidt Morklangningsgardin giver ogsa et godt reslultat.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2003 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at spørge Thue. Han er igang med masonitplader (de vejer heller ikke så meget ). Du kan læse om hans eskapader her.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Novicen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor hænger du ved lysegrå - det tror jeg da vil nedsætte kontrasten; det vil begrænse højlysene. Jeg ville gætte på at du fik højest kontrast med en hvid, der er brækket med blå (den blå gi'r et mentalt indtryk af hvidhed)

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Novicen skrev:
Men hvorfor hænger du ved lysegrå - det tror jeg da vil nedsætte kontrasten; det vil begrænse højlysene. Jeg ville gætte på at du fik højest kontrast med en hvid, der er brækket med blå (den blå gi'r et mentalt indtryk af hvidhed)

Har helt ret!.. Hvorfor hænger du dig i det grå. Til de Shoot-Outs jeg har deltaget i, er der ingen tvivl om, grå lærreder ikke altid klare sig så godt i praksis, som de gør i teorien! Ofte bliver gråtonen bedre, men kontrasten går i fløjten. Hvis du ser på 2 projektorer side om side med de 2 forskellige lærreds typer, så tror jeg de fleste vil vælge det hvide med en gain omkring 1.0.

Desuden er har hjemme laver lærreder ingen kontrolleret gain.

Og hvis din projektor er af LCD typen, skal du helt klart holde dig fra det grå, Her skal min benyttes DLP men et kontrast forhold på min. 2000:1 eller er meget kraftigt CRT.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare læst i diverse tråde på forskellige foraer at  lysgrå får sort-niveauet til at stå mere klart end med et hvidt lærred.

I mener altså en lysblå farve?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu skal jeg passe på ikke at lægge mig ud med for mange! Men det er blevet sådan med lærreder, som med meget hi-fi, at hvis men ikke har udstyr ”erfaring” fra den virkelige verden! Så kan man altid gætte, sig frem. Og der er da nogle ting der ændre sig, men tag til eks. det hvide alle film kommer til at handle i gråvejr. Og ja der er nogle der fremstiller lærreder der koster mange penge fordi de har et navn, og nogle af disse er hellige, de har jo også en foretning de skal have til at køre. Men hvis du tænker over det er det jo sjovt at i den professionelle billede verden der er ved at være 100 år gammel, der er de ikke røget på den grå vogn. Det du skal forholde dig til!.. Er at du vil have 400 ANSI lumens retur i hovedet, dette finder du af ved en kombination af lærredets GAIN ”refleksion” og det lys output du har fra din projektor. Og længere er den faktisk ikke. Og hvis du holder dig til et hjemme "rul" lærred, så vil jeg anbefale dig at holde dig til en mat hvid.  Der er så nogle faktorer som gør sig gældende om det er CRT ,DLP, D-ILA eller LCD. Men lys er altså ret svært at få til at reflekterer rigtigt, og særligt det BLÅ lys er svært! Da det har den korteste bølgelængde. Og hvis du vil have den helt rigtige refleks fra rummet, så du kan se et ægte billede! Så skal du male din stue i 7800 grader kelvin ”meget lys og kold blå/grå” Det er reference farven når man arbejder med billede.

Et lærrede er altså IKKE bare en hvid dug, fordi den ser sådan ud. Der er det samme som i hi-fi! at hvis en forstærker giver 100 watt så er den ligeså god som alle der giver 100 watt.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

rasmus_bt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hmmm... den hvide er altså stadig at foretrække...? Tror jeg til den tid lader det komme an på mine øjne.

Starter dog ud med en voksdug med en mathvid bagside...

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en mat lys-lysgrå (hårdt knækket hvid) som jeg har malet en hvid masonitplade. Jeg har en 700 lumen Sanyo Z1 LCD projektor som er 2.4 meter fra lærredet og billedet indeholder større kontrast end da jeg havde det på en hvid baggrund.
Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes