| Forfatter |
|
Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er den dybere forskel på disse enheder? XLS forfindes (til almindlige forbrugere ihvertfald...) i en 10" & 12" version som der ar lavet div.
applications til, men XXLS fået i både 4 ohms & 8 ohms versioner i både 10" & 12" og en til ventilerede kabinetter og en til uventilerede kabinetter.
Men hvad er forskellen? Er der kvalitetsmæssigt noget at hente ved at vælge XLS 10" frem for XXLS 10" (eller omvendt) til f.eks en lukket sub?
Eller er der noget at hente i at vælge 12" versionerne frem for 10" versionerne?
Er der nogen der har erfaringer med disse enheder, og kan komme med lidt teknisk info? Det må gerne være henvisninger til konstruktioner, jeg vil
bare gerne vide hvorfor det netop der den valgte enhed der er benyttet...
__________________ Mvh Kristensen
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg var lige inde og kigge på dem og som det så ud for mig er xls serien subwoofer-enheder til hifi eller surround. De er bygget med lang slaglængde lav Qt og hvis man beregner en basrefleks får man en meget lille kasse der går dybt. Desværre bliver porten lang og bred. Derfor har peerless lavet passive enheder som port-erstatning til subwoofer-konstruktioner terningestørrelse baseret på xls'er.
Ydermere kan xls også bruges i lidt større kassser som lukkede systemer. Frekvensgangen for enheden viser at den kun skal bruges som subwoofer da den har voldsomme grimme opbrud tidligt.
XXLS (den 12er jeg fandt) er en carfi enhed. Qet er større og egenresonansen højere. Formodenligt en god enhed til hattehylden bag bagsædet i kareten (den til uventileret).
Den anden XXLS (til ventileret) er sikkert konstrueret til at kunne arbejde i et lille basreflekskabinet til placering i bagagerum eller brønden til reservehjulet.
mvh Per
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Huh? Er det ikke omvendt? At de lidt ældre XLS-enheder baserer sig på bil-enheder, mens de nyere XXLS er mere hifi-orienterede? Og, mht. slaglængde, er de da ens...
Under alle omstændigheder er det enhedernes data, der afgør deres egnethed til et givet projekt - så det afhænger altså af éns behov. 
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja var for hurtig!
XXLS ser ud til at være en videreudvikling med expanded (deraf det extra X) extra long throw.
Membran materialet er nomex som har hjulpet lidt på den lidt voldsomme uro fra xls,eren. Men jeg kan ikke umiddelbart finde nogle passive enheder til XXLS? Findes de??
mvh
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det afhænger selvfølgelig af ens behov og temperament.
Men hvordan skal jeg forstå det: XXLS er de bedste enheder ud fra devicen at de er en viderer udvikling af XLS enhederne? De koster nogen lunde
det samme, men hvad med kvaliteten? Var der "uro"i de gamle XLS membraner frem for de nye XXLS nomex membraner?
Mht. til passive enheder til dye nye XXLS'er har jeg fra både Eltek og DAT at det er meningen at man skal bruge de "gamle" passive XLS enheder...
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kigger på tymphanys hjemmeside og sammenligner frekvensgangen for hhv xls og xxls kunne det godt se ud som om xxls opfører sig noget pænere opad. Hverken dykket eller peaket er så voldsomt som på de gamle og det er også flyttet lidt op i frekvens. Så en skrivebordsvurdering kunne godt gå på at de nye er bedre. Men nogen erfaring med dem har jeg altså ikke.
Jeg kan huske at linkwitz bruger en xls str 12 i hans subwooferkonstruktion THOR. Et trykkammer på ca 50 liter tilføjet lidt eq i bunden. Han vælger ofte enheder baseret på objektive parametre som målt forvrængning klirrfaktor etc
mvh
|
| Til top |
|
| |
Kristensen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så har jeg tolket noget af informationen fra tymphany korrekt, men jeg ved sku ikke nok om T/S parametre til at kunne sammenholde med
frekvensgang og viden om akustisk opførsel i forskellige kabinetter til at kunne lave noget selv fra grunden. Hvor mange af os "skabs-konstruktøre"
ved egentligt det?
Målt forvrængning, klirrfaktor osv. hvad er det? Er det noget man som mening mand kan bruge til noget hvis man ikke har måleudstyr eller den
store erfaring i svagstrømskredsløb?
Jeg har selv haft XLS 10" + passiv 10" enhed (+ 650g) i 30 L kabinet. Det lød fint til hjemmebio/film, men jeg kunne sku ikke rigtig få det til at spille
sammen når jeg hørt alm. musik.
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige glem alt om forvrængningsdata.
T/S-parametre derimod er ikke så svært at bruge. Det er først når man skal til at forstå baggrunden for dem at de bliver lige lovligt langhåret.
I the loudspeaker cookbook er der afsnit der omhandler lukkede systemer og basrefleks hhv. Den giver de formler der er nødvendige for at beregne kabinetter manuelt. Når man først har taget på de TS-parametre der væsentlige kan man begynde at anvende diverse programmer til at illustrere effekten af en given enhed i et givent kabinet.
Jeg anvender selv speakerworkshop fra audua (som er gratis men lidt stor til en start) ellers er der noget der hedder www.softica.dk som er nemt at bruge og som kun efterspørger de parametre der er nødvendige. Nemt.
Det meste af det subwooferværk jeg har hørt lyder som du beskriver det. Jeg foretrækker almindelige højttalere med en basenhed der kan spille musik. Om diverse øgler,monstre og nedstyrtede fly ikke har helt det drøn som gode thx-systemer kan lave rører mig ikke.
mvh
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af XXLS 12" enhederne opfører sig nydeligt i et lukket ~45 liters kabinet. Med lidt EQ'ing skulle man kunne få en musikalsk sub, der osse kan aflevere den nødvendige effekt i bunden... Men igen, det afhænger af éns behov.
|
| Til top |
|
| |