Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Impedans korrektion? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har til en subwoofer computer simuleret en impedanskorrektion.

Denne går ind og korigere for Le. (siningspole impedans med et RC led (modstand & kondensator) samt den går ind ved blandtandet 33 Hz. og tager sig af system resonans for det lukkede system og samtidig enhedens Fs.)

Praktisk realiseres det ved et LCR led hvor der efter modstanden er to "grene" til minus, efter modstanden.

Der anvendes her en 5,6 ohm. modstand og så "gren" 1. = en 100 uF. kondensator, og så "gren" 2. = en 1600 uF. kondensator og en 11,5 uF. spole.

Målinger viser at det fungere fint, og at der nu er en impadans som følge af modstanden og spole modstanden, fra 16 Hz. til 100 Hz. på mellem 8 og 7,7 ohm. og fra 200 Hz. og opefter mellem 7,5 og 7,2 ohm.  (mellem 100 og 200 Hz. ligger impadansen på 6,9 ohm.)

Peaket fra enhedens Fs samt systemresonansen alt med et center omkring 30Hz. og et pesk på 38 Hz. samt den ret kraftige svingspole impedans stigning over 200 Hz. er nu helt jævn og fin .

Den elektriske fase der ellers før tog sig nogle gevendige drejninger er nu også lige og jævn og følger impedansens fine liniære opførsel. (noget der alt andet lige gør livet betragtelig nemmere for en amp.)

Det fungere altså efter beregningen / simulationen og kan også høres i form af en hurtigere, renere og endnu mere neuanceret bas gengivelse.

MEN! 1600 uF. er en så stor værdi at man ikke kan få nogen kondensator med så høj værdi, og enten må anvende en masse parallel koblede mindre kondensatore eller et par støre elektrolytter, sat sammen på en særlig måde.

Jeg har i mit eget system realiseret dette ved at sammensætte 15 stk. 300uF. og en 100uF. bipolar kondensator for de 1600uF.

Dette er dog en relativ dyr og plads krævende løsning.

Hvad der fik mig til at tænke på.

Hvad vil der ske hvis man undlod kondensatoren på 1600 uF. der "kun" har til opgave at "sætte signalet fri" ogen ned efter under 16 Hz. ??

Og lader korrektionen her fungere som et RL. led,  på samme måde som man opefter for Le. ikke anvender en spole til at "stoppe" korektionens virkning opefter (altså med andre ord lader korrektionen virke "uendeligt" opefter med kun et RC. led) her blodt ned efter "uendeligt"??

Vil der være noget til hinder for at lade korrektionen "køre2 fra de 100 Hz. og helt ned til 0 Hz. istedet for at stoppe den ved 16 Hz.??

Hvad sker der omkring og efter de 16 Hz. ?

LCR. ledet bruger jo spolen og kendensatoren til at "ramme" et specefikt område begrænset af disse to komponenter i hver ende oppe og nede, og lader modstanden "trække" impedansen ned her, værdien af de to komponenter afgøre hvor snævert eller bredt der skal korigeres.

RC. ledet går blot ind over en given frekvens afgjort af kondensatoren og jævner ud opefter.

Så kan man ikke bare med en spole gå ind og på samme måde "blot" jævne ud nedefter??

Og herved spare både penge og plads på den ret store kondensatore værdi?

Er den der ikke "bare" fordi at sådan laver man blot et normet korrektions kredsløb, og at ofte højre oppe eller i mid. området eller på en diskant mm. så er det nødvendigt at korigere indenfor et bestemt frekvens afsnit, men at helt her nede ved 16 Hz. kan det praktisk taget været ligemeget?

Nogen der har et kvalificeret bud på dette og hvad der sker og om det er muligt og eller tilrådligt?

Kunne godt tænke mig et bud på HVAD der PRECIST vil ske?

Systemet har et impedans peak ved 33 Hz. på 38 ohm. puklen starter ved 18Hz. og slutter ved 95 Hz.  enheden har et Fs. ved 21 Hz. og et RE på 5,6 ohm. (nomonel impadens 6 ohm, ligger i området 100 Hz. til 200 Hz.  naturligt lavest med omkring 6 ohm.)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg har til en subwoofer computer simuleret en impedanskorrektion.

I hvilket program?

miju skrev:

Kunne godt tænke mig et bud på HVAD der PRECIST vil ske?

mvh.

Det er jo netop her at du kan bruge simuleringen - derfor mit tidligere spm

Hvis det er f.eks P-spice, er det jo meget simpelt at udelade en komponent og se hvad der sker.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Der vil ske det at du får en meget lav impedans på ca. 3 ohm under 20 Hz. Det er ikke sikkert at det har nogen praktisk betydning hvis din forstærker ellers kan trække det.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Der vil ske det at du får en meget lav impedans på ca. 3 ohm under 20 Hz. Det er ikke sikkert at det har nogen praktisk betydning hvis din forstærker ellers kan trække det.

En 300W. The End Millenium XP. med dualmono opbygning og super netdel ( 24000 uF. & 2 x 2,2 kV. traffoer) jeg viul tro at den er ret ligeglad!

En magen til har hos en kammerat trukket et par Apogee bånd højtalere fra sidst 80'n. ( notorisk kendte som amp. killers... ) uden at "blinke".. så jeg vil tro at den nok overlever?..

Ikke meget musik der spilles har særlig meget energi under 20 Hz. hellere...

Hvordan kan det være at impadansen her falder til  omkring de 3 ohm.??  der er jo "spændt en modstand for på 5,6 ohm. og med spolens modstand ialt 6,8 ohm.

mvh.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Så må det vel blive 5.6+6.8 parallelt med RE (som var 5.6 også)

Det giver 3.86 ohm i kælderdybet.

mvh

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Hvordan kan det være at impadansen her falder til  omkring de 3 ohm.??  der er jo "spændt en modstand for på 5,6 ohm. og med spolens modstand ialt 6,8 ohm.

mvh.

Ved de laveste frekvenser vil spolens impedans nærme sig DC modstanden. Så er den laveste impedans 6,8 ohm i parallel med enhedens DC modstand på 5,6 ohm, hvilket giver 3,1 ohm.

Den lave impedans har ikke den store betydning når den ligger under 20 Hz, medmindre man har en gammeldags pladespiller!

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg omsider fået mulighed for at måle på det...

og ja impedansen falder til lidt under 3 ohm... og det ser ikke ud til at fungere helt som det skal..

Så på denne måde har jeg nu selv fåetfundet ud af at det IKKE! er nogen frabar vej..

Kondensatorene er på igen i mit system, og de vil komme på i den sub der er under konstruktion  (og fremtidige)

Det var med ande ord IKKE nogen god ide, selv om der lydmæssigt ikke skete noget ved det..

Korrektionen fungerede nu ikke lige så godt som før.

Ideen er herved forkastet!..

mvh.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hov jeg læste som om du havde en dc-modstand i spolen på 6.8 ohm. Lidt voldsomt men sådan forstod jeg det.

Ideen som du havde er der vel ikke noget galt med. Blot skal det dimensioneres mere præcist

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Nej der er en 5,6 ohm. modstand i impedanskredsløbet.

I spolen er der 1,1 ohm. DC.

Tilsammen giver det 6,7 ohm.

mvh. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes