| Forfatter |
|
stjalke Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst Diy HiFi's artikel om at lave højttaler-kabler selv, og det ser da ganske godt ud:
" Så konklusionen på dette kabel må være absolut positiv, da jeg mener at det nemt kan konkurerre med kabler til 1.000 kr. - eller mere pr. meter."
Jeg har lige nu et sæt Tara Labs Prism BI-wire højttaler-kabel og et sæt Monacor RCA signal-kabel smidt til mit setup.
Kan det betale sig at lave et sæt kabler selv?
Nogen som har nogen erfaringer at dele ud af?
Nogen som har leget med at lave signal-kabler selv?
- Thomas Angelbo
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den konstruktion der bliver brugt i den nævnte artikel stammer fra www.tnt-audio.com, det er den de kalder TripleT. Den har jeg selv kørt med indtil for nyligt, og jeg har været rimeligt tilfreds. Det var bedre end Tara Labs Prism ved en A/B sammenligning. Jeg brugte dog almindeligt netkabel (altså pvc isoleret) til konstruktionen, og det gav en lige lovlig voldsom rumklangseffekt.
Jeg har nu konstrueret dette kabel http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html, dog med den forskel, at jeg har ekstra 9 pair til diskanten, da jeg kører biwiring. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at lytte særligt meget på det endnu, da jeg er ved at skifte udstyr, men umiddelbart lyder det meget mere homogent.
Jeg tog lige et billede af det. Det er en ordentlig moppedreng, mine 2 x 2m vejer vel omkring 1½-2kg. Nå nu kan jeg ikke copy/paste billeder ind i tekstfeltet mere, ved ikke lige hvad der sker.
Men, du skal være opmærksom på at bruge teflonisoleret kat. 5 netkabel, hvis du går i gang. Jeg har noget ekstra Belden 1585C, hvis du kommer til at mangle.
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad betyder slutningen af denne sætning:
Et kategori 5. kabel består af 4 sæt parsnoede ledninger, disse ialt 8 ledere skal afisoleres og derefter parallelkobles, så har man 'en af de to ledere i et højttaler- kabel.
Derefter parallelkobles, så man har osv. Forstår ikke, skal du to ledere bare loddes sammen i begge ender eller hvad?
Citatet er hentet fra http://www.diyhifi.dk/artikel2.html
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nogle til at ligge , det dur ikke .
2x6m kan henter ved mig .
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensen
Hvad er egentlig din baggrund for den konklusion?
Det er ikke fordi, at jeg ikke tror dig, men det kunne være rart med en begrundelse.
Jeg har det selv sådan, at meget hifi let bliver til en fascination af pris og teknik. Læs, ja, man kan høre forskel, men er det også udtryk for en forbedring. Derfor tror jeg ikke på lette løsninger.
Kabler handler vel om en god mængde kobber til bassen og tilsvarende med sølv til toppen, hvis man vil have fremhævet den.
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stjalke!
Det lyder jo utroligt spændende. Jeg må nok sige jeg selv er rimelig tændt på ideen. Men jeg er noget i tvivl om, hvordan det vil komme til at lyde. Så hvis du får bakset noget sammen må du MEGET gerne dele dine erfaringer og din konklusion på kablets ydelse med os andre.
Jensen: Er det kablet fra Diy artiklen du har liggende som ikke du'er? Må jeg spørge hvorfor? Kunne da godt tænke mig at prøve det, men jeg har rimeligt langt til Fyn.
__________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
|
Hej Jensen
Hvad er egentlig din baggrund for den konklusion?
Det er ikke fordi, at jeg ikke tror dig, men det kunne være rart med en begrundelse.
Jeg har det selv sådan, at meget hifi let bliver til en fascination af pris og teknik. Læs, ja, man kan høre forskel, men er det også udtryk for en forbedring. Derfor tror jeg ikke på lette løsninger.
Kabler handler vel om en god mængde kobber til bassen og tilsvarende med sølv til toppen, hvis man vil have fremhævet den.
|
|
|
dem jeg har prøvet jeg på INf 1b INF beta INF omega , logan , sammen med JR M7 krell ksa100s MIT 2 Kimber T8 supra 3,5 .
Jeg synes bunden var alt for slap i forhold til de andre kabler , jeg synes det virket som om de var meget langsom .
Kan huske jeg måtte dele ved 25hz da de kom på , med kimber kunne jeg køre ned i 15 hz uden problemer .
Men jeg har ikke prøvet dem på andre systemer , jeg har dem godtnok til at ligge , kunne være jeg skulle prøve dem igen .
|
| Til top |
|
| |
stjalke Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen:
Du må meget gerne prøve dem igen.. Kanske at de ikke lige passer sig til alt gear jo..
Når du siger at de ikke dur.. Hvad sammenligner du så med?.. Er der versus pris, eller versus andre kabler?
- Thomas Angelbo
|
| Til top |
|
| |
whatz Branchemedlem

Hififreaks
Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 16 December 2003 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
stjalke skrev:
Jeg har læst Diy HiFi's artikel om at lave højttaler-kabler selv, og det ser da ganske godt ud:
"Så konklusionen på dette kabel må være absolut positiv, da jeg mener at det nemt kan konkurerre med kabler til 1.000 kr. - eller mere pr. meter."
Jeg har lige nu et sæt Tara Labs Prism BI-wire højttaler-kabel og et sæt Monacor RCA signal-kabel smidt til mit setup.
Kan det betale sig at lave et sæt kabler selv? Nogen som har nogen erfaringer at dele ud af? Nogen som har leget med at lave signal-kabler selv?
- Thomas Angelbo |
|
|
Jeg har lavet et sæt signal kabler og bruger det, men hvordan det lyder i forhold til andre kabler, skal jeg så ikk' kunne sige ;)
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min dyrt købte erfaring!... NEJ!!!.. det betaler sig IKKE!!..
Over en hvis prisklasse! dog! for i den lidt billigere ende under de 2 - 300 kr./m. så kan der være noget at hente ved DIY. men over de 300 kr./m. så kan de færreste være med!!... og når man nærmer sig de 5 - 500 kr./m. kan ingen!!..
Smærtligt at erfare og måtte sande for en ellers inkarneret DIY. mand!!.. men ikke desto mindre!! 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |