Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY RCA kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 December 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg er en novice mht. til kabel selv byg og har flg. spørgsmål vedr. rca kabler.

er det ok at bruge 1 leder til stel (altså minus) og flere ledere til signal (plus) ?

eller skal man bruge lige mange ledere til begge.

håber at nogen kan hjælpe og at mit spørgsmål er forståeligt.

hilsen

Cram 

Til top Vis cram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cram

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 06 December 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

øhm... du bruger forhåbentlig et skærmet kabel eller?

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Der er ingen "gylden" regel for hvad man skal, det eneste du SKAL sørge for at er Leder(+) og stel(-) ikke kommer i kontakt med hinanden.

Det omvendte vile være det "normale" altså flere lederen til stel og mindre til Plus.

Det er også "normalt" at bruge skærmet kabel, for at minidere indstråling af støj, men det behøver ikke være et problem, hvis du har "orden" i dine kabler.

Jeg har selv lavet kablet med 2*0,5mm sølvtråde, hvor jeg ikke havde problemer med støj/brum

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 April 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Er ikke sikker, men mener (eller mente) cram ikke om han kunne bruge en leder til højre, en til venstre, og den samme til stel? Stellet møder jo alligevel hinanden i.. ja stellet:-) Så ved diy rca kabler (og lignende interconnect kabler) er der vel ingen grund til at hver plus leder skal have stel med sig, hvis man da sørger for at begge kanaler er tilsluttet (så ikke stellet kun sidder i højre kanal, og man kun har venstre tilsluttet, men det er vel ikke så ofte at det er tilfællet?) Har selv lavet lavet  IC af sølv, men har altid lavet stel i hver leder, og der er det vel egentlig ingen mening i?
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 26 April 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hvis der mangler stel på den ene kanal og du sætter stikket i tændt forstærker så skal jeg love for du får problemer. Sandsynligvis en afbrændt forstærker.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 26 April 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Du har ret, men det er nu altid en dårlig ide at sætte stik i en forstærker mens den er tændt. Det kan ødelægge både forstærker og højttalere.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Men forstår jeg de ret... Man kan godt nøjes med at bruge en enkelt leder til stel, hvis man altså slukker for forstærker inden man piller? det kan jo tage en 1/4 af ens kabelrod.. Og hvis man lavede en "ekstra" stelforbindelse. Jeg mener en leder der fører alle stel sammen, fra en skrue eller noget i den retning, kunne man helt droppe stel i interconnect. Det ville da nemt kunne gøre ok pænt?

cram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

mange tak for alle svar - jeg har lavet dem med 1 leder på stel og 6 ledere på positiv (altså den i midten af rca stikket) det fungere rigtig fint.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 30 April 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bruge EN tykkere leder til stel og EN tyndere leder til +

+ ville jeg føre i et teflon rør og den lidt kraftigere stel ville jeg vikle udenpå i en "langstrakt" snoning

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 April 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Cram

Fortæl endelig mere om hvilke materialer du har brugt til dit kabel.

Der er ca titusind forskellige måder at lave kabler på.  Mit eget kabel er lavet med en fladvalset 0.8mm sølvleder til henholdsvis + og stel. De er trukket igennem hver deres bomuldsnor, og termineret i bullitplugs. Nogle sværger til teflon, andre til silke og linolie. Tja, mulighederne er mange, og det er altid spændende at høre om andres erfaringer.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej mørch!

Jeg ved godt jeg ikke er cram, men prøver at svare alligevel. teflon og silke og det, er ideer til at få et isolationsmateriale med en meget lav dielektrisk værdi. Jeg ved ikke med silke, men teflon (som har en rigtig lav værdi (optager meget lidt strøm) har en højere værdi end bomuld (Mener jeg så at teflon var omkring 0,8 og bomuld 0.4 - pvc har en værdi på 4-5, så det er begge ret lavt.) bruger du kobber er bomuld ikke så godt, da kobberet har brug for en luft, og fugtæt isolationsmateriale for ikke at ilte. kobberoxid er en rigtig dårlig leder, hvorimod sølvoxid er en rigtig god leder! Dvs, når du bruger sølv i dine kabler, mener jeg ikke der kan være nogen som helst grund til at begynde at arbejde med teflon, ved mindre der altså skal se smart ud:-) Nogen bruger lak, der er en anden sag, som jeg har ikke har erfaringer med. Jeg har i flere kabler brugt noget standard HT kobberkabel som stel, og sølv til "lyd" lederen. Det synes jeg virker rigtig godt! (Og så sparer jeg lidt. Jeg har ikke kunnet høre forskel på at stel var lavet af det ene eller det andet..

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 30 April 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt fortinnet kobbertråd i mine seneste forstærkere, og de spiller rigtig godt - det kan købes på små ruller i forskellige tykkelser

Selvom jeg også har Duelund silke/sølv signalkabler og er glade for dem - men hvis en speciel opbygning ville kræve brug af plast "so be it", da jeg kategorisk nægter at være fanatisk

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 April 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord: Det gør ikke noget at du ikke er cram....

Musicus: Jeg vil heller ikke sige at jeg vil gøre alt for at undgå plast. Mange af de dersens "strømper" indeholder vel plast af en art, og sådan nogle havde jeg brugt på mine højttalerkabler, og de spillede fremragende.. Men hvis man kan undgå det, så er det fint, da plast let kan blive statisk og vil tiltrække en masse støv. Jeg har i hvert fald gode erfainger med bomuld som isolator, ingen støv der.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

cram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Hej Mørch, har brugt fladvalset sølv kabler (oprindeligt Bertram HT kabel) hver leder er isoleret med en klar plast - dvs. det ikke er skærmet - men det fungere rigtigt godt. mine net kabler er skærmet og er adskilt fra signal kablerne - så jeg har ikke problem med "brum" fra net kablerne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes