Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: parallel- og seriekobling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johnnyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 December 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at lave en 2-vejs lukket konstruktion med flere enheder. I den forbindelse har jeg lige nogle spørgsmål.

Når man parallel- eller seriekobler flere ender ændres BL produktet lige som modstanden (tror jeg nok?). Har det stor betydning for impulsvilligheden? Og måske specielt mellemtonen?

Man kan få nogle ret gode resultater med Scanspeaks 18W enheder. Specielt hvis man parallelkobler 4 styk 18W/16831G00. En 0,707 alignment giver et f3 på 41hz og f6 på 25hz. Ellers er muligheden at bruge 18W/8831G00 i 2 parallelkoblinger, som derefter seriekobles. Jeg har simuleret det i Unibox.

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=237

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=135  

Til top Vis Johnnyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johnnyboy

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 December 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Ideen med 4stk 18W i serie/paralel er for så vidt god og vil give flot følsomhed med god impulsvillighed og power, omend en noget kostbar løsning

For at minimere udfasninger med så mange enheder, ville jeg placere enheder i lyttehøjde med diskanten placeret ved siden af, fladt og bredt og med frontstof kan det blive rimelig flot

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 December 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

I hvert fald i teorien kan seriekobling spolere dæmpningsfaktoren, og give en upræcis bas. På den anden side kan parallelkobling være en hård nyser for forstærkeren, hvis impedansen bliver lav.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Johnnyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Tak forsvarene.

18w findes også i en 16 ohm udgave (Re 12,2), hvis man vil parallelkoble. Så ender man på 3 ohm. Det burde vel være muligt. Det er nok alligevel bedst med kombination af parallel/serie, også med volumen af kabinettet. Hvis man går efter den gode bas kan det nok koste i den anden ende. Jeg har også overvejet at bruge 15W, men de er desværre ikke så gode i lukkede systemer. 

Musicus:

Enhederne kan vel filtreres ved forskellige frekvenser lige som en 2½-vejs? Progressiv lowpass filtrering.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2006 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

Jo tanken om 2 1/2 har også strejfet mig med samme enheder, selvom jeg aldrig har haft fidus til princippet

Måske 1stk 8ohm og 2stk 16ohms til under 1000hz - kunne sikkert blive rigtig godt, enheder synes næsten at være skabt til det

PS! 16ohm versionen ser ud til at have lidt højere Qt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har 8 basser i hver af mine revox ht - de er på 25 ohm stykket - jeg skal se efter i aften om de er parralel eller seriekoblede

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 December 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Højttalere i serie kan ikke umiddelbart sammenlignes med modstande i serie med højttalere. På Linkwitz' hjemmeside er der en teknisk forklaring, men i princippet går der jo strøm igennem en bevægelig svingspole, som ligger i et magnetfelt. Således er den påvirket udefra og virker ikke som en fast modstand. I praksis har det altså så godt som ingen indflydelse på dæmpningen.

På trods af dette, vil jeg anbefale parallelkobling før seriekobling - 2 x8 ohm)parallelt med 2 x 8 ohm. Kører selv med 6 stk. basser der er parallel/seriekoblet til omkring 6,2 ohm.

Jeg ville dog kke anvende så mange helt op til en diskant. Der er stor forskel i spredningsmønsteret og du får let udfastninger grundet den fysiske afstand mellem enhederne. Anvendt i basområdet er det dog idéelt. 

Johnnyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Det er jo sådan set meget godt at koblingerne ikke vil have indflydelse på dæmpningen. Det må jo så betyde at volumen for et antal enheder med et ønsket Q (lukket system) heller vil ændre sig. Da T/S parametrene vil bevares i praksis?

Jeg ville gerne "nøjes" med en 2-vejs højttaler, men vil jo ikke gerne give køb på den dybe bas. Har overvejet større enheder, men da vil spredningen vel også blive et problem. Der findes et 8" i Scanspeaks udvalg som dog er temmelig lineær over et bredt område. Jeg tror det er den der bliver brugt til Duelund modificeringer. Ved brug af to 8" bliver afstanden mellem dem vel for stor alligevel.

Hvad mon producenterne gør for at undgå udfasninger?

Johnnyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg har forstået det korrekt: så er der vel massere af udfasninger i de lave frekvenser, de har vel bare mindre indflydelse da bølgelængden er længere? Kunne man rette det ved at rette de enkelte enheder mod et punkt (lytteposition)?

Måske er jeg ved at være på dybt vand. Men så må i lige rette mig.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2006 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Du kan minimere udfasning ved at have samme afstand fra ALLE enheders center til øret i lytteposition, men det er ikke helt nemt at realisere og bliver sværere med større enheder

6" er det største jeg ville bruge til mellemtone, selvom der findes 8" som kan gå an i mellemtone,  så er en sådan enhed næppe ikke bedre i bassen end en god som Revelator 6" 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes