| Forfatter |
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 06 December 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skrevet: Wed Dec 06, 2006 19:12 |
|
|
|
Hej rødder,
jeg har fornylig fået mig et sæt brugte HF275'ere. Problemet er bare at den ene diskant vidst har fået nogle tæv  Området over 12000-15000 Hz lyder som om de er 6-8 dB lavere end den anden  Jeg har prøvet at bytte rundt på diskanterne, men problemet følger diskanten, så det er hverken filter, kabler eller lydkilde den er gal med 
Er der nogen af jer der har noge idé om det er muligt at "fremtrylle" et nyt sæt af disse dejlige diskanter?
Alternativt, jeg har hørt at Dynaudio MD130 diskanten som egentlig er en "bil" diskant skulle være baseret på D260'eren og være stort set identisk bortset fra en grill. | __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 06 December 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er min erfaring at hvis diskanten stadig spiller, bare lavere så er det sandsynligvis fordi den "hænger", altså sidder fast på en del af svingspolen - den skulle vel ikke være med magnetisk olie, som jo bekendt kan tørre ud - det skulle kunne fjernes
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 06 December 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet musicus, jeg har kigget i data arkene og der står magnetisk olie desværre ikke nævnt. Det kunne ellers godt være tilfældet, om ikke andet kan et være at jeg "kommer til" at skille den ad, det kan jo være at svingspolen ikke har 100% fri passage længere. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at kontakte DynAudio ?
Det kan jo være, de godt kan hjælpe dig, selv om der er tale om en ældre enhed.
www.dynaudio.dk - kig under kontakt for tlf.-nummer __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
D260 Esotec er med magnetisk olie. Havde en gang et datablad. Jeg vil prøve at se om jeg stadig har det et eller andet sted.
Mvh
Anders D.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ring til Dynaudio og sæt dem ind i situationen.... De er nok de bedste til at hjælpe. Mener Dynaudio opbevarer måleblade for hver enkelt enhed, så med dit serienummer i hånden, kan du måske endda få en der er matchet med den gamle. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart så har en venlig sjæl tilbudt at jeg kan købe hans næsten perfekte D260'ere :D Jeg vender tilbage med resultatet når de er i huset! Om ikke andet så kan jeg bygge et sæt diskanter der spiller ens ;) __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop talt med Dynaudio i silkeborg, og den indeholder magnetisk olie. Hvis det nu er tilfældet at olien er størknet eller ved at være det og jeg så fjerner olien, bliver enhedens belastbarhed så ikke væsenligt forringet? __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, diskanten skulle have rigelig belastbarhed også uden magnetisk olie
Olien er der også for at dæmpe ressonanser og andre unoder
Det er "umoderne" med olie i diskanter, og jeg tror Holfi var en af de første som fjernede olien, for at få en friere højfrekvens
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
|
Har netop talt med Dynaudio i silkeborg
|
|
|
He he he.... Dynaudio ligger i Skanderborg.....  __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
HenrikW skrev:
|
Har netop talt med Dynaudio i silkeborg
|
|
|
He he he.... Dynaudio ligger i Skanderborg..... 
|
|
|
Yes.. yes.. Tomato tomato ;) Ej ja det gør det også, bytter bare altid om på de to :) Jeg burde modtage en "ny" brugt D260 i starten af næste uge, så må vi se hvad den siger til det! __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Nej, diskanten skulle have rigelig belastbarhed også uden magnetisk olie
Olien er der også for at dæmpe ressonanser og andre unoder
Det er "umoderne" med olie i diskanter, og jeg tror Holfi var en af de første som fjernede olien, for at få en friere højfrekvens
|
|
|
Der er ikke andet for end jeg må prøve hvis den "ny" diskant ikke matcher den gamle velfungerende godt nok. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg havde da sådan et sæt engang. Fine diskanter, men de spillede ikke særlig godt. Jeg fik fjernet noget kanophæng inden jeg vil mene de kan bruges som diskanter i et højttalere-system. Selv med impedanskorektion osv., så lød de virkelig af ged. Skæringen kan virkelig giv noget luft og få enheden til at spille "musik" som nogen vil sige. Magnetisk olie er efter min mening ikke tosset, men man har hørt om Holfi som har fjernet olie i Scanspeak og Dynaudio diskanter. Jeg vil selv være lidt forbeholdent overfor at fjerne olien, det er altså kantophænget som ødelægger dem.
Håber de andre D-260 løser dit problem, det koster altså en krig at "ombytte" igennem dynaudio og det kan meget langt tid. Ellers synes jeg det er på alle måder en rigtig god diskant. Den har bagkammer og er så rigtigt lavet.
Den er overgået af Scanspeak 9700 med SD magnet....kig efter et par hvis du vil have noget som reelt er meget bedre end 260eren...som jo også spiller godt.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo forskellige meninger om alt, jeg synes selv at den D260 rigtig godt selv om den er en gammel fætter. Den gennembanker efter min mening XT25 ringradiatore, synes at den har tendens til nogle grimme og ubehagelige S-lyde.
I første omgang så forsøger jeg med en af de andre diskanter og fjerner ikke olien.
Men jeg håber også at en af de 2 D260'ere jeg får mandag løser mit problem, for så er jeg tilfreds. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 December 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber du får løst problemet, Henrik. Jeg måtte selv sige farvel til en af mine gamle D 28'ere for nylig - men jeg havde heldigvis en reserve. Det er de helt gamle, med kort horn - må vel siges at have gjort deres pligt.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon> Så lader problemet til at være løst. Jeg fik en pakke ind af døren i dag med 2 x D260, en der virkede og en defekt (reservedels diskanten er den nu kendt som). Jeg spiller med dem uden bagstykker og den nye men stadig brugte matcher min der stadig virker, det spiller perfekt.
Personligt synes jeg at diskanten lyder lidt mere "moderne" på den gode måde når den ikke har bagstykket på og den får lov til at spille helt frit. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |