Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: diy Subsonic filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
abj_eskimo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har søgt og søgt på nettet efter et subsonic filter til at smide imellem en surround receiver og den indbyggede subforstærker.

Faldt over disse små filtre ved navn Fmods:

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=266- 248

Undersøgte det lidt nærmere og fandt lidt info omkring deres opbygning osv. Fandt også frem til en side hvor der var et diagram for hvordan man kan lave et sådant passivt filter. Så er der jo mulighed for at benytte lidt bedre kondensatorer og modstande end dem i fmod og samtidig spare lidt penge.

http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html

Problemet er så bare at jeg ikke lige er så skrap til at fortolke de diagramer, og hvordan finder jeg modstanden på min forstærker og skal det være selve subforstærkerens modstand eller Receiverens?

Hvordan måler man modstanden i praksis?

Jeg ønsker at dele highpass 12db ved ca. 33hz...

En anden mulighed kunne være at lave et decideret aktivt filter udfra Winisd's "calculator", men så skal der bruges en såkaldt "opamp" (LM741 eller noget) og jeg har ærligt talt ingen ide om hvordan og hvorledes de forskellige ting skal sættes sammen.

Hvilken løsning vil i anbefale?

Lige til sidst, nogen der kan anbefale nogle elektronik (for "begynder") bøger eller evt. noget stof på nettet?
Til top Vis abj_eskimo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abj_eskimo

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke noget om hvad det er for en sub og hvad problemet er.

Det vil undre mig hvis der ikke et filter i din sub allerede.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

abj_eskimo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Det er en diy sub med et stk. peerless SLS 12 og en billig JAMO subforstærker der netop ikke indeholder et sådant filter:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=258&sub =58&page=1

Har kontaktet højtalerbutikken for at høre om der var et indbygget til trods for at det står på siden, men det er ikke tilfældet.
Til top Vis abj_eskimo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abj_eskimo

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et multimeter, kan du måle modstanden i subforstærkeren (altid indgange) direkte, hvis der altså ikke sidder en kondensator også . . . hvilket du så finder ud af ;-) (det gør der sikkert, og så er modstanden uendelig stor)

Men det vil være lettere, hvis der er et diagram, men det er der nok ikke. Det næstbedste er billeder - gode billeder - af begge sider af printet, så man har en chance for at "læse konstruktionen af". Man skal meget tydeligt kunne læse alle detaljer, som havde man det i hånden.

En aktiv afskæring er bedre, da man har helt styr på frekvenskurve og fase, men det kræver bl.a. en opamp, som så skal have strøm et eller andet sted fra, og så er det ikke helt så nemt alligevel.

At lære elektronik . . . tja, det bringer mig tilbage . . . Jeg vil foreslå aftenskole!

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er det ikke jumonaudio der har et aktivt filter til 250 kr. Det lyder som en bedre idé, ifht. at lave en filter selv uden forudsætninger...

mvh. Per.

edit: my bad, kunne efterfølgende se at det var et subsonisk filter ikke subfilter du manglede.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes