Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Pålodning af RCA stik. Hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvordan skal jeg lodde mine nye Supra stik på et kabel? Har været igang men synes ikke det virker

Billede => http://upit.jtw.dk/dl/32e/

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Centerlederen i midten. Skærmen snor du i lodder fast på stilken (der er vist endda en lille fordybning til det. Klem aflastningen sammen til sidst og så skulle det vis være i orden.

Husk at sætte hætten på kablet inden du lodder - det er en træls følelse at stå med et fint kabel og en håndfuld hætter i hånden bagefter ;-)

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev :Husk at sætte hætten på kablet inden du lodder - det er en træls følelse at stå med et fint kabel og en håndfuld hætter i hånden bagefter ;-).

En ting der ikke kan siges for tit for kors hvor er det dog træls

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Brisse skrev:
Husk at sætte hætten på kablet inden du lodder - det er en træls følelse at stå med et fint kabel og en håndfuld hætter i hånden bagefter ;-)

Ja, det kan jeg forestille mig!

Brisse skrev:
Centerlederen i midten. Skærmen snor du i lodder fast på stilken

Det kan godt være jeg er dum, men "centerlederen"? Den lille "pjalte" i midten af stikket?

Gider du ikke prøve én gang til?  Det er fredag - sidst på ugen - den har været lang (ferie)

På forhånd, tak

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Du skal først og fremmest fastholde stik - jeg har sådan et par arme med krokodillenæb, men det går også an at lægge noget tungt ovenpå stikket - men det dur altså ikke at have det liggende løst på bordet

HUSK at rengøre loddespids før hver eneste lodning - en veludført lodning er blank

Når du har afisoleret ledninger skal +leder først have lidt loddetin - ledning holdes i ene hånd og loddekolbe i den anden og ledning varmes op uden loddetin, hvorpå ledning holdes mod loddetinnet og dernæst lodddes

Dernæst fylder du LIDT loddetin i stikkets + (midten) - der er som regel en skrå åbning på siden af tappen, og det er her du skal lodde

Plusleder holdes nu mod stikkets + og samtidig opvarmer du forsigtigt med loddekolbe med lidt frisk loddetin på spidsen

Skærmen lodder jeg som regel yderst på den øvre del stikkets stelarm (-), men under fligene til ombøjning

Kontroller omhyggeligt at du ikke har løse tråde

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Jamen, for dælen da!

Jeg har købt dette stik: http://www.av-connection.com/?PNo=01-013&PVer=0&ML1= 1&ML2=1&ML3=76&ML4=183

og dette kabel: http://www.av-connection.com/?PNo=SP2-600&PVer=0&ML1 =1&ML2=2&ML3=5&ML4=343

Og jeg skal altså både have + og - ind i samme stik? Dvs. 2 * 6 mm2!?!?
Hvordan pokker havde de regnet med at der skulle være plads til dét?

Nogen fif?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Det ene er et RCA signal stik, men kablet er altså et HØJTALERKABEL

Hvad er det helt præcist du vil lave kabel til

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Et signal-kabel.
Kablet ved jo ikke at der er nogen der kalder det et "højttalerkabel"
Desuden er 6kvmm vel 6kvmm uanset vind og vejr, og stikket skulle jo kunne klare 6 kvmm, så hvad er problemet?  Udover lidt plads mangel?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hehe, du tager nu stadigvæk fejl, Michael. De 6mm der står i annoncen, er ikke kvadratet, men diameteren! Det du der har gang i tror jeg desværre bliver temmelig svært.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

citat:

Nej det gør det ikke, men det ved at der ikke er nogen der kalder det for et signalkabel Der er noget der hedder impedanser, som skal matche hinanden, så det går bare ikke og tage et ht kabel og bruge som signalkabel.

Tror du vil have godt af og google lidt efter lidt basic viden inden du rører en finger mere ved diy

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

På højtalerkabel er det opgivne mål, målet på HVER leder UDEN isolering, og RCA stikket er f.eks. dimensioneret til kabel med udvendig 6mm isolering - det er to forskellige verdener

Desuden er det slet ikke godt med følsomme signaler i så tyk en leder - for signalkabler gælder at jo tyndere leder jo bedre  

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

perbnil skrev:

citat:

Nej det gør det ikke, men det ved at der ikke er nogen der kalder det for et signalkabel Der er noget der hedder impedanser, som skal matche hinanden, så det går bare ikke og tage et ht kabel og bruge som signalkabel.

Tror du vil have godt af og google lidt efter lidt basic viden inden du rører en finger mere ved diy

Jeg havde faktisk spurgt lidt ind til det herinde i en anden tråd  - samt brugt søgefunktionen til at kigge lidt, men det er da muligt at jeg har søgt forgæves efter et par stykker, men bortset fra det så har jeg altid hørt at tykke kabler skulle have en mindre modstand end de tynde, derfor giver det ikke frygteligt meget logik? bare for at give jer grund til at flame mig: så er telefonledning (tynd tynd ledning ) jo fantastisk? Og snakken med tykke HT kabler falder også til jorden når der kommer begrundelser som (der kan overføres mere data o.l. pga. kablets tykkelse) da det jo allerede er gået tabt ved signal-delen... Efter min mening er der utroligt meget placebo og voodoo i kabler, og selvom der er en masse derude som føler sig klogere og/eller er klogere, så skal man jo stadigvæk kravle før man kan gå - og løbe før man kan falde. Men no offence, dér, perbnil og andre!
Dog er der da lidt at hente sammenlignet med det lakrids som ofte følger med producenter, men kabler til 5000 kr? Glem det. Blot min mening.

musicus skrev:

På højtalerkabel er det opgivne mål, målet på HVER leder UDEN isolering, og RCA stikket er f.eks. dimensioneret til kabel med udvendig 6mm isolering - det er to forskellige verdener

Desuden er det slet ikke godt med følsomme signaler i så tyk en leder - for signalkabler gælder at jo tyndere leder jo bedre  

Ja, ja... vi skal lære så længe vi lever. Nu har jeg jo så et HT kabel!  - og grejet til et pænt et ovenikøbet!
Jeg vil vælge at se en smule stort på denne misære (hvis man kan kalde det, det? )
Hvilket kabel vil være godt til signal-kablet? En anelse nemmere at lodde på stikket (tak ) og evt. inde ved av-connection.dk eller et andet dansk sted. jeg har jo købt RCA stikkene nu, og så kan jeg jo lige så godt bruge dem.

ps. kablet skal bruges som led i et Eltax system, så lad os blive under 1000 kr klassen
pps. Har fundet dette kabel: http://www.av-connection.com/?PNo=02-074&PVer=0&ML1= 1&ML2=1&ML3=77&ML4=197  er det fornuftigt til stikkene? (kablet kan jo altid bruges i et bedre setup, men pt. bliver det vidst bare til Eltax systemet) - nogen alternativer?

Og tak for hjælpen!  - no hard feelings herfra

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Det er et signal kabel til stereo - men med lidt snilde kan det kobles som mono pseudo balanceret

Først vil jeg gerne vide om det er til dit subwoofer project, og altså om du laver EN monosub eller 2 stk stereo

ELLER er det til andre formål

PS  de laver også et lignende mono kabel som du nok nemmere kan styre - men iøvrigt ser det ikke ud til at du sparer meget ved at lave kablet selv

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Èn sub og kablet var til CD-afspilleren...

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil forslå VDH M75 videolink god nok beregnet på video men også fint til signalkabel.Bedre held næste gang.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hvad med at kikke på noget i stil med det her http://www.av-connection.com/?PNo=07-161&PVer=0&SPag e=Stereo-Phono-RCA_Kabler eller http://www.av-connection.com/?PNo=CT040-050&PVer=0&S Page=Stereo-Phono-RCA_Kabler

Med mindre du virkelig brænder for at lave dine egne kabler  er dem i linkene slet ikke tossede til prisen.

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

ja det er fornuftigt, 119kr for en halv meter stereo kabel

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

du kan finde en masse om det på google, især teori. I signal sammenhænge er det fløjtendende lige meget med modstanden i kablet og tykkelsen, da der ikker skal flyde nogen strøm.

Her imod er impedansen vigtig, og derfor der skal bruges den rette type kabel, impedans vil sige ac modstand, den fåes af kablets spole og kondensator virkning. Hvorfor skal impedansen så være rigtig? Det kræver også en længere historie, men generelt set har din signalkilde en udgangs impedans og din forstærker har en indgangs impedans, har dit kabel der er imellem dem en impedans der ikke er i nærheden af disse 2, så går det galt.

Så nej det gællder ikke altid om og have den mindste modstand ;-) et 75ohms kabel ville være fint her eksempelvis. (og nej hvis du sætter ohmoscopet på fra harald nyborg måler du ikke 75 ohm, det er ac mæssigt det er 75 ohm)

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
Et signal-kabel.
Kablet ved jo ikke at der er nogen der kalder det et "højttalerkabel"......Udover lidt plads mangel?

Et ht og signal kabel er ikke lavet på samme måde, du vil få så meget brum så det næsten er farvel farvel sub. Køb du et færdigt signalkabel til din sub.

MVH

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes