| Forfatter |
|
HPB£ Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til alle HIFI.....
Der var engang hvor man var ungkarl med højttalere efter eget ønske og størrelse, men som så ofte når det modsatte køn flytter ind, er det slut med at have "køleskabene" placeret i stuen.
Det førte mig til at søge efter selvbyggerprojekter som kunne tilgodese behovet for lidt god volume i den nederste del af frekvensbåndet. Når nu de to 15" ikke måtte være i stuen længere, var løsningen måske en SUB i kombination med et par HT'er.
Til orientering er stuen cirka 4,5 x 7 meter, så der skal lidt "punch" til at spille op til dans. I HIFI-klubben var anbefalingen mindst en SUB med 10" enhed, eventuelt B&W PV1.
I forlængelse af stuen er der et depotrum på cirka 2 x 3 meter. Jeg tænkte på, om det kunne være muligt, at have kabinet(ter) placeret her, og via nogle "rør" transportere de dybere frekvenser af denne vej, eller er det helt ude i skoven med en sådanne løsning.
Jeg har valgt ikke at gå nærmere i detaljer, da det primære i dette spørgsmål er vigtigt. Prismæssigt for et sådanne projekt, maks 20 kilo skatteplagede DDK.
På forhånd tak for svarene
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart kommer man til at tænke på en bandpass-konstruktion, hvor lyden jo netop udsendes via rør. Ellers var en IB-konstruktion måske en mulighed?
|
| Til top |
|
| |
Jehg Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lavede for nogle år siden en kasse på omkring 200L med 4 stk 10" Peerless enheder samlet som en båndpas HT. Den blev lagt på loftet og portene, 4 stk. blev ført ned gennem loftpladerne. Det kom aldrig til at virke, der var masser af lyd i portene, men af en eller anden grund kom den ikke "rundt" i stuen. Jeg har ingen idé om hvad der var galt, alle enhederne var faset rigtigt, og der var ingen foreskel på om det var 1 eller 4 der spillede. Det kunne ellers have været konevenligt med kun 4 porte i stedet for en 200L kasse.
Jehg
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne måske montere nogle store rør på størrelse med enhederne i væggen
Enheden kunne monteres enten inde i røret eller i det tilstødende rum - du kunne så sætte PA riste foran rørene så konen ikke opdager hvad du har lavet
Og at bruge det tilstødende rum som baskammer er vist det Mollecon vil kalde IB 
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig, hvem benytter gl. kosteskabe og lign. nu om stunder? Lige netop der kan man gemme sine kronjuveler og basport(ene)  Konen finder aldrig dit grej, fordi hun med 99,9873 % sikkerhed ikke aner hvad et kosteskab er. Du kan kort sagt bare sidde i sofaen og pege på din lille Benchmark DAC eller ADC preamp og CD spillen. Helt ærligt....Fidusen er, at dette fif giver du aldrig videre - ok?
|
| Til top |
|
| |
HPB£ Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og foreløbigt tak for svarene
Har været lidt rundt og set på løsninger både med hensyn til IB'er og bandpass. Jeg kan ikke rigtigt overskue løsningen med IB, hvordan man finder frem til åbningens størrelse, men løsningen hvirker mindre pladskrævende på modsatte side af væg. Kan en venlig sjæl hjælpe lidt på følgende.
1. Bandpass løsning, jeg formoder lyden kommer via "røret" hvorfor kabinet kan placeres frit (i naborummet). Om røret i forlænges udvendigt til at gå i forlængelse af røret i HT'eren, har det nogen betydning ? (hul i vægen eller direkte rørforlængelse gennem væg)
2. Bandpass løsning, i hvilket frekvensområde skal jeg forvente mig de spiller i (udgangspunkt 15" enhed) ? Udgangspunktet er, at deskal kunne spille dybt og størrelse på kabinet knap så væsenligt.
3. IB løsning, alias Q2, i hvilket frekvensområde ?
På forhånd tak for svarene 
|
| Til top |
|
| |
sebl Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
HPB£ skrev:
|
Hej igen og foreløbigt tak for svarene
Har været lidt rundt og set på løsninger både med hensyn til IB'er og bandpass. Jeg kan ikke rigtigt overskue løsningen med IB, hvordan man finder frem til åbningens størrelse, men løsningen hvirker mindre pladskrævende på modsatte side af væg. Kan en venlig sjæl hjælpe lidt på følgende |
|
|
Man laver et hul der passer til enheden, og skruer/bolter den fast. Enheden skal have et Qts i området 0.5-0.7 og en passende lav resonansfrekvens. Den skal kunne flytte noget luft (læs: 12" med lang slaglængde).
Da konen jo nok alligevel indimellem hælder l**t ind i kosteskabet, må du finde dig i, at det spiller lidt med. Du kunne jo eventuelt ved samme lejlighed tilbyde at lave ordentlig opsætning til hendes ragelse - så det ikke ødelægger din enhed (beskyt den med metalgitter) - især det tæt på højttaleren skal helst ikke spille for meget med....
WAF må være enorm på sådan et projekt? Tænk bare på, hvor glad hun bliver, når rengøringsartiklerne endeligt får ordentlige vilkår
Nå ja - hvis du kan slippe afsted med det, placerer du enheden midt på væggen (evt. ned mod gulvet). Men pas på - det er her WAF kan dale betydeligt!
WAF = Wife acceptance factor!
mvh Stig
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge lidt på denne side http://www.hometheatershack.com/
Der er en masse med IBér. Og et helt forum til IB-subs. Der burde du kunne få lidt hjælp.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
hasselstream Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva med at lave en sub under jeres sofa. så er det godt gemt væk.
Har selv tænkt på det med to stk 6" Ja det er en lille størelse men dem jeg har prøvet 10" af modellen, og den kan jeg anbefale.
http://shop.ccproshop.dk/product.asp?product=39156&sub=1 357&page=1
Godt nok er det til bil men det har jeg set andre herinde bruge til dere DIY sub´s.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej .. jeg er selv i gang med at prøve noget forskelligt ,for at få en sub til at fylde ingen ting .. man give dyb bas.. det kræver nogle småting.. en meget go og kraftfuld forstærker. da enheden skal have en del mere strøm for at sige noget ... men lyden bliver man meget glad for .. da den ikke bare siger bom, bom som så mange andre ...
jeg har brugt en peerless 12" et kabinet som er 35*35*35 .en det er ingen bag plade i kabinettet .. men der hvor der ikke er plade .. skal man bruge skumgummi for at give enheden lidt modstand.
ind til nu er jeg selv meget til freds med lyden
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |