Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Group delay og sub spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Lidt inspireret af den lange og imponerende gennemførte tråd "Groupdelay og bashøjtalerprojekt!", sad jeg lige og tænkte på mit eget sub projekt. For nogle år siden købte jeg en sub enhed brugt og kastede den i et lukket kabinet, tilførte en bashævning, egen hjemme bikset 110 W forstærker og et 50L kabinet i 22 mm spån og solide afstivninger. Jeg havde ingen data på enheden, så der var ikke så meget at gøre. Enheden er en 15" bilstereo bas (godt jeg ikke sad i bilen, når/hvis der blev fyret op under den)

Nu har jeg tilfældigvis fundet data på den og lige som jeg regnede med, så er dens Vas lav (45L) hvilket giver mulighed for en konevenlig kasse og dermed er mit kabinet ikke helt forkert på den. Derimod er egenresonansen på hele 33 Hz. Det var en del højere end jeg havde forventet.

Nu står jeg så overfor at ville modificere den og gøre projektet færdig. Dels har jeg tænkt på at gøre enheden tungere og dermed sælge lidt følsomhed for en lavere egenresonans, men dels hvordan og dels er det klogt?
Alternativt tænkte jeg på at lave en forstærker med negativ udgangeimpedans, da det skulle give bedre kontrol over enheden og dels forbedre enhedens data, men self' har tankerne også cirklet omkring et bedre kabinet.

Herunder simulerede Group delays på forskellige kabinetter:

Herunder de forskellige kabinetters simulerede frekvensresponse.

Gul: 43L trykkammer afstemt til q på 0,5
Lyseblå: 4 ordens bånd, tunet til at give den frekvens response jeg synes mindede mest om det jeg ønskede.
Lyserød: Veldæmpet basrefleks
Pink: Basrefleks i større kabiet i forsøget på at få enheden til at spille dybere.

Egentlig så jeg helst trykkammeret med elektronisk bashævning, men så er der jo group delay i det elektroniske filter.

Hvad synes i?

PS: Jeg har enheden og vil ikke købe en ny, så det vil ikke hjælpe mig meget hvis der forslåes en masse bedre enheder.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på at lidt vægt på membranen ville hjælpe - hvad er membranen lavet af, og overfladens struktur ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har egentlig billeder, men min FTP klient driller, så jeg kan ikke lige uploade nu. Det ligner nupret papir, som er behandlet.

Det er den her enhed jeg fik købt.....
http://www.am-pm.lv/product_info.php?currency=EUR&produc ts_id=2187&osCsid=01c496141792876eefa10dd66dfe77d3

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Du skal være MEGET forsigtig med tilslutningerne bag på enheden - det er meget nemt at kortslutte til chassis

Membranen er coatet, så det eneste jeg kan foreslå er noget exstra coatning med en slags "tjære"-lim som bruges til tagdækning - det jeg bruger hedder "Isopunkt"

Men det skal gøres forsigtigt da enheden næppe har lang slaglængde

Men man kunne også lime en kobbertråd langs kanten af centerdomen - der ser ud til at være en lille kant

sebl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du har kredsløbsberegninger til en elektronisk kompensation, der giver en jævn frekvensgang vil du ikke få dårligere impulsgengivelse!

Dårlig impulsgengivelse skyldes, at nogle frekvenser udbredes hurtigere end andre. Det sker når frekvensgangen ændrer sig - eksempelvis når din højttaler ruller af. Ved at kompensere elektronisk vender du hastighedsforskellene om, så de frekvenser der udbredes hurtigst i højttaleren er langsomst i kompensationsenheden og omvendt. Men din kompensationsenhed falder naturligvis også af på et tidspunkt (helst med 12dB/oktav). Derved får du et samlet 4.ordens system - du kan så tune til den samlede frekvensgang du helst vil have (måske et 4.ordens Butterworthfilter, eller hvad ved jeg). Systemets impulsgengivelse vil så blive som en højttaler med tilsvarende frekvensgang.

Jeg ville ikke være nervøs ved en elektronisk kompensation, hvis jeg var dig. Der er selvfølgeligt lige det lille spørgsmål om membrambevægelser - det kræver luft at spille højt ved lave frekvenser, men mon ikke du har udmærket styr på det problem? 

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Membranen er coatet, så det eneste jeg kan foreslå er noget exstra coatning med en slags "tjære"-lim som bruges til tagdækning - det jeg bruger hedder "Isopunkt"

Men det skal gøres forsigtigt da enheden næppe har lang slaglængde

Men man kunne også lime en kobbertråd langs kanten af centerdomen - der ser ud til at være en lille kant

Hvor høj ekstra vægt må jeg tilsætte og hvormeget vil det gøre i forskel?

Hvorfor tror du enheden har kort slaglængde? Det står ikke i datane og hvis enheden 'tåler' 700W og der er fatboy ophæng, så tyder det da den anden vej. Jeg har set den (og naboen hørt det formoder jeg) bevæge sig +/- 5 mm, men ved ikke om den kan flytte sig længere, men den lød ikke skidt da den gjorde det.

sebl skrev:

Hvis du har kredsløbsberegninger til en elektronisk kompensation, der giver en jævn frekvensgang vil du ikke få dårligere impulsgengivelse!

Et link til en konstruktion som den du beskriver, vil hjælpe mig, for jeg har lidt (eller meget) svært ved at forestille mig et sådant kredsløb.

Oprindelig kørte jeg bed 3 ordens chebbyshef, som peakede (2 dB) ved 20 Hz og derudover tilføjede jeg en bashævning, så den samlede hævning ved 20Hz var ca. 8dB. I den anden ende skar jeg ved 80 Hz, med et modificeret 5 ordens butterworth.
Det var før jeg tænkte på group delay.

sebl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

sebl skrev:

Et link til en konstruktion som den du beskriver, vil hjælpe mig, for jeg har lidt (eller meget) svært ved at forestille mig et sådant kredsløb.

Nej, jeg har ikke sådan et link. Hvis jeg selv skulle finde på noget, ville jeg nok manipulere med indgangssignalet til forstærkeren, eksempelvis ved at tilpasse en stereo operationsforstærker kobling med proportionalfunktion, så man i stedet for proportionalfunktionen fik et 4 ordens båndpassfilter i det område hvor frekvensgangen skal hæves. (noget med at lægge et RCL kredsløb parallelt over en modstand af samme størrelse som indgangsmodstanden)

Det kan næppe være særligt svært at designe, hvis man lægger lidt energi i det..... Kunsten er naturligvis, at få frekvensgangen til præcist at matche højttalerens afrulning (som man jo kender fra systemets Q-værdi), så man får en flad frekvensgang indtil systemet begynder at rulle af.

Hvis man ikke bryder sig om operationsforstærkere, bliver det naturligvis mere kompliceret...... 

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Tak. Jeg vil kæmpe .... Jeg kan godt lide opamps. Især til en sub. De er lette og jeg kan næppe høre forskel på et diskret kredsløb og en rimelig opamp, i det område alligevel.

sebl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
Tak. Jeg vil kæmpe .... Jeg kan godt lide opamps. Især til en sub. De er lette og jeg kan næppe høre forskel på et diskret kredsløb og en rimelig opamp, i det område alligevel.

Fed ide - lad os endelig høre mere om resultatet. Husk, at intet her i livet er gratis - højttaleren kan stadig kun afgive et bestemt antal dB i det dybe basområde. Og der brændes jo en masse Watt af i bassen, når man sådan laver en bashævning (dette er ikke vejen til at få et system med f3 ved 100 Hz, til at gengive med f3 på 20 Hz). Indlæg eventuelt et beskyttelseskredsløb (en begrænsning på, hvor kraftigt udgangssignalet må blive). Der er jo ingen grund til at brænde systemet af, bare fordi der pludseligt kommer et signal med hele energien under 40 Hz.....

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at forstærkeren bliver på omkring 200 rigtige Watt  og enheden er jo som sagt en 15", men en ganske ok magnet og ophæng. Sidst kørte den med en ca. 110 Watt forstærker og der kunne den levere energi nok. Jeg har målt lidt på forskellig musik og de sparsomme informationer der ligger under 40 Hz er ikke så kraftige, så jeg tror nok det skal gå.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Slaglængde +/-5mm ved højt niveau ser voldsomt ud men er i virkeligheden moderat, når vi taler sub

Du skal huske at hvis du sænker system frekvensen vil enheden også bevæge sig mere, enten det er elektronisk eller akustisk

En EQ til at hæve niveauet under system resonansen er ikke så kompliceret - der findes både færdige kit, løse print med diagram og så er der den billige Reckhorn fra Jumon, der er vist en ny model på vej som kan lidt mere, men det er vist en stereomodel og du skal jo kun bruge den billige mono version med justerbart filter og EQ, der er vist en herinde som har sagt god for den

Med hensyn til ekstra vægt, ville det være nemmere hvis vi kendte enhedens membranvægt, men måske en tråd på  1.5 mm, hellere for lidt end for meget  -  men på eget ansvar 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 04:37 | IP-adresse registreret  

Der hersker vist almindelig forvirring omkring begreberne group delay, faseforskydning & impulsgengivelse... .

I et minimum fase system, såsom en lukket boks, vil opretning af frekvensgangen vha. EQ'ing føre til en tilsvarende opretning af fasen. MEN! Enheden har en given opførsel ved systemresonansen, et 'Q' - et udtryk for graden af eftersving ved selvsamme resonans. Den ændres ikke! En højtaler er et elektromekanisk system, visse ting kan ikke kompenseres elektronisk.

Ville nok mene, at +/- 5 mm på en 15" kan klare en del - selv på skrappe filmlydspor er der grænser for, hvor meget niveau der er dybest nede i frekvensområdet.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg læst lidt på teorien og jeg har findet et projekt at kigge lidt efter. Han bruger to integratorer i træk, da de vil give en rampe på 6dB/okt hver. Med lidt modstande (og pot meter) får han den så til at starte stigningen omkring system resonans og ligledes med modstande stopper han den ved 20Hz, da korrektionen ellers ville forsætte til DC !!!!

Alt i alt ser det jo let ud, så jeg tror jeg vil gøre sådan.

For de nysgerrige kommer her et link:
Active Sub-Woofer and Controller: http://sound.westhost.com/project48.htm

Med hensyn til de +/- 5mm. Det var hvad jeg tror jeg har set med min tidligere 110 W forstærker. Dels ved jeg ikke om den kan mere og dels var det ikke målt, men set og mit øjemål er ikke så godt til fest. Derimod har jeg hørt hvad den kan og den kan en del

Jeg tror jeg dropper forsøget med at sænke resonansfrekvensen (som er ca. 33Hz) og tror jeg dropper portede systemer. Jeg havde egentlig en tanke på at lave en forstærker med negativ udgangsimpedans, men jeg tror ikke behovet er der. En sådan skulle sænke Vas (mod brug af effekt) og tilføje lidt mere kontrol, men mit Vas er lavt nok og mit Q bliver/er ca. 0,5 selv uden dette trick.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Kig evt. på Elliots subamp project med Coldamp, den har foruden Eq også en 8-bånds parametrisk sub equalizer - hvis man bruger lidt højere delefrekvens er den sikkert god

http://sound.westhost.com/project116.htm

sebl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Nu har jeg læst lidt på teorien og jeg har findet et projekt at kigge lidt efter. Han bruger to integratorer i træk, da de vil give en rampe på 6dB/okt hver. Med lidt modstande (og pot meter) får han den så til at starte stigningen omkring system resonans og ligledes med modstande stopper han den ved 20Hz, da korrektionen ellers ville forsætte til DC !!!!

Alt i alt ser det jo let ud, så jeg tror jeg vil gøre sådan.

For de nysgerrige kommer her et link:
Active Sub-Woofer and Controller: http://sound.westhost.com/project48.htm

Tillykke med projektet . Husk at fortælle om resultatet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes