| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med version 3 af min DIY Scheu pladespiller. Tanken er at afprøve Ikea's Kapital slagterblokke da jeg har et par i overskud. Meningen er også at der så er plads til at min Scheu motorblok kan "stå sammen" med tallerken og arm i modsætning til for sig selv.
Opbygningen er tænkt som værende følgende: Øverste Kapital har fået skået bagerste venstre hjørne af så der er plads til motorblokken. På denne slagterblok monteres så leje og arm. Den nederste Kapital er uændret, denne skal være platform, dvs. på denne står også motorblokken. Imellem, for simpelthen at opnå den nødvendige højdeforskel aht. motorblokken, skal der være to 22 mm MDF plader, med kork (dækserviet) imellem. Slutresultatet er altså noget i stil med (fra bunden) spikes for at kunne nivellere -> Kapital 1 -> kork -> MDF 1 -> kork -> MDF 2 -> Kapital 2.
Spørgsmålet er så hvad jeg gør med Kapital 2? Det er med vilje at jeg ikke har angivet kork mellem MDF 2 og Kapital 2 da min første tanke var at anvende afkoblende fødder her (SD eller Valhalla), men har jeg mon større fordel af at koble dem sammen så det bliver til én stor plint, og dermed en væsentligt tungere plint? Nogen der har andre idéer ud fra denne "skitse"?
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke på ret meget forskel om der er et lag kork mere eller mindre. Jeg spurgte engang Thomas Scheu hvordan man bygger "den rigtige" plint. "Træ og blykugler" var svaret. Og efter at have bygget en masse forskellige plinter, endte jeg med træ og bly
Forøvrigt synes jeg du skal overveje at skrotte de spikes. De er nemme at justere, men har den helt forkerte effekt. Bløde fødder er altså vejen frem på en pladespiller. Det er lidt sværere at bygge, og det er svært at finde bløde fødder med gevind, men det er absolut værd at gøre det. Prøv det - Prøv det! Det er ikke noget tilfælde at det er svært at finde en færdig pladespiller, der er fuldstændig stift koblet til underlaget.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Jeg tror ikke på ret meget forskel om der er et lag kork mere eller mindre. Jeg spurgte engang Thomas Scheu hvordan man bygger "den rigtige" plint. "Træ og blykugler" var svaret. Og efter at have bygget en masse forskellige plinter, endte jeg med træ og bly
|
|
|
Flot arbejde Så langt rækker mine evner ikke i denne omgang, måske version 4 hvor min fætter's maskinværksted kan hjælpe til 
Der er ganske meget bly... Koster det ikke en herregård? Til min version 1 anvendte jeg blyhagl, købt hos en fisk og jagt forhandler kostede det 240 kr. for 8 dåser hagl. Kan det fås billigere?
vilmann skrev:
| Forøvrigt synes jeg du skal overveje at skrotte de spikes. De er nemme at justere, men har den helt forkerte effekt. Bløde fødder er altså vejen frem på en pladespiller. Det er lidt sværere at bygge, og det er svært at finde bløde fødder med gevind, men det er absolut værd at gøre det. Prøv det - Prøv det! Det er ikke noget tilfælde at det er svært at finde en færdig pladespiller, der er fuldstændig stift koblet til underlaget. |
|
|
Du har sikkert ret. Spikes er kun valgt fordi det er den nemme og billige løsning på nivellering, men måske jeg skulle kigge efter nogle justerbare fødder i stedet, de er jo så småt ved at komme frem - jeg mener at man i Tyskland kan få fødder lavet af RDC, de skulle være gode.
Og får jeg fat på sådanne fødder giver det vel egentlig sig selv at de fire plader træ skal samles så den samlede vægt er højest mulig. Dernæst kan jeg overveje at save "indmaden" ud af MDF-pladerne så de egentlig danner en kasse som kan fyldes med bly, hvis ellers det kan skaffes til fornuftige priser.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maskinværksted er vildt overkill, men selvfølgelig rart.
Man kan altså komme ret langt med en overfræser til 199 kr i Silvan.
Citér:
Der er ganske meget bly... Koster det ikke en herregård? Til min version 1 anvendte jeg blyhagl, købt hos en fisk og jagt forhandler kostede det 240 kr. for 8 dåser hagl. Kan det fås billigere?
|
|
|
Ja. Jagt og fiskeri forretninger. Der hvor man kan købe patroner. De har blykugler i lange baner. Jeg købte vist for 140 kr, og jeg hav nok til de næste tre-fire pladespillere :)
Citér:
vilmann skrev:
| Forøvrigt synes jeg du skal overveje at skrotte de spikes. De er nemme at justere, men har den helt forkerte effekt. Bløde fødder er altså vejen frem på en pladespiller. Det er lidt sværere at bygge, og det er svært at finde bløde fødder med gevind, men det er absolut værd at gøre det. Prøv det - Prøv det! Det er ikke noget tilfælde at det er svært at finde en færdig pladespiller, der er fuldstændig stift koblet til underlaget. |
|
|
Du har sikkert ret. Spikes er kun valgt fordi det er den nemme og billige løsning på nivellering, men måske jeg skulle kigge efter nogle justerbare fødder i stedet, de er jo så småt ved at komme frem - jeg mener at man i Tyskland kan få fødder lavet af RDC, de skulle være gode.
Og får jeg fat på sådanne fødder giver det vel egentlig sig selv at de fire plader træ skal samles så den samlede vægt er højest mulig. Dernæst kan jeg overveje at save "indmaden" ud af MDF-pladerne så de egentlig danner en kasse som kan fyldes med bly, hvis ellers det kan skaffes til fornuftige priser. |
|
|
"Fyldes med bly" er nok at overdrive. Men der er intet i vejen for at bruge en stiksav frem for overfræseren. Det skal jo kapsles ind alligevel
Fødder lavet af RDC... Hvad er det? URL?
/vilmann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Kim Petersen skrev:
| Der er ganske meget bly... Koster det ikke en herregård? Til min version 1 anvendte jeg blyhagl, købt hos en fisk og jagt forhandler kostede det 240 kr. for 8 dåser hagl. Kan det fås billigere? |
|
|
Ja. Jagt og fiskeri forretninger. Der hvor man kan købe patroner. De har blykugler i lange baner. Jeg købte vist for 140 kr, og jeg hav nok til de næste tre-fire pladespillere :) |
|
|
Hmm, så har min nærmeste MacNab sgu' hevet mig over disken dengang Min svoger går på jagt, jeg må lige have fat i ham.
vilmann skrev:
Kim Petersen skrev:
| Dernæst kan jeg overveje at save "indmaden" ud af MDF-pladerne så de egentlig danner en kasse som kan fyldes med bly, hvis ellers det kan skaffes til fornuftige priser. |
|
|
"Fyldes med bly" er nok at overdrive. Men der er intet i vejen for at bruge en stiksav frem for overfræseren. Det skal jo kapsles ind alligevel  |
|
|
Overdrivelse fremmer forståelsen Men Scheu lavede jo også en acryl plint som blev fyldt helt med bly, så det er lidt derhen ad.
vilmann skrev:
| Fødder lavet af RDC... Hvad er det? URL? |
|
|
Prøv den her: http://www.hificables.co.uk/ProductDetails/mcs/productID/110 20/ De hedder RDC Cones, og fremtstilles af et firma der hedder Clearlight.
|
| Til top |
|
| |
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Vilmann
Har du ikke et billede, af den færdige pladespiller
mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
evox skrev:
Hej Vilmann
Har du ikke et billede, af den færdige pladespiller
mvh Hans |
|
|
Færdig er nok et stort ord at bruge om den, men den spiller da
Her er et par billeder:
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
qweqqe Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedre sent end aldrig.
Skal der en spec. motor til at trække en tung tallerken?
Jeg har rippet en rega 2 og er ved at lave en lign konstruktion i teaktræ og min tallerken er std. rega glas tallerken, men vil
gerne opgradere men beholde motor med mulighed for senere at udskifte den.
PS! Flotte billeder..!!
|
| Til top |
|
| |