Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forforstærker med opa2134 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej Joe,

Jeg vil flække en pre sammen til min broe, og har kabinet, strøm mm. og 2134 liggende. Kender nogen et meget enkelt desigt til en 2134 - gerne der kan hardwires? Jeg er ikke bange for at nøjes med en kreds, hvis der ikke er klare teoretiske fordele ved at bruge 2

Thanx

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Der er da en meget simpel opstilling i databladet på side 9
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Skæv lidt til denne ang. opbygning, især strømforsyning: http://www.diyhifi.org/forums/viewtopic.php?t=544. Læs gerne tråden igennem for detaljer. Der er f.eks. lidt om valg af kondensator til udgangen.

Det er muligt, at der nogle detaljer, der skal tilpasses - jeg kender ikke 2134 udover datablad og omtale - for at det spiller, måske omkring offset-pindene.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej jeg makkede noget sammen lidt efter hvad der var i skuffen og inspiration fra nettet. Jeg bruger ikke kondensatorer i løsningen noget sted. Men der er dc beskyttelse på effektforstærkeren der skal benyttes. Det lyder umiddelbart som en rigtig fin løsning uden dog at jeg har lyttet ret meget til det.

Hvordan beregner jeg gain?

PS. Bo jeg fik ikke læst den tråd, men den får rigeligt rent strøm, 2 trins regulering. Og den har jo psrr som er ret inponerende 120db.

Men jeg ved ikke - hvad siger jeres erfaringer, ift. hvor lidt støj man skal sigte efter med de opamps?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Formlen for forstærkning (gain) ser således ud:

Av = (R1+R2)/R1

R1 er modstanden, der går fra minus-input til stel
R2 er modstanden, der går fra output til minus-input.

Du kan læse mere om op-amps og deres karakteristika her.

Hvis du holder R1 på 500 - 1000 ohm, vil det ikke støje sønderligt. Som regel er det kildematerialet, der støjer. Kun hvis du bruger høje værdier af modstande, vil det være dem, der støjer. Det står der også i databladet for opampen .

Husk at afkoble opampen lokalt på selve opampen (noget af det, du burde have læst dig til ), både plus- og minus-forsyning - OG en 100-220 nF fra plus-ben til minus-ben.

Alt dette er IMHO almindelige betagtninger. Hvis det skal være top hifi highend "better-than-Wilson", bliver du nødt til at udføre en del flere lyttetests med flere forskellige værdier af både kondensatorer som modstande. Hvis det "bare skal være godt nok" , er jeg overbevist om, at det her bare vil virke.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Thanx :)

Hvad gør afkobling fra plus til minus ben ?

Hvor ren forsyningsspænding skal man sigte efter?

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet Nationals nye LM4562, jeg har selv brugt OPA2134, men LM4562 er super.

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Den tager de små støjimpulser, småændringer i spænding og difference i støj, der ellers ville løbe gennem stel med mulig spændingsgeneration og dermed modulation til følge.

Hvor ren spændingsforsynig? Det kommer an på krav og ønsker. Men hvis man ikke ved, hvad de er, så spørger man her . . . Nej, jeg skal nok være flink. IMHO Bør man ikke bruge 78xx/79xx til audio-kredsløb, der behandler signaler i den størrelse, som en forforstærker gør. Desuden har de andre uheldige egenskaber (stadig IMHO). LM317 og LM337 kan godt bruges. Skal det være godt, bør det være, der har lav støj og lav, lineær udgangsimpedans, hvilket gør, at man må til at lodde noget mere kompliceret sammen end selve opampen og dens få komponenter. SVJV er toppen af kransekagen dette kredsløb, men det er nok lige i overkanten til dette formål - i hvert fald til at starte med.

Hvis nogen kender til forsyninger, der ligger mellem LM317/337 og Walt Jungs ultra-low-noise - altså performance-mæssigt - , er jeg meget interesseret.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Kenneth Hansen skrev:

Har du overvejet Nationals nye LM4562, jeg har selv brugt OPA2134, men LM4562 er super.

Den Op-amp er bare suveræn. Eneste problem er at LM4562 ikke er til at få fat i. Har fået 2 stk. samples og de rækker som en skrædder i helvede.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har set at digyikey.com har den, jeg har selv brugt mine sample op.

http://www.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?KeywordSea rch

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes