Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: IC kabler i sølv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hey! Har brugt jeres forum i lang tid, og vil nu også til at blande mig lidt:-)

Jeg går og leger med tanken om at lave nogle Interconnect kabler (RCA phono kabler) af nogle sølvtråde jeg har liggende.
Og det giver mig selvfølgelig nogle spørgsmål. Flere steder anbefaler jeg bruger en teflonkerne og pakker og pakker det hele ind i teflontape bagefter. Årsagen skulle da være at teflon har en lav dielektriks "værdi" og dermed er nærmere "luft" som skulle være det optimale. Men omvendt ser jeg mange steder at mens teflon har en værdi på 2.0-2.1 har bomuld en endnu værdi på 1.3-1.4, og er derved langt nærmere det perfekte "1" som luft har. Hvad er da årsagen til at mange bruger teflon? En anoraksnor i bomuld koster 5 kroner for en meter, og er langt nemmere af skaffe og arbejde med. -bare stop skidtet igennem, og det ser ovenikøbet godt ud (synes jeg)

Jeg har set hr duelund bruger silke hvis værdi ligger et sted imellem teflon og bomuld... Så teorien om "så tæt på luft som muligt" er det helt forkert?

Så til fletning af ledninger.. Ved højtalerkabler har jeg set flere der anbefaler at holde hver enkelt leder adskildt med fx 10 cm. Så elektromagnetiske felter ikke går ind og forstyrre den anden leders signal. Men omvendt er der også mange der fletter... Her for at opnå en ens effekt på hver enkelt leder... Nogen der kan hjælpe med hvilken retning de forskellige metoder vil drive lyden? Vil det eventuelt kunne anbefales at lave IC kabler hvor hver leder går igennem hver sin sok, evt adskilt? Jeg er klar over at her er tale om langt højere frekvenser, og lavere strømstyrke, men hvis isolatoren i kablet skal være lig luft, ville det bedste vel være at holde kablerne afskildt så de får luft fra alle sider.

Håber dette vil være med at starte en debat om disse kabler, da det afgjort er et område hvor den lidt fingersnilde virkelig kan spare penge i forhold tilat købe nyt!

Venligst jonas Nielsen.
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hmm Eller kræver sølv en bedre isolator for ikke at samle for meget støj udefra? ..

Ingen der har noget at indvende?
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bare du kaste dig ud i det. Jeg kender flere som sværger til bomuld, de hævder det skal være ubleget. Jeg må understrege jeg ikke selv har store erfarringer med det. Jeg synes iøvrigt dine betragninger er meget velovervejet.

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Ja, bare fortsæt det gode arbejde.

Sølvlederne bør du pudse/polere, give en gang Zap-on lak og først da hælde dem i anoraksnor. Det virker fint.

Sølv er mere lyst lydende, megen støj vil "støje" mere igennem på et sådant lyst klingende kabel.

Afstand mellem lederne kontra snoede/flettede ledere. Det er noget med induktion kontra kapacitet.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Duelund brugte selv uld i sine forsøg herunder lamuld og bomuld. Han mente silke var det bedst lydende.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Bum bum...

Jeg har nu lavet kabler med to seperate sølvtråde i 0,5 mm, som løber i hver sin bomuldssok (anoraksnor), og samlet dem i neutrik RCA stik. Men lyden er helt utrolig lav!? Der er lydigennem, men virkelig ikke ret meget. Er der mon slet ikke sølv jeg har fat i? .. selvfølgelig svært at svare på udefra, men der kan vel ikke være mange andre udveje eller?

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

hehe, måske den lave lyd var en lodning der gjorde at strømmen skulle kæmpe sig igennem 1 mm tin inden det kom til stikket.. Det er nu rettet, lyden kommer ud. Vender tilbage med et referat senere en dag! Nu har jeg hovedpine og kan ikke tåle at lytte rigtigt

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Nå.. Kan jo alligevel ikke lade være... umiddelbart var det fedt at opleve at jeg på numre fandt helt nye instrumenter i baggrunden. tamboriner og koklokker og jeg skal give dig!:-) Det er, som forventet, et meget lyst kabel jeg har fået lavet..! Lidt for lyst, på bekostning af bas især... Det er faktisk ikke skingert, det er bare bassen der mangler.
Nu må i der sidder derude lige komme på banen med gode råd! Er det et helt gakket at forsøge at lave et sølvkabel med den fine diskant, der samtidig kan følge med i bassen? Vil en tykkere plus leder kunne en forskel? 0.8mm istedet? Eller skal jeg til at flette? Måske lave flere minusleder, som jeg har set nogen gør... Der må da være en slags kogebog derude!:-)

imorgen (hvis jeg kan nå det) vil jeg købe noget bedre loddetin. det der hifitin med en anelse sølv i. Blev lidt skræmt over hvor skidt mit første forsøg blev! Det er ikke for sjov man ikke laver kabler af tin

Nå.. Men jeg synes da selv jeg kom fra start:-)

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Tillykke. Synes du er cool.

Jeg har erfaring med den slags og synes du har grebet det fornuftigt an. Skal man følge Duelund (Guru status hos nogen), så brugte han silke med linolie. Du kunne godt købe noget linolie i Silvan og døbe hele strømpen i det. Det tager lang tid at størkne......vist nok måneder. Fordelen er at den konstruktion skulle ikke være følsom overfor "krybestrøm". Man taler om "statiske" forhold. Jo mere plastik, jo mere statisk-miljø. Det er med at fjerne det statiske....og linolien er vejen frem siger nogen. Jeg har selv lavet et kabel for nogle måneder siden, spray´et med hårlak. Det forhindre luft og fugt går i forbindelse, men jeg tror det virker omtrendt som linolie. Derefter bruger jeg en teflon strømpe. Jeg er ikke bange for at der opstår nævnværdige statiske forhold når lederne er lukkede i lak, men jeg kan jo altid bliver klogere. Jeg tror bomuldstrømpen er det bedste hvis man absolut skal vælge.

Forskellen er også utrolig mht stik. Jeg har nogle stik med centerpinden i ren sølv, og det lyder sku noget bedre end samme kabel med de almindelige forgyldte messing typer som der er flest af. Sølvloddetin kan også anbefales.

Mvh  

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Men hvad er der i hårlak? Næh; Zapon er til at dække "ædle" materialer, så de ikke skal pudses så ofte! Zapon kan købes ved farvehandleren.

Hvad med 0,8 og 0,3 mm? De skal kun snoes svagt, og de skal være lige lange!

Eller 0,8 mm fladvalset?

Nå-jah Bradman; hvor køber man teflonstrømper, helst ikke for tykke?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Sølv har en lang indspilnings tid, så gå ikke for hurtig frem lad kablerne brænes til, der er bas i sølv kabler men der mange setup der ikke kan bære sølv kabler.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 03:06 | IP-adresse registreret  

Jøp; sølv har vel en tilspilningstid på 100-200 timer, men isoleringen har også en tilspilningstid (PVC længst tid, silke i linolie nok kortest tid (nok))!

Måske Jonas Nielsen lige kunne løfte sløret for, hvad han har kørende derhjemme?!

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

Hej med jer! Tak for de mange svar og interesse!

bradman og christian: Vil de forskellige typer kemikaliere (hårlak linolie etc) ikke gå ind og kunne ændre på lyden. Jeg mener, kan det ikke tænkes at bomulds lave dielektrikkonstan vil øjes hvis det ikke er luftig, men klistret ind i olie? Har læst et sted hvor en fra Van del Hul (Stavet korrekt?) sagde at sølvoxid i grunden var det samme som sølv, og havde det samme egenskaber. Altså at der ikke var mening i at pudse og polere og beskytte, da et tyndt og beskyttende lag sølvoxid ikke være et kvalitetstab på lyden. Men selvfølgelig: et er teori.

nhj4: Vil det sige at bassen kan komme henad vejen? Det skal siges at der selvfølgelig bestemt er bas! Det er bare ikke så tydeligt og stramt som jeg havde ønsket det kunne blive.
Har en cyrus og nogle ældre jamo classic 6 og en ældre cdafspiller fra technics (nok det svageste led.. arbejder på at skaffe mig penge og mod til at bygge min egen Riaa, men det må desværre vente lidt på sig.

christian: Vil et tyndt kabel give mere diskant/mindre bas og et tykkere mere bas /mindre diskant? Ville de isolere de to ledere (0.3 og 0.8 mm) eller lade dem købe sammen? Og vil det mon bundmæssigt være at foretrække at bruge fladvalset 0.8 eller 1 mm?

spændende.. lader dem kører nogle dage, så ser vi. Ørene har desværre bare en dårlig vane med at vende sig til man bruger, og med tiden hører man det som man vil.

Venligst

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jonas Nielsen skrev:
Hej med jer! Tak for de mange svar og interesse!

nhj4: Vil det sige at bassen kan komme henad vejen? Ja, det skal jo lige spilles til. Det skal siges at der selvfølgelig bestemt er bas! Det er bare ikke så tydeligt og stramt som jeg havde ønsket det kunne blive. Husk på at sølv har en støre båndbrede, det går dyber og højer op og en mere åben lyd.
Har en cyrus og nogle ældre jamo classic 6 og en ældre cdafspiller fra technics (nok det svageste led.. arbejder på at skaffe mig penge og mod til at bygge min egen Riaa, men det må desværre vente lidt på sig. De ting du bruger der vil jeg ikke bruge sølv det er at skyde gråsspurve med ksnoner, der vil jeg anbefale at bruge kobber tråd på 0,5mm2 med lak, jeg bruger selv sølv 0,56mm2 med lak.

Venligst
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Okay?.... Hmm ærgeligt, men når nu sølvet er i hus, kan det vel ikke gøre det hele værre eller hvordan? Hvad bruger du (njh4) af udstyr? Hvor får jeg evt OFC til billig pris? Kan næsten ikke passe man skal ud og købe færdigt hifikabel for at få en god kvalitet..

Vil tykkere sølvtråd give mere bas? Eller vil en sølv/kopper blanding måske give en mere harmonisk lyd?

Mvh

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Har nu lavet et ekstra ud af et tara labs SA-OF8N kobberkabel, og i forhold til mine audioquest til 200 i kt radio, er der meget mere hul igennem! Men stadig ikke den lækre sprøde diskant er med sølvkablet, men bassen er der tilgengæld... Hvordan ville det være hvis jeg man lavede to seperate ledere? En i kobber og en i sølv som jeg lod løbe hver for sig. på så lille en afstand ville det vel ikke lave rod? hvad mener i?

Selvfølgelig er mit anlæg godt nok til at kabler kan høres njh4!

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

hvordan med en tykkere sølvleder. vil det give mere luft til bassen? Evt fladvalset som jeg ved mange af jer bruger?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg også blande mig..  hvis et setup ikke kan bære søllvkabler, er det så ikke diskanten der bliver for skinger? Bassen burde vel kunne følge med.. eller hvordan? Umiddelbart vil jeg mene at systemet er ikke kan klare sølvkabler, hvis det giver en alt for skinger diskant, og den manglende bas må istedet være i kablet. Mener at have læst at fladvalset sølv skulle være bedre. Noget lommeteori med at bas og diskant så kunne lade deres sinuskurver løbe på hver sin led i kablet..

Kender ikke din Cd, men cyrus og dine jamo tror jeg ikke årsagen til manglende bas. Og når diskanten er fin og ikke overdrevet, tror jeg det er dit IC kabel der skal kigges på..

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas.

Efter min erfaring virker disse ting inn på lyden i en IC, sånn omtrent i hiererkisk rekkefølge:

1. Topologi (Hvordan konstruksjonen er, fletting, paralelle ledere osv)

2. Type metal

3. Isolasjonsmateriale

4. Stik og kvaliteten på termineringen.

5. Ressonansdemping og skjerming.

Prøv å tvinne lederne tæt og hør hvad det gør i forhold til at lade dem løbe med mindst 1cm mellemrom.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej Nightpuma

tak for svar! Så er min antagelse om afskærmning på IC i hvert fald ikke helt gal:-)

Kan du sige noget om i hvilken retning de forskellige typer topologi og isolationsmateriale påvirker lyden? Vil flettede give en renere/skarpere/blødere/dybere lyd en for eksempel paralelle? Ved godt det bare er og prøve sig frem, men kunne være lækkert hvis vi kunne få nogle erfaringer på bordet:-)
Bare så den dybe tallerken ikke skal opfindes hver gang..

Hvordan vil antage teflontape ville kunne påvirke lyden i forhold til bomuldsok?

Interessant du giver konstruktionen så stor betydning!

Nogen der har bud på hvilken forskel flere ledere gør i forhold til en enkelt? fladvalset leder? evt sølv og kobber parallelt?

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes