Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Budgetramme: Et par Scholl futter og en bodum kande. Dvs. vel en 400 kr.
Jeg skal bruge loddekolbe til at kunne lodde noget småelektronik deriblandt smd typer. Jeg har et meget lille loddeforbrug.
Jeg regner med at købe tinsuger + en tredje hånd (hvis sådan noget findes i elektronik termer.
Jeg vil helst handle ved www.elektronik-lavpris.dk da det er tæt på.
Hvilken loddekolbetype skal jeg gå efter ? flere typer - Evt. også en gas ?
Hvad er det det hedder det man renser med før man lodder ? (jeg kan ikke huske til 7 klasse)
Er der en speciel loddetin jeg skal bruge ? - jeg mindes for et par år siden at noget "sølv" loddetin var meget lettere at lodde med ?
Er der noget udstyr der er rart at have til sådan nogle små projekter som eks. det vco4all projekt vi har gang i ?
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte en loddekolbe i den nævnte butik til 69kr. Den virker glimrende til mit forbrug. Har brugt den til at lodde stik på kabler og en anelse komponentlodning. Til prisen kan man ikke rigtigt sige noget til den.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må for alt i verden ikke købe en billig 69 kroners type, hvis du skal lodde SMD.
Men jeg tor faktisk, at du for de 400 kroner kan være heldig at finde en med variabel temperatur, og vigtigst af alt... udskiftelig spids. SMD kræver en meget tynd spids (hvis man vil lave det ordentligt). Måske skal du smide et par hundrede ekstra i... Men sørg for alt i verden for, at den har en eller anden form for termostat-styring. De billige svinger let mellem 200-450 grader, afhængig af hvad du lodder i. Og for at gøre ondt værre, så er det når du lodder de sma SMD'er den når op omkring 450 grader.
Jeg benytter selv en Weller, som jo er ultra lækker. Den er med variabel temp, men koster desværre ca. 2500,-. Men Weller laver også deres Magnestat med mekanisk temperatur-styring. Den fås for omkring 1000,-. Og den holder evigt. Har selv haft en engang, som jeg overtog fra et værksted. Den havde kørt 24timer i døgnet året rundt i over 20 år. Og den fungerede stadig perfekt.
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have en loddekolbe der holder resten af livet er der ingen vej uden om en weller. Især hvis du skal lodde smd, der skal du helst have en med variabel temperatur og et godt udvalg af forskellige spidser.
400,- er måske i underkanten til en weller loddestation men du kan være heldig og finde en billig brugt.
Sølv loddetin er ikke nemmere at lodde med, men skulle give bedre kontakt (lyd) ifølge WBT og andre. Alm. loddetin fås i lavpris eller århusradiolager. Du skal nok ned i ø0,5mm eller mindre til smd.
Det til at rense med hedder flux, men alt loddetin til elektronik brug indeholder det flux du skal bruge.
Og glem den tinsuger, de kan sluge et ½ smd print, brug sugetråd i stedet.
Gas kolber bør heller ikke komme i nærheden af smd, det er vist kun til tagrender 
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slap.
Han skriver jo netop, at han har et meget lille loddeforbrug, så er det da åndsvagt at skulle smide 1k for en kolbe.
Den jeg købte har også udskiftelig spids. Nej den har ikke temperaturstyring, men hvor meget har han også lige brug for det. Den har i hvert fald klaret mit forbrug uden problemer.
Sugetråd er helt sikkert meget bedre end en suger.
Til hurtig: 24timer i døgnet året rundt i over 20 år?... Nå ja overdrivelse fremmer forståelsen...
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg har en fra Jem & Fix - 11 wat, udskiftelig spids, fod til at lægge den på 49,85kr.
Virker perfekt til hobbybrug. __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
Sendt: 25 December 2003 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kramer71
>>Er der en speciel loddetin jeg skal bruge ? <<
Hvis du arbedjer med sølv kabler eller material som indholder sølv skal du bruge sølv lodtin men hvis du arbedjer med kobber så skal du bruge lodtin som indholder kobber ogs.fr. Men købe en masse af lodtin fordi året 2006 bliver bly fjernet frå alle lodtin i EU og det betyder højere smeltepunkt, flere kold lodninger, flere problemer.
Jule hilsen
Kristjan __________________ Hilsen
Kristjan
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2003 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene.
Der er en Weller W101 til kr. 150, næsten ubrugt i dba. Er det noget ?
Eller en ny weller, uden temp kontrol, loddepen 25w i Harald Nyborg kr. 169 ?
|
Til top |
|
|
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramer71,
En Weller W101 er en god (220v) loddekolbe, og prisen på 150,- er ok. Nyprisen på W101 typen er omkring 700,-, MEN den mindste spids til denne type har en bredde på 3,2mm og det er lige stort nok til smd komponenter. Effekten på 100W er også lige i overkanten.
Mit bedste bud er følgende, kig efter en af 24 V typerne altså dem med transformator type TCP magnestat, og du har loddekolbe for livet. Den med levetid på 20 år er faktisk ikke helt skudt forbi . Brugtpriser er som tidligere nævnt fra omkring 400,-
God loddekolbe jagt !
__________________ Venlig hilsen Pink
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 26 December 2003 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk desuden på at 24V-Weller-typerne der ikkehar variabel
temperatur bare skal have 24VAC for at virke. Dvs. at selvom du
finder en hvor stationen er meget medtaget eller evt. defekt, så kan
kolben sagtens bruges. Det 3-polede stik der sidder på er lige til at
klippe af og så skal der bare en trafo på.
/U.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramer.
I Biltema har de en loddekolbe som ser fornuftig ud.
Den koster godt nok 500,- så det er lige i overkanten. Den har trinløs regulering af temperatur.
Den ligner meget min velleman som kostede 400 for en 5 år siden. Jeg har været meget tilfreds med den. Måske kan du også finde en billig velleman et sted..
www.biltema.dk
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2003 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har lige erhvervet en weller WM12, 12watt mini loddepen uden temp. regulering, men med udskiftelig spids. Til kr. 189 i Harald Nyborg. Hva ? Jeg ved godt 12w bliver lidt i overkanten, men tror I ikke den holder - hint -hint , sig nu ja : )
|
Til top |
|
|