Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Platforms matriale? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja det hedder vel en platform

Nuvel jeg skal have lavet mig 2stk "platforme" til noget udstyr der skal stå på gulvet, men hvilket matriale er at fortrække til selve pladen hvorpå udstyret skal stå.. skal det være MDF eller andet?

Jeg havde tænkt mig at benytte spikes til afkobling, det skal står på Beton gulv med tygt tæppe på...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

To MDF-plader i forskellig tykkelse med blygummi imellem (f.eks. 22 og 19 mm) giver en utroligt "død" konstruktion - og det er tilligemed ganske billigt

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
To MDF-plader i forskellig tykkelse med blygummi imellem (f.eks. 22 og 19 mm) giver en utroligt "død" konstruktion - og det er tilligemed ganske billigt

Okey... det er da værd at tage med i mine overvejelser.. tak

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil lave det lidt pænt, kan man lave en nedfræsning i den ene plade til blygummiet, som man så lader holde sig et stykke inden for kanten. Der skal dog stadig lige være "luft" mellem de to plader, men 1 mm er nok. Den tynde rille kan evt. udfyldes med siliconefugemasse i en passende farve. Kanterne på MDF-pladerne kan rundes, når man alligevel har gang i håndfræseren - og med en gang pæn maling (rulle eller spray) kan resultatet næsten se professionelt ud.

Hvis "platformene" skal være tykkere, kan benytte 3 lag MDF, f.eks. 22 mm + 19 mm + 22 mm.

Fordelen ved MDF'en er, at det nemt at lave i den rette størrelse og facon

... og ellers er der jo altid betonfliser - de kan også males, så de bliver pæne!

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Eller IKEA's LACK borde. Dem er der mange der er vilde med at bruge.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Hvis man vil lave det lidt pænt, kan man lave en nedfræsning i den ene plade til blygummiet, som man så lader holde sig et stykke inden for kanten. Der skal dog stadig lige være "luft" mellem de to plader, men 1 mm er nok. Den tynde rille kan evt. udfyldes med siliconefugemasse i en passende farve. Kanterne på MDF-pladerne kan rundes, når man alligevel har gang i håndfræseren - og med en gang pæn maling (rulle eller spray) kan resultatet næsten se professionelt ud.

Hvis "platformene" skal være tykkere, kan benytte 3 lag MDF, f.eks. 22 mm + 19 mm + 22 mm.

Fordelen ved MDF'en er, at det nemt at lave i den rette størrelse og facon

... og ellers er der jo altid betonfliser - de kan også males, så de bliver pæne!

Ja det lyder jo lækkert.. og kunne med sikkerhed også komme til at se rigtigt fedt ud.. men ejer 10 tommelfingere og ingen håndfræser...

Så jeg tror næsten i første omgang.. bliver det noget bordplade eller spækbræt der vil blive benyttet med spikes under..... male kan jeg dog godt finde ud af.. sådan da

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:

Aksa skrev:
Hvis man vil lave det lidt pænt, kan man lave en nedfræsning i den ene plade til blygummiet, som man så lader holde sig et stykke inden for kanten. Der skal dog stadig lige være "luft" mellem de to plader, men 1 mm er nok. Den tynde rille kan evt. udfyldes med siliconefugemasse i en passende farve. Kanterne på MDF-pladerne kan rundes, når man alligevel har gang i håndfræseren - og med en gang pæn maling (rulle eller spray) kan resultatet næsten se professionelt ud. Hvis "platformene" skal være tykkere, kan benytte 3 lag MDF, f.eks. 22 mm + 19 mm + 22 mm. Fordelen ved MDF'en er, at det nemt at lave i den rette størrelse og facon ... og ellers er der jo altid betonfliser - de kan også males, så de bliver pæne!

Ja det lyder jo lækkert.. og kunne med sikkerhed også komme til at se rigtigt fedt ud.. men ejer 10 tommelfingere og ingen håndfræser...

Så jeg tror næsten i første omgang.. bliver det noget bordplade eller spækbræt der vil blive benyttet med spikes under..... male kan jeg dog godt finde ud af.. sådan da

Nåeh - 10 tommelfingre! Men bordplade er skam også fint. Du kan stadig lave tricket med blygummi - få skåret et par MDF-plader, der er lidt mindre på alle ledder end selve "platformen", put blygummi ovenpå, mal kanten sort og læg bordpladen ovenpå, så ses MDF'en ikke, især ikke hvis du vælger nogle ikke alt for høje spikes. På den måde får du platforme, der både er flotte og resonansdæmpende

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hvad siger du til det her : 35Cm bred 48Cm lang og 4Cm tyk

Og så sådan et sæt spikes under...

Der skal stå ca. 30Kg på dem...

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

hej jeg bruger de der spikes under mit tvbor og der står en 25" tv og en thule sæt og de kan nemt holde
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes