Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 18:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Sølv HT kabler!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Ser man på de finere hiend mærker som eksempelvis bertram, laver de deres HT kabler i sølv. Rent sølv. Disse ledere (i variende antal og desværre endnu ukendt/hemmelig tykkelse) er pakket i teflontuber, og snoet sammen. Skal vi ikke lave nogen tilsvarende selv?
Ikke at man nødvendigvis kan gøre det bedre i en dagligstue, men mon ikke man kan nå et stykke. Det er i hvert fald min erfaring når det kommer til IC kabler.

Spørgsmålet er så hvordan man laver den bedste konstruktion.
kigger man på sølvpriser er det sådan set ligegyldigt om man vælger at lave 1 eller 20 ledere, hvis man går efter det samlede tværsnitsareal(/=vægt!).

Ved kobberkabler er der mange der anbefaler så få ledere som muligt. Altså en solidcore på 1-2 mm. Det giver mindre gnidninger og dermed tab af lydkvalitet.
Men ser vi på bertrams kabler så laver han flere og flere ledere! Selv i deres IC kabler..

Har egentlig altid antaget at folks meninger om solidcore var korrekte, og har derfor tænkt at multicore mest var lavet ud fra at anvendelses øjemed. tykke installationsledninger er nogle sataner at rode rundt med.

Søger man på cat5 svømmer nettet næsten over med hjemmesider hvor folk har lavet HT kabler ud af disse (ringekvalitets?) kobberkabler, ud fra en teori om at en masse individueller ledere skaber en hurtigere "opladning" af kablet, og dermed en bedre lyd. (Søger man derimod på diverse forumer er der derimod masser af inlæg der kritisere deres cat5 HT kontruktioner, og fortryder det store flettearbejde... Så hvad skal man tro)

Så er der tykkelsen af det samlede kabel! I kobber hører man tit 1,5 som en god tykkelse, men sølv er som bekendt en bedre leder, så hvor meget mon man kan "nøjes" med?

hermed alstå et lille oplæg, som jeg håber vil kunne lægge op til at god diskution om hvordan vi skal konstruere vores HT sølvkabler!

Kom med jeres bud!
2 ledere, ellere flere? tykkelse? isolationsmateriale?
Hvor vigtigt er det afskærming, og hvordan kan den evt laves?
Ved mine IC kabler har jeg droppet skærm, og aldrig fortrudt det. (Det gør det hellere meget nemmere at lave, og jeg har aldrig haft det mindste støj!

Med venlig hilsen Jonas Nielsen

Hov! Glemmer helt formen på sølvet! Mange sværger til fladvalset, men har aldrig kunnet få en fornuftig/saglig forklaring på hvorfor? Umiddelbart giver det blot et større overfladeareal, og dermed anledning til mere støj? Eller er vil den af valsningen følgende forskellige "tykkelse" i tværsnittet give de forskellige frekvenser individuelle optimale omstændigheder?
(hvis jeg har ret i min sidste meget pseudevidenskabelige teori, ville det så ikke være allerbedst med et ovalt kabel, eller en trekant? Hmm...)
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Marts 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hmm umiddelbart er det da nærliggende at vælge den nemme løsning og bruge to solidcoreledere i hvert kabel? Putte dem i bomuld, og skærme på en fornuftig måde? Prøv dig frem, og post dine resultater! Det har jeg haft glæder af før:-)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej jonas! Har du fået bygget noget? Hvordan lyder det?

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

jeg har prøvet og lave et sinalkabel med noget solidcoreledere 1.5mm2 i kobber med med bomulds isolation som jeg flettet af 3 1 til + 1 til - og en til skærm, det spiller rimlig godt . jeg tro bare det irar med tiden så jeg vil prøve og rulle noget PE folje ud over bomuld.
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

Jonas Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 April 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

venter på sølv:-(
Til top Vis Jonas Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas Nielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes