Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mere kvartbølgehorn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg har forstået de er kvartbølgehornets svaghed at der i det dybe område er "sorte" huller hvor lyden simpelt hen forsvinder ved forskellige frekvenser.

Jeg har en ide om at lave en kvartbølge horns "pipe" hvor jeg monterer to enheder i hvert horn - coral flat 5 - egen resonons 70 hz - freq. 70-18.000

Hvis disse to er forskudt i højden kan man så få den ene til at fylde "hullerne" ud så der ikke kommer udfald i de dybe toner eller vil to enheder bare gøre det værre for hinanden.

Jeg har set nogle på nettet som kvar knækkede hor hvor der i knækket sad en enhed og spillede skråt opad -- men jeg vil helts ikke udfordre skæbnen i for mange retninger på en gang.

Sige bare til hvis jeg skal "stikke pipen ind" og glemme alt om det - jeg kan tage det men jeg kan ikke lade være med at spørge

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Bassen forsvinder ikke i sorte huller.

Kvartbølge konstruktioner har bjerge og dale, som man dæmper på forskellig vis. Bl.a. ved at montere enheden en tredjedel nede i pipen. Horn, hvor pipen udvider sig, er mere ujævne i frekvensområdet end piper som bliver smallere (tapered line).

I det dybe område vil der være et "hul" i lyden fra enheden og samtidigt vil der være maksimal lyd fra åbningen. Dette sker ved kabinettets resonansfrekvens. Det gælder både for kvartbølge og basrefleks.

Har du en speciel kontruktion i tankerne ?

Horn er meget effektive, andre kvartbølge konstruktioner (transmission line) lyder dog bedre efter min mening. Jeg har haft High Fidelitys Mini Horn såvel som hornskontruktionen Skyscraper, også fra High Fidelity. 

Hej fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn

Jeg har 4 coral flat 5 enheder som jeg går og spekulerer på at bruge - de kunne enten sidde i nogle små refleks bokse som en slags monitor - måske computer HT - eller i nogle meget slanke voigt piper - det vil sige horn der udvider sig
I sidst nævnte tilfælde var det jeg tænkte at man kunne udjævne den frekvenskurve du beskriver ved at have to enheder over hinanden istedet for en - men det er muligvis hvad amerikanerne vil kalde en "brain fart" - er det det lade vi den gå over i glemslen og fokuserer blot på hvilken smal ht med horkvalitet man kan bruge coralflat 5 til

kender du denne http://www.thehornshoppe.com/ 

Sigmahornet her er ret smalt

This picture shows the kitchen window in the background. Little did I know at the time that open kitchen windows work as sawdust attraction channels. Even with the wind blowing away from the house the channel attraction is stronger. I spent a lot of time in the kitchen shortly after this picture was taken and have since been banned from the back patio when sawing wood. I am still trying to get back into the wife's good graces so as to have my wood shop returned to me. No luck so far.

L

Mine ambitioner er ikke at lave noget fancy high end men nogle billige ht hvor man for lidt bedre lyd end en boks

burgunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Måske skulle du overveje The Metronome  http://www.frugal-horn.com/metronome.html du kan også lave en dipol ud af den og få brugt alle dine enheder, og samtidigt undgå BSC.
Til top Vis burgunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burgunder

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

lave en dipol ud af den og få brugt alle dine enheder, og samtidigt undgå BSC

som betyder ??

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
lave en dipol ud af den og få brugt alle dine enheder, og samtidigt undgå BSC

som betyder ??

http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/intro-bds.html

Iøvrigt har Castle engang lavet enten et kvartbbølgehorn eller en transmissionlinje dobbelt, kan ikke huske hvad den hed. Men de var afstemt lidt forskelligt.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes