| Forfatter |
|
Nalla Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et par næsten nye B&W højttalere i Ahorn finér, men resten af stuen råber kirsebær/maghoni .... Mit spørgsmål er så om nogen herinde har erfaring med at bejdse på tyndt finér? Jeg ved der er en micro tyndt lag uv bestandig lak på højttalerene som først skal slibes væk ... skal dette blot gøres i "årenes" retning? og skal det være ultrafint sandpapir? Bejdsen er noget færdigblandet som blot skal pensles på og efterfølgende poléres med en tør klud, så det er mere forarbejdet jeg er lidt nervøs for. Håber nogle kan hjælpe, eller stoppe mig, hvis det er helt forkert, det jeg har gang i
|
| Til top |
|
| |
Nalla Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte iøvrigt lige at høre om det er muligt for alm mennesker at skille højttalerne ad under "operationen"?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal passe meget på, da dine højttalere har været lakerede før. Problemet ligger i at lakken nogle steder kan være trukket ind i træet, og her vil bejdsen så ikke trække ind i træet, selv om du så har slebet efter alle kunstens regler, dette vil medføre nogle grimme striber/skjolder.
Så jeg vil fraråde dig dette projekt, da du ellers ricikerer at stå med et par værdiløse kabinetter, eller i hvert tilfælde grimme kabinetter.
Hvis du ikke kan leve med Ahorn finishen, så sælg dem og køb nogle magen til i kirsebær/maghoni.
|
| Til top |
|
| |
Nalla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm Tak for rådet og ikke mindst advarslen  Det med at sælge og købe nye i rigtig finish, er desværre ikke en mulighed for mig, da de stort set ikke kan findes brugt .... (kan skyldes de først kom på markedet nov 06') ... og slet ikke til den pris jeg fik mine for. Så jeg har været modig og prøve i bunden af begge og det forløb uden problemer, så nu står resten for tur ... smider lige et billede op når de er færdige
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm har ret i sin anskuelse. På 1 mm finer trækker lakken faktisk ned til limen og MFD pladen. Så....er der et sted bagpå på højttaleren du kan teste på, er det nok løsningen før de store strøg
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det firkantede højtalerer kan du hos jumon audio købe kirsberfiner der er monteret med papirbagside - de skal bare have kontaktlim - ingen svære snedker presse tekninkker så kan du få dem som du vil have dem - er kabinetterne buede er det nok sværere men ikke umuligt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nalla
STOP!!! 
Du skal ikke slibe noget af! For at få en mørkere finish kan man give dem en indfarvet toplak!
Mine højttalere i Alpi Rose Burl, er en helt lys Alpi finer, som har fået valset en klar grundlak på, og så toner man toplakken indtil de har den farve man vil have... Jeg tror faktisk B&W gør det samme på deres mørke modeller... De har nemlig også lyse finere der er tonet...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil også gøre det som Neeper beskriver det,
har selv har succes med det på den måde.
Hilsen Meil
|
| Til top |
|
| |