Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Min bas er (måske) blevet væk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 April 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg færdig med min aktive højttaler. Udgangspunktet er en Elac 121 Jet (link) bestykket med 2 stk 5,25” basser og en mærkelig diskant, som går noget højere end 20KHz. I nogle år har jeg været meget glad for dem, men nu skulle der ske noget.

Elac kunne åbenbart godt li’ skarpe filtre for i diskanten blev der delt med 5 ordens og bas/mellemtonen blev der delt med 4 ordens. Spolerne til bassen havde samlet en DC modstand omkring de 2 ohm og i diskant filteret sad der en lampe til at beskytte diskanten og som om det ikke var nok var alle kondensatorer elektrolytter.

Da jeg flåede delfiltrene ud og erstattede dem med de elektroniske (med 3 stk. effektforstærkere) fjernede jeg samtidig den ene basrefleksport. Der er originalt to stk og de har begge været stoppet til i lang tid, lige som den enlige nu er det.

Lytteindtrykket er klart bedre end originalen. Alle lyde gengives renere og klart mere præcise. Et hug i lilletrommen skærer igennem rygmarven og jeg smilede. Det var sådan de skulle lyde, men efter lang tids lytten blev jeg i tvivl. Er diskanten mere luftig og detaljeret eller er den blevet agrasiv og for kraftig, og hvor f. er min bas? Jeg ved godt det kun er 5 tommere, men jeg syns de gav mere lyd fra sig tidligere. På med en tonegenerator (jeg har ingen mikrofon, så jeg kan ikke måle dem) og lytte. Jo, der er godt nok output fra knap 40Hz og ved 60Hz virker niveauet til at være der. På med noget andet musik. Østkyst Hustleres og så var jeg ikke i tvivl. De kunne godt bas. REM, Thomas Helmig og Jennifer Warens og stadig den kan squ godt spille bas. Der er bare noget musik (især hvis jeg spiller lavt) hvor den ikke vil.

Er det simpelt hen mine ører der bliver snydt af den meget præcise og kontrollerede lyd i modsætning til det de spillede tidligere?

Jeg har faktisk tænkt lidt på at tilbyde en lyttesession (ikke hjemme hos mig) så jeg kan få andres mening og jeg kan få dem sammenlignet med andre højttalere, men det er ikke aktuelt endnu.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

smider du ikke lige en updatet version op i "billeder af mit diy projekt" med billeder??

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 April 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du "bare" har taget det gamle delefilter ud og kører aktivt direkte på enhederne så mangler du bas. De fleste højttalere har kompensation i delefilteret for den manglende forstærkning fra frontbaflen ved lave frekvenser...den mangler du nok nu.

Derudover vil en reduktion af seriemodstanden fra 2 til 0 alt andet lige gøre lyden i bassen slankere på grund af den ændrede afstemning.

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 April 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

bdef,

Når du fjerner spolerne og dermed seriemodstanden til bassystemet vil det mindske output, især omkring portresonas. Som du selv oplever bliver bassen til gengæld mere stram, det er bare ikke altid det subjektivt opleves som et plus...

Hilsner,

Karsten

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Det er ikke ret længe siden min bas også var væk, den var inde hos nabo, det var ihvertfald hvad han mente

Undskyld, kunne ikke lade være

m@dsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 April 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu det ligner 6" basser på billedet

Men når det nu er en aktiv 3vejs har du vel mulighed for at justere niveauet ned på mellemtone og bas - for at imødekomme problemstillingen som skorpio og studiosound korrekt nævner

Det ligner en planar bånddiskant, og den bryder sig måske ikke om dele for lavt og kvitterer med forvrængning

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Greekstar skrev:
smider du ikke lige en updatet version op i "billeder af mit diy projekt" med billeder??

Jo. Skal jeg nok. Jeg overvejer at starte en ny lille tråd nu jeg er blevet færdig med projektet.

StudioSound skrev:

bdef,

Når du fjerner spolerne og dermed seriemodstanden til bassystemet vil det mindske output, især omkring portresonas. Som du selv oplever bliver bassen til gengæld mere stram, det er bare ikke altid det subjektivt opleves som et plus...

Hilsner,

Karsten

Skorpio skrev:

Hvis du "bare" har taget det gamle delefilter ud og kører aktivt direkte på enhederne så mangler du bas. De fleste højttalere har kompensation i delefilteret for den manglende forstærkning fra frontbaflen ved lave frekvenser...den mangler du nok nu.

Derudover vil en reduktion af seriemodstanden fra 2 til 0 alt andet lige gøre lyden i bassen slankere på grund af den ændrede afstemning.

Det var ny information for mig, at når man fjerner serie modstanden, så udhuler man bassen. Tak for det.
Mit elektroniske delfilter er næsten bygget op som det gamle passive. Dermed er tabene i spolerne og dæmpningen ved diskanten også regnet med ind i mit filter.
Baf-korektionen ligger i at den ene bas falder af allerede ved ca. 300 Hz, mens den anden først begynder ved 2,5 KHz.

m@dsen skrev:

Det er ikke ret længe siden min bas også var væk, den var inde hos nabo, det var ihvertfald hvad han mente

Undskyld, kunne ikke lade være

m@dsen

Undre mig også over hvordan mon oplevede min, da jeg havde liv i min sub med en 15" enhed.

musicus skrev:

Jeg synes nu det ligner 6" basser på billedet

Men når det er en 3vejs har du vel mulighed for at justere niveauet ned på mellemtone og bas - for at imødekomme problemstillingen som skorpio og studiosound korrekt nævner

Enhederne er 12,5 Cm i diameter :-)

Det var jo en mulighed at hæve niveauet på den nederste bas. Den som falder fra allerede ved 300 Hz. Fin idé. Det havde jeg ikke tænkt på, da jeg mere kæmpede med at efterligne det gamle filters funktion.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 April 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke efterligne det gamle filter uden at kunne måle temmeligt nøjagtigt på systemet før og efter. At køre 2½ vejs hjælper på baffelsteppet, men ved du at der er ved 300 Hz, og selvom det er, er det ikke sikkert det er nok.

Som allerede nævnt 2 ohms seriemodstanf øger Qts gevaldigt og dermed vil der være mere output ved resonansfrekvens, måske har der endda været et hæv. Med 0 ohm får du et meget fladt forløb der sikkert begynder at falder under resonansfrekvensen hurtigere, men med mindre ringning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 April 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Ehhh, når bas porten lukkes kan niveauet meget vel begynde at falde allerede ved 100hz

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Ehhh, når bas porten lukkes kan niveauet meget vel begynde at falde allerede ved 100hz

Det gjorde han jo også før, men med et lavere Q bliver det selvfølgelig kun værre

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg er faktisk ganske imponeret over hvad de kan nu, i forhold til før. Altså der kan være mere at hente.

Konklusionen må være at jeg skal f¨å lavet min subwoofer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes