Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Super bas/mellemtone, hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg leder efter en bas/mellemtone til mit kommende 3-vejs system.

Indtil videre har jeg;

Diskant: Scan-Speak R2904-7000, (Fra 5-6KHz og op)
Mellemtone: 2" Thiel & Partner/Accuton C2-44/8 (Fra 1-1,5 KHz-til 5-6 KHz)

Men jeg mangler en god kandidat til bas/mellemtone. Nogle gode bud?

Den vil komme til at skulle spille op til 1-1,5KHz.

Har en ide om at det kunne være ca. 7-8" og skal have et F3 på ca. 40Hz i max. 20-25 liters kabinet. Er det for meget at forlange?

Jeg har lidt forskelligt liggende, men ikke noget jeg har være helt tilfreds med:
Scan-Speak 18W8531G00/18W4531G00
Audio Technology Flexunit 8I522004Sd

Men de skal alle have basrefleks for rigtigt at komme til sin ret.

Jeg ville helst holde højttaleren som 3-vejs, men begynder at overveje om jeg skal kaste mig ud i 4-vejs.
Her kunne jeg bruge Flexunit'erne som nedre mellemtone, og supllere med et sæt Scan-Speak 26W8861T00 som jeg også har liggende.

Argghhh Jeg kan ikke rigtigt finde en god kombination.

- Jeg har måleudstyr, og alle enhederne har jeg været meget glade for i andre kombinationer. Men måske skal jeg finde noget helt andet?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Monacor SPH-176 er også et bud.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Et rigtig godt bud fra Carøe, som han måske kender - og favourabel pris

Men en så lille enhed giver altså ikke meget bas i et lukket, -6db ved 50hz

En vild ide - den 7" Eton med lavt Fs=32hz går rigtig dybt i 30liter BR og kunne måske fungere in en 3.5vejs med den fine Monacor SPH-176 i eget lukket - så er der også sørget for baffelstep tabet, lidt kringlet men burde kunne virke

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Vil helst ikke ud i en basrefleks løsning.
Ellers kunne jeg bruge de flexunits jeg har.

Det er en til lukket jeg søger, og det er også her, det er lidt sværere at finde noget spændende (=godt).

Har kigget lidt på Thiel & Partner C220-T6. Men den rammer kun F3 på ca. 50Hz - men det kunne godt gå alligevel.
Har en eksisterende subdel, som sagtens kan hjælpe under 50Hz.

Eton enhederne ser rigtigt fine ud, men igen basrefleks - hvilket jeg helst vil undgå.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Sikkert glimrende enhed, den Monacor, men igen til basrefleks og ikke til lukket.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Hvis du monterer trådophæng på en enhed sænker du Fs, og får dermed enheden længere ned, på papiret - men der er altså grænser for en 6", hvor meget luft den kan bevæge

En 10" kan gå an, men en 12" vil være bedre, hvad bas angår - men igen det samme problem, med dejligt store magneter får du lavt Qts og dermed svag eller overkontrolleret bas i lukket - og næste problem bliver så at få den op til 1khz, som kan volde problemer selv for en 8"

Højtaler design er ofte et spørgsmål om at vælge de rigtige komprisser

Bortset fra det, kan et vellavet basrefleks være lige så godt eller endog bedre end lukket, med den rigtige enhed, og der findes mange flere gode enheder til BR

Det er da en hel mani folk har fået, at lukket skulle være noget særligt

.....................................................

En spændende løsning kunne være en MartinKing Qaterwave som 3vejs, den fylder ikke mere end en normal gulvhøjtaler

Det kunne så være rigtig frækt at bruge en Thiel C173N-T6-96 (den med lav Fs=37hz og underhængt svingspole) og burde være perfekt til din C44

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Har forsøgt mig med trådophæng før, men blev aldrig helt tilfreds. For meget forvrængning var hvad jeg fik ud af det...

Nu er det ikke jordskælvs-bas jeg vil have, men blot fornuftigt output. Hvis F3 kommer op på 50Hz, så ok, så må jeg bruge det som udgangspunkt.

Det kan jo ende med at blive en basrefleksløsning, og så er der et utal af fine enheder at vælge mellem.

Enheden skal ikke være større end 8", det burde være rigeligt.

Et godt kompromis stiller ingen tilfredse... Det er ikke nemt.
Ved nu ikke om der er tale om en mani med lukkede konstruktioner, synes nu jeg ser at 99% af alle højttalere i dag er basrefleks (overdrivelse fremmer forståelsen).
Synes bare jeg har meget sværere ved at integrere en basreflekshøjttaler med lavt F3 i min stue, i forhold til en lukket, med noget højere F3, men langsomt afrullende.

Jeg spiller p.t. på et sæt højttalere med 2xScan-Speak 15W8530K01 + 1xScan-Speak 9700 i en MTM konstruktion, og det lyder da fremragende. Men de har ikke et F3 lavere end 60Hz, hvilket er lige højt nok.
Så hvis jeg "bare" kunne finde nogen der lige kunne gå lidt dybere - Og gerne tæt på F3=40Hz.
Ellers må jeg stille mig tilfreds med F3 på 50Hz.

Var rigtigt godt tilfreds med min isobariske subwoofer med 2xScanSpeak 25W8665-00 enheder (F3=18Hz m/aktivt filter), men størrelsen på 80 liter, kunne jeg så ikke forlige mig med - Det må kunne laves mindre, og så ofre jeg gerne den dybeste bas.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 03:07 | IP-adresse registreret  

Prøver lige at kigge nærmere på den Thiel du nævner.

De C44 mellemtoner er godt nok noget af det bedste jeg har prøvet. Og kombineret med en ringradiator, kan man virkelig nå langt. Den R2905-7000 fra Scan-Speak kan virkelig noget, når man bare deler den noget højere (4-6KHz), hvilket passer fint med C44'erne.

Desværre tigger de C44 om et 4-vejs system
At finde en enhed, der kan møde dem ved 1KHz, og samtidig ramme den dybe bas, er noget af et problem. Vil dog nødigt ud i en 4-vejs løsning. Der er masser af enheder der vil kunne dække områderne, men at få dem til at spille sammen så fuglene synger, kan gå hen og blive noget sværere... Noget af en udfordring på delefilter-siden...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 04:26 | IP-adresse registreret  

Det er vist også en smutter med den C173N-T6-96, den opfører sig mærkeligt i simulering, måske det ekstremt lave Qt

Så er den "gamle" 18cm, C95/T6 nok bedre, den er faktisk ret imponerende med F3 ved 35hz i 25liter og 88db, i BR altså - og hvis du vil have mere pondus findes den i 11ohm til 2 i paralel

men Thiel enheder er jo meget "stramme" i bassen, så jeg kan ikke forestille mig at du får rumressonanser i bassen

Der er faktisk en som har hvisket mig i øret at de nye NEO enheder ikke er så gode, som det ofte er tilfældet når følsomheden øges for meget

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt se tallene ser noget pænere ud i BR...

Men så kunne de Scan-Speak 18W4531G00 jeg allerede har, jo også være en løsning. I ca. 30 liter kan de ramme F3=34Hz.

Faktisk kan de egentlig også bruges i lukket kabinet, så længe man blot giver dem lidt volumen, evt. de 30 liter.
Så giver de F3 på ca. 70Hz, lyder ikke pænt, men med F6 på ca. 46Hz og F9 på ca 36Hz, er brugbart med roomgain, og specielt en subdel.

Men alt i alt, står jeg stadig uden at have fundet en fornuftig enhed, der klarer sig godt i et lukket kabinet, evt. op til 30 liter. Måske kan jeg blive nødsaget til at vende tilbage til en isobarisk løsning, som jeg før har haft succes med - men det koster såvel ekstra enhed per side, samt lavere følsomhed. Man kan ikke få det hele, men bare lidt derhen af, ville være rart.

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

En 10" kan gå an, men en 12" vil være bedre, hvad bas angår - men igen det samme problem, med dejligt store magneter får du lavt Qts og dermed svag eller overkontrolleret bas i lukket - og næste problem bliver så at få den op til 1khz, som kan volde problemer selv for en 8"

Hvis vi nu er gået op i en 12" - så prøv at kigge lidt på den her  http://www.visaton.de/de/chassis_zubehoer/tiefton/tiw300_8.h tml

(Jeg tror dette er en super enhed fra et firma, som vel ikke normalt har high-end appeal...)

Hvis målingerne taler sandt så går den rimeligt langt op af en 12" at være. Jeg har indkøbt 2 stk som skal i et 65 L lukket kabinet + lidt LR boost. Har endnu ikke lyttet - så ved ikke hvordan det lyder... 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Lige netop den model ScSp 18W burde da være fin til 1khz, det er et spørgsmål om du finder bedre, lavt Fs og medium Qts 

Her lidt interessant læsning med den enhed i TL, hvor han åbentbart vælger forskelligt afhængigt af om det er til 2vejs eller 3vejs

http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html

Heju,  den Visaton 12" er uden tvivl rigtig god - men målingerne fortæller jo kun hvor vidt den laver unoder, men intet om hvordan den LYDER ved højere frekvenser, og jeg ville nok ikke dele meget over 600hz

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Og jeg har faktisk fire liggende af den 18W4531G00, så der kan eksperimenteres lidt.
Synes dog det hele bliver for stort med to styk 18W i hver side.

Kender godt den hjemmeside, og har også nærlæst den masser af gange. Masser af god info.

Visatonen er lige stor nok. Vil gerne holde volumen på under 30 liter.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Et rigtig godt bud fra Carøe, som han måske kender - og favourabel pris

Men en så lille enhed giver altså ikke meget bas i et lukket, -6db ved 50hz

En vild ide - den 7" Eton med lavt Fs=32hz går rigtig dybt i 30liter BR og kunne måske fungere in en 3.5vejs med den fine Monacor SPH-176 i eget lukket - så er der også sørget for baffelstep tabet, lidt kringlet men burde kunne virke

Ellers ville jeg vel ikke anbefale den... ;)

Jeg må jo indrømme, at de gange vi har brugt den, er den jo en hel del ændret fra udgangspunktet.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Nå du har 4 x 18W

Der findes et princip hvor en nedre bas kobles sammen med en øvre bas via en ressonanskreds

Så vidt jeg forstår virker princippet ved at man laver en ressonanskreds på bassen egenressonans - modstanden erstattes så af den nedre bas, som vist godt egentlig bør have lavere egenressonans, men det er der jo midler/metoder for

Der har været en kommerciel højtaler lavet efter det princip, men kan ikke lige huske navnet men det er ham der den oversmarte som går konkurs jævnligt og snydt en del hæderlige mennsker - den var konstrueret af en Bay fra Svendborg - nåh jo, Primare som i dag godt nok ejes hæderlige mennesker - Duelund brugte også princippet en overgang, og Nørlund mener vist at hans Ascolta virker på samme måde, bare acoustisk

Men man kan måske også lave en compound variant

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Lyder da interessant. Men bliver det ikke komplekst?

Jeg går altid efter simpelt = godt.

Desværre er de 18W'er jo 4 Ohms udgaver, og er derfor ikke egnet til compound/isobarisk, da de helst skal sidde i parallelt. Og så ryger impedansen lige langt nok ned.

Havde det være 8 Ohms udgaverne, så kunne jeg godt fristes af en isobarisk løsning. Men 8 ohms udgaverne har jeg kun et enkelt sæt af.

Måske skulle man få speciallavet enheder? Ved at f.eks. Thiel kan ændre lidt på enhedernes specs efter ønske. Ellers er Flexunits egentlig oplagt.
Men priserne er også pænt deroppe af...

Jeg er igang med at lave en række forskellige kabinetter, og så må jeg teste mig lidt frem med hvd jeg har.

Indtil videre er det nu Thiel C2 C220-T6, der er den bedste kandidat. Nogenlunde fornuftig i lukket (F3=55Hz), og ganske fornuftig i basrefleks (F3=34Hz).
Med en pris på ca. 3300/stk, er de dog alligevel ret kostbare. - Specielt når jeg er noget usikker på resultatet.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2007 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville kigge på en god 8" der sagtens kan spille til 1 khz.

Der er altså mange "derude" hvis man kigger lidt ud over de sædvanlige.

To kandidater:

Billig

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber= 296-175

superenhed

http://www.seas.no/Prestige%20Basser%20PDF/CA22RNX-H1288-08. pdf

mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan hilse og sige at der er 0 bas i en Thiel C220 i lukket box, hvilket siger sig selv med et Qts på 0.18 - men vil sikkert give stram og nuanceret bas i BR på ca. 35 liter

I lukket med et Q på 0.5 siger den 15 liter og F3 ved 115hz og F6 ved 75hz 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2007 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

@musicus
Når jeg kigger på den Thiel C2 220 T6, får jeg et F3 på 55Hz i 24 liters kabinet, Qtc=0,7

Er det samme specs vi bruger?
Fs     21,00     ; Hz
Re     5,90      Ohm
Qms     4,49     ; 
Qes     0,29     ; 
Sd     233,0     ; cm2
Vas     144,0   &nbs p; l
Xmax peak     5,20   &nbs p; mm
(Le)     0,61   &nbs p; mH

@Nørd
Audax'en har et F3 på ca. 64Hz i lukket - nok lidt for højt her. Og i BR har den godt nok F3 på 36Hz, men i 46 liter - for stort kabinet.

Seas havde jeg slet ikke inde i mine egentlige overvejelser. Har kigget på dem før, men fandt aldrig rigtigt noget der passede til mine ønsker. Den du linker til har et F3 på 50Hz, hvilket godt kunne gå, men desværre i et 48 liters kabinet - alt for meget.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes