| Forfatter |
|
mtolesen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 20 Juni 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Til nogle forsøg har jeg brug for en eller flere højtaler enhedder som har en nogenlunde linær frekvensgang op til fra fra 5-10 kHz og op til 40-50 kHz (ultralyds området), den nedre afskæring er ikke så vigtig da andre normale enhedder kan tage over her.
Er der nogen gode ideer til hvad der findes på markedet da de fleste audio produkter jo begynder at afskære ved omkring 20 kHz.
Jeg skal bruge er relativt højt SPL (Sound Pressure Level) så hvis det er nødvendigt med flere enhedder parrelt og i serie, er det iorden.
Jeg har tænkt på piezo enhedder, medgår de højt nok op?
På forhånd tak for hjælpen
mtolesen
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal du skræmme myg væk?  seriøst.. kunne jeg godt bruge en lille batteridrevet sag der gjorde
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil typisk kunne komme højest op i frekvens med bånddiskanter. Du kunne jo prøve at kigge på dem fra Fountek: http://www.gmsound.dk/prod02.htm
Problemet med at koble flere enheder sammen vil være interferens mellem signalet fra enhederne ved de høje frekvenser, der er tale om. Men vi ved jo ikke om du skal bruge signalet i frifelt eller diffusfelt.
Det gamle Gamma-bånd fandtes også med horn, så følsomheden kom opad. Tannoy har også en supersonisk diskant på markedet, men den koster kassen.
Jeg tvivler på at der findes Piezo-diskanter der spiller så højt op. De er typisk udviklet til at være robuste og spille højt - altså i volumen.
|
| Til top |
|
| |
mtolesen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye,
Rigtigt godt bud med gmsound produkterene, det vil jeg bestemt overveje, tak for hjælpen.
Har du nogen fornemmelse af robustheden af GM produkterene, jeg har selv haft Gamma bånd diskanter, og husker at de var lidt skrøbelige over for mekaniska stød eller for høj belastning, hvor båndet inden i simpelthen deformerede.
Jeg skal enhedderne til at gengive bredbånds whitenoise ved ret høje lydtryk, og jeg vil gerne hunne gengive whitenoise op til 40-50 kHz.
De lydtryk jeg tale om er omkring 80-90 dB i en afstand på omkring 5-6 meter fra enheden.
mvh
mtolesen
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bikerman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 21 Juni 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug pizo dimser, de går der op omkring
|
| Til top |
|
| |
mtolesen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stengaard,
Tak for det, hvad koster sådan en Revalator, og hvorkan den købes?
Til Bikerman:
Hvilken type Piezo ville du anvende, som når op in 40-50 kHz området?
mvh
mtolesen
|
| Til top |
|
| |
Stengaard Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
mtolesen skrev:
| Tak for det, hvad koster sådan en Revalator, og hvorkan den købes? |
|
|
Den kan sikkert købes flere steder, men butikken som jeg lige umiddelbart kender er denne: http://www.danskaudioteknik.dk/Desværre har deres nye hjemmeside været under opdatering i en uendelighed efterhånden. Jeg mener forresten at prisen for sådan en diskant er lige over de 3000kr, så helt billig er den ikke.
|
| Til top |
|
| |
Bikerman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 22 Juni 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig mange piezo kan nå der op, jeg kan ikke ringtig anbefale nogle da de højttaler jeg har bygget med sådan nogle i bare har været noget "vi lige har klasket sammen" :)
Men så da lige at brinck har en der kan spille fra 3500-40000Hz til det volsomme pris af 29Kr
monacor ved jeg har nogle og ellers en hver disco butik med respekt for sig selv har dem 
Og deler man dem rimligt højt kan man næsten få noget ud af dem der er værd at høre på 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 Juni 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|