Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: isolering til subwoofer? (let spørgsmål) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guf chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hey folkens

Har bygget en subwoofer med en 15" enhed i et 150L kabinet med basrefleks. Eller det vil sige at jeg har ikke skruet bagsiden på, for jeg mangler lidt isolering først. Hvad er godt og billigt at bruge, og hvor meget skal der proppes i?          (skulle kabinettet forrresten være større end angivet alt efter hvor meget isolering man putter i? )

På forhånd tak gutter..   gerne links til isolerings materialer :)

Til top Vis Guf chriss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guf chriss

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

normalt vil man f.eks. bruge accoustilux (kosterr 25-50/ meter), alternativt kan du bruge æggebakke skum, det er lidt lettere at lime i og få pænt.

et typisk basefleks er kun beklædt på 5 af de 6 indre flader. den der ikke skal beklædes er bafflen (den hvor enheden sidder i)

Correct me if im wrong.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en regulær sub, der ikke spiller over 100Hz, behøver du - modsat hvad mange tror - INTET dæmpemateriale. De stående bølger optræder først over 200-400Hz, og der siger den jo intet.

Ellers er det rigtigt, at æggebakkeskum er det bedste valg til refleks. Men unødvendigt til en sub, altså!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

rigeligt med dæmpemateriale i en sub kan også nole gange få enheden til at "se" kabinettet som større. Det kan give lidt andre egenskaber, ode som dårlige. Kan dog ikke huske om det kun er for trykkammer det gælder.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 05 Juli 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

alm. rockwool er fatisk ikke så skidt. og så er det billigt, man kan købe en "balle" så der er lidt at exp. med

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jazzman har ret i, at dæmpemateriale ikke er noget 'must' i en regulær sub. Skulle du alligevel ønske at anvende det, er rockwool helt OK, måske mere effektivt end så meget andet. Hvor meget 'større' boksen bliver, afhænger af både mængden & typen af dæmpemateriale, så det er svært at vurdere effekten i dén henseende. Husk, at er der tale om en basrefleksboks, skal bagsiden af enheden, og den indre munding af refleksrøret, kunne 'se' hinanden - der skal være fri adgang for luften.

En anden ting: Dæmpemateriale, der skal dæmpe interne stående bølger i boksen, er langt mere effektivt ude i boksens rum, end det er langs siderne! Anbringer man et tyndt lag (under ~10 cm) på siderne i en decideret subwoofer, kan man i praksis lige så godt undlade det. I hvert fald, når vi taler stående bølger...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Juli 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Jazzman har ret i, at dæmpemateriale ikke er noget 'must' i en regulær sub. Skulle du alligevel ønske at anvende det, er rockwool helt OK, måske mere effektivt end så meget andet. Hvor meget 'større' boksen bliver, afhænger af både mængden & typen af dæmpemateriale, så det er svært at vurdere effekten i dén henseende. Husk, at er der tale om en basrefleksboks, skal bagsiden af enheden, og den indre munding af refleksrøret, kunne 'se' hinanden - der skal være fri adgang for luften.

En anden ting: Dæmpemateriale, der skal dæmpe interne stående bølger i boksen, er langt mere effektivt ude i boksens rum, end det er langs siderne! Anbringer man et tyndt lag (under ~10 cm) på siderne i en decideret subwoofer, kan man i praksis lige så godt undlade det. I hvert fald, når vi taler stående bølger...

Man kan selvfølgelig godt undvære dæmpningsmateriale i en refleks konstruktion, især hvis man er en hund efter uønskede portlyde af højere orden (end afstemningsfrekvensen)

Kontrollen er selvsagt at måle portbidraget

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Tjah, taler du om uønskede mellemtonebidrag fra porten, er det sikkert rigtigt - især for porte med et stort areal. Men i en subwoofer sendes der jo meget lidt mellemtone ud i det hele taget.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Tjah, taler du om uønskede mellemtonebidrag fra porten, er det sikkert rigtigt - især for porte med et stort areal. Men i en subwoofer sendes der jo meget lidt mellemtone ud i det hele taget.

Fra porten må der slet ikke komme noget, men fra enheden skal du som minimum have styr på 2-3 oktaver over delefrekvensen. Fra 30-40Hz og op befinder vi os i det egentlige grundtoneområde og så skal der altså være styr på sagerne. De mange raporterede problemer med subwoofere er jo netop et udtryk for manglende styring og integration med hovedhøjttalerne.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Bjørn og andre: der kommer ikke mere mellemtone ud af porten, end der kommer direkte fra enheden, så det argument for dæmpning holder ikke.
Et stejlt lavpasfilter er vigtigt for vellykket integration og "usynlighed" af en sub; 12dB/okt. duer ikke.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Bjørn og andre: der kommer ikke mere mellemtone ud af porten, end der kommer direkte fra enheden, så det argument for dæmpning holder ikke.
Et stejlt lavpasfilter er vigtigt for vellykket integration og "usynlighed" af en sub; 12dB/okt. duer ikke.

det kunner ellers være cool, hvis man kunne bruge en TW og en 15" WO. og så bare montere WO omvendt, og så havde man en 2 vej der kunne det hele

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Guf chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Wow   i snakker som om jeg har 100% styr på det her..     det er første gang jeg bygger selv, så jeg værdsætter hvis i kan prøve så vidt muligt at holde jer til mine behov..

For lige at summere op hvad jeg har fattet:

jeg beklæder 5 af siderne (ikke den med enhed i) med rockwool, og sørger for at der kan komme massere af luft til porten.  (hvor tykt et lag foreslår i? ) 5cm?

enheden til min sub bruger 2 svingspoler med en impedanz på 3,58 (en til hver kanal).  Kan i regne delefrekvenzen ud for mig?  :)

Guf chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

glemte lige at sige at enheden er en   SW1550P

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Guf chriss skrev:

Wow   i snakker som om jeg har 100% styr på det her..     det er første gang jeg bygger selv, så jeg værdsætter hvis i kan prøve så vidt muligt at holde jer til mine behov..

sorry...

Guf chriss skrev:

For lige at summere op hvad jeg har fattet:

jeg beklæder 5 af siderne (ikke den med enhed i) med rockwool, og sørger for at der kan komme massere af luft til porten.  (hvor tykt et lag foreslår i? ) 5cm?

ja, 5cm er fint at starte med.

Guf chriss skrev:

enheden til min sub bruger 2 svingspoler med en impedanz på 3,58 (en til hver kanal).  Kan i regne delefrekvenzen ud for mig?  :)

Øhhh nej... hvad skal drive den ?

der skal man vide lidt mere

Guf chriss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Det skal en forstærker

er ikke sikker på det er det du mener..    hehe

Mangler faktisk en forstærker, men mit budget er meget begrænset. Har kigget lidt i den blå avis og sådan, men hvis i kender nogen gode links, eller nogen som sælger billigt så skriv lige

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

en forstærker... ok ! så er jeg med

ja det lyder måske dumt, men at tilslutte en ren subwoofer til en forstærker, bare sådan lige ! er ikke helt nemt. -hvad er dit budget ?

det bedste / nemmeste er at bruge en sub woofer forstærker.

noget i denne stil:

http://www.eltaxserviceshop.com/product.asp?product=156& sub=1

eller:

http://www.frequence.dk/sites/hypex.htm

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jamen, skal subben køre via en surround forstærker, eller være del af et alm. stereoanlæg?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes