Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: er ved at bygge en subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

hej.

jeg er rimlig ny til at bygge hoejttalere, saa jeg er ikke helt sikker paa om det jeg har gjort er rigtigt.

Jeg fik et par 8" hoejtaller enheder af en bekendt, og et par smaa fultoner + et delefilter. Ledte saa paa internettet efter nogle tegninger jeg kunne bygge en subwoofer ud fra. Jeg fandt saa tegningen af en stor sekskantet kasse og taenkte at den var perfekt.

Efter at have bygget den fandt jeg ud af at den ene bass-enhed var sprunget.

saa, jeg mangler nu en enhed. kan i anbefale nogen? (helst ikke nogen som er alt for dyre). Jeg har ogsaa et par billeder. saa kan i maaske se om jeg har gjort noget forkert, eller maaske har lavet det helt aandsvagt.

*har lagt billeder af begge mine forstaerkere.. saa ved en jer nok hvad for en der er bedst at bruge. hvis ikke det kan ses paa billedet: den ene forstaerker en technics SU-700, og den anden er en B&O beocenter 2100

min ene forstaerker: www.peter-linnet.dk/sub/RIMG0326.JPG

min anden forstaerker: www.peter-linnet.dk/sub/RIMG0325.JPG

selve subwoofer kassen: www.peter-linnet.dk/sub/RIMG0323.JPG

den sprungne enhed: www.peter-linnet.dk/sub/RIMG0330.JPG

delefilter, fultoner, subwoofer kasse: www.peter-linnet.dk/sub/RIMG0324.JPG

mvh - Ultra  ;)

Til top Vis Ultra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ultra Besøg Ultra's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Har du bygget subwooferen med to 8'' hvoraf den ene er var defekt fra starten? Hvis det er tilfældet synes jeg det er en bedre ide at vende din enhed om og så tage et billede af mærket der forhåbentlig sidder bagpå.

Jeg er stor tilhænger af at kaste sig ud i projekter for første gang, og så se hvad der sker, i stedet for at drukne i detaljer og dyre enheder man ikke mestrer alligevel; Men at sætte to forskellige 8'' i en subwoofer er måske at presse citronen lidt.

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

altsaa.. jeg fik de her 2 bas-enheder.. vidste ikke at den ene var i stykker foer jeg alligevel var faerdig med at bygge kassen :P

Saa, du mener at jeg skal ud at koebe 2 nye istedet for een? kan jeg da godt, men kunne du saa ikke anbefale et par? for jeg ved ingenting om saadan nogle :)

og ehm, der sad ikke noget maerke bagpaa.. det eneste som staar paa dem er "sw-200025" :(

Til top Vis Ultra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ultra Besøg Ultra's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Nej det mente jeg egentlig ikke. Jeg mente at du skulle finde en udgave magen til den der sad i, i forvejen. Det er selvfølgelig svært hvis der ikke står mere end der gør, men ved du ikke i det mindste hvilken højttaler de har siddet i så?

At anbefale to nye enheder er lidt af en opgave. De skal passe til de volumen du har i dit kabinet. De skal basse til basrefleks da det er et sådan kabinet du bruger, osv og så bliver det pludselig et helt nyt projekt.

Du bør i øvrigt nok rette dine links; de virker ikke.

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

ja.. jeg ved godt det med linksene... bare copy/paste dem over i et nyt vindue..

skal siges at da jeg er nybegynder har jeg ingen ide om hvordan kasse og hoejttaler kan passe sammen. som jeg har forstaaet det er det i bund og grund noget med at flytte luft. det kan vel saa goeres med hvilken som helst enhed? hvis det er fordi det skal passe med bassreflex-roeret saa sidder det ikke fast endnu...

er projektet saa til at skrotte?

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal råde dig til. Spørgsmålet er lidt hvad du selv vil.

Vil du lære noget om højttalerkonstruktion, og bygge noget selv fra bunden? Eller vil du bare have det her til at virke?

Vil du helst have noget op og stå for 0 kr, eller vil du hellere smide et par tusinde i et projekt og så have lidt højere forventninger til resultatet?

Hvis vi skal simplificere subwooferes funktion til blot det at flytte luft, så lad mig sige at nogen gør det bedre end andre.

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

egentlig saa vil jeg da gerne have det til at virke.. helst saa billigt som muligt, da man som 15-aarig ikke har det helt store budget. hvis det er billigst at bygge fra bunden, er det det jeg goer. jeg har masser af tid ;)

naar jeg siger billig saa mener jeg ikke 0 kr. maaske 500 - 1000 kr

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Juli 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Eller bruge den defekte enhed som "slave"

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

slave?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

I så fald skal refleksport proppes til

Den "døde" enhed skal monteres med ekstra membranvægt

Slaven skal selvfølgelig IKKE forbindes elektrisk 

Ved samme lejlighed bør du benytte chansen til at coate membranen så den bliver mere stabil

Det er jo gratis at prøve - du har kabinet, og en defekt enhed som det næppe kan betale sig at reparere - så hvorfor ikke prøve det

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

I så fald skal refleksport proppes til

Den "døde" enhed skal monteres med ekstra membranvægt

Slaven skal selvfølgelig IKKE forbindes elektrisk 

Ved samme lejlighed bør du benytte chansen til at coate membranen så den bliver mere stabil

Det er jo gratis at prøve - du har kabinet, og en defekt enhed som det næppe kan betale sig at reparere - så hvorfor ikke prøve det

Kanon ide

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

saa jeg saetter en plade for reflex-roerets hul, saetter den sprungne enhed i igen?

ekstra membranvaegt? coate membranen? har ingen anelse hvad det vil sige :P kan du forklare det saadan at en noob som mig kan forstaa det? :)

den gang jeg skulle til at starte spurgte jeg ogsaa en om hvordan jeg skulle lave det. han sagde jeg skulle saette enhederne op af hinanden..  det du siger, er det lidt af det samme?

har proevet  paa at tegne det..

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Det du viser på tegninger kaldes isobarisk og kræver at begge enheder er aktive

Slave princippet betyder at den ene enhed er passiv, og de enheder som kan købes er helt uden magnet/motor

Enhederne monteres på ganske normal vis, på siderne eller fronten

1. Lad os hellere få en tegning/billed af det kabinet du har lavet

2. Jeg vil gerne vide mere om matriale på enheders membran, overfladen, evt. gerne billed - for at kunne vurdere fremgangsmåde vedr, vægt/coating  

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

billed af kabinet: www.peter-linnet.dk/sub/kabinet.JPG

billed af membran: www.peter-linnet.dk/sub/membran.JPG

knoppen i midten er lavet af stof.. resten er lavet af pap, og ringen omkring ligner noget skumgummi.  tror jeg nok :P

btw, tak fordi i vil hjaelpe, ellers var jeg ikke kommet nogen vejne

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Kabinet - ok, og enheder monteres som de er, reflekshullet kan du midlertidigt lukke med prop af f.eks flamingo 

Modificering af enhed - den er fin at arbejde med da det er en ren pap uden coating

Dette er ikke den eneste måde, men jeg ville fjerne støvhætten(kalotten i midten) - det er ikke afgørende at fjerne det hele i kanten, det er mere vigtigt ikke at skade membranen

Dernæst laver du en skive af træ, som erstatter støvhætten og som passer helt til membranen - og den skal ligge tæt ved den blottede svingspolekant - ca. 3mm tyk skive som limes fast med skummende polyurethane lim

Når "skivens" limning er hærdet indsmøres hele membranen og skiven grundigt i samme polyurethane lim, så jævnt som muligt med en mindre pensel - IKKE PÅ SKUMKANTEN

Evt. følges op med yderligere en coating med sort bitumen masse, tjæreagtig lim som man bruger til taglægning 

Egentlig skulle der nok tunes til en bestemt frekvens, men det bliver nok for avanceret

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

okay. vil jeg proeve saa :)  tak for hjaelpen

Ultra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Glemte helt at skrive tilbage  

Jeg har for længst fået min subwoofer til at virke, og vil sige at den er pæn effektiv. Når jeg skruer op for den på mit 3x4 værelse knirker det helt vildt!

Den sprungne enhed, fandt jeg ud af slet ikke var sprunget, men at limen som holdt den fast nede i bunden bare var gået. jeg limte det, satte et kortere rør i kabinettet, forede det, satte låg på og nu virker den som den skal.

og for resten - Tak for hjælpen herinde!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes