Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hifi sub diy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har gået et stykke tid og lyttet til forskellige højtalere, og er noget frem til at jeg får mest glæder ud af at lytte til mindre standerhøjtalere, og bruge en sub til resten. Jeg har for tiden en audiopro 6" AB sub. Og den spiller da også rigtigt godt, men kunne godt tænke mig at have to, for at få lidt bedre stereobasfornemmelse. Mit rum er ca 20 kvm, så det er ikke de helt store enheder vi skal have gang i (forestiller jeg mig)

Og så kunne jeg godt tænke mig at bygge dem selv! Det skal forstås at jeg ikke har brug for at spille sindsygt højt, eller lave dyb rystende rumlem, jeg vil "blot" have rigtig god og præcis og behagelig basgengivelse! Jeg forestiller mig at et lukket system vil være bedst for mig, men så er jeg heller ikke nået ret meget længere.
Jeg skal have et delefilter indbygget, da jeg KUN bruge steroeforstærkere, og af den type der ikke har har sub out..
Hvad kan anbefales? Jeg kan finde nok af sider med dumdum subwoofere, men jeg vil altså have vellyd. Jeg forestille mig at man burde kunne lave et setup med de to subs som passive, og en fælles forstærker til at drive de to basser.
Hvordan kan jeg nemmest og bedst lave mig et delefilter (justerbart) til at justere hvilken frekvenser der skal med, og hvad vil i anbefale mig at bruge som enheder?
Hvad ville i lave kabinettet af?
Er det dumt at satse på lukket system?

Jeg vil helst ikke ud og give mere en 5-700 for enheder (pr styk) og køber hellere end gerne brugt! Er det et dumt foretagende? skal jeg gemme min audiopro?

Håber i kan hjælpe mit til at få en rigtig lækker baslyd:-)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

hejsa ... jeg kan forstå at du ønsker en go bund ..til dine små højtaler ... men jeg kan kun anbefale dig at give lidt flere  penge for en go enhed... for køber man for billigt får man ikke den godt lyd og enheden holder ikke så længe

jeg vil anbefale dig en peerless enhed har selv to stk af dem .

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=33

men jeg bliver lige nødtil at vide hvilken forstærker du har .????

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Status: Online
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa ... jeg kan forstå at du ønsker en go bund ..til dine små højtaler ... men jeg kan kun anbefale dig at give lidt flere  penge for en go enhed... for køber man for billigt får man ikke den godt lyd og enheden holder ikke så længe

500-700 per enhed vil jeg nu mene er mere end rigeligt til at få et par gode subber.

Peerless og Vifa kunne være et par forslag, men også tyske Visaton lave nogle fine enheder.

Her er en forklædt som Monacor

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/101340/

Jer har prøvet 5" bas/ml. t og kan kun sige at det er en fremragende enhed. 8" har gode egenskaber til sub som jeg umiddelbart kan se det.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

[QUOTE=lille_smed]hejsa ... jeg kan forstå at du ønsker en go bund ..til dine små højtaler ... men jeg kan kun anbefale dig at give lidt flere  penge for en go enhed... for køber man for billigt får man ikke den godt lyd og enheden holder ikke så længe

500-700 per enhed vil jeg nu mene er mere end rigeligt til at få et par gode subber.

Peerless og Vifa kunne være et par forslag, men også tyske Visaton lave nogle fine enheder.

Her er en forklædt som Monacor

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/101340/

Jer har prøvet 5" bas/ml. t og kan kun sige at det er en fremragende enhed. 8" har gode egenskaber til sub som jeg umiddelbart kan se det.

hejsa.. den enhed du har fundet ... vil jeg ikke sige vil kunne bruges til sub ikke hvis den skulle kunne spille dybt.. ved en fornuftig lydstyrke... hvad jeg kan se får den problemer med at flytte luft nok og den kommer i problemer med at komme af med varmen ... Voice coil diameter på 25mm er ikke meget...

men hvis man ikke skal spille højt .. så kan den vel godt bruges..

efter min mening skal man ikke gå under 10" enhed til en sub... men det er jo en smag´s sag...

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

Jeg bruger for tiden en quad 303. Vil det kunne lade sig gøre at drive sub'erne fra denne, eller vil det ikke være bedre at finde en forstærker mere og bruge den til drive subsne? Tænker blot at dele input i to, og bruge et til quad 303, og et andet til en subforstærker.. Ved ikke hvilken endnu. Har en cyrus jeg kunne bruge, men tænker at det måske ville være lidt "spild" Det ved jeg ikke... 
Hvad vil i anbefale? Vil det være bedre at bruge aktive subs, og blot tilstutte i parrallel med højtalerne?

hvordan gør jeg med en frekvensdeler? Og hvor meget filter vil være nødvendigt? Forstærkeres kvalitet er jo oftest afgørende for en god bas, men hvor vigtig er kvaliteten af forstærkeren i en aktiv sub? det sjældent noget man rigtigt hører om synes jeg.. Ville jeg blot kunne bruge en strømstærk gammel H/K eller en NAD til at drive to basser passivt? Jeg er spørgsmålstegn. Tror jeg vil kigge efter en 6 eller 8" enhed, vifa, eller pearless.. det giver vel lidt det samme eller hvordan?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen! i er hurtige:-)

Jeg skal ikke spille voldsomt højt ala CW eller den slags. Jeg skal bruge en hurtigt og præcis bas, som jeg vil have glæde af hver dag, ikke blot til fest. Men selvfølgelig skal de kunne spille højt nok til at jeg skal kunne synge med uden at høre alt for meget af min stemme.

Men forstå mig ret... Jeg skal ikke ryste nogen, eller noget, vil blot have lyden! Vil en 10-12" ikke blive for langsom?

Hvad siger i til forstærkertyper?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej igen! i er hurtige:-)

Jeg skal ikke spille voldsomt højt ala CW eller den slags. Jeg skal bruge en hurtigt og præcis bas, som jeg vil have glæde af hver dag, ikke blot til fest. Men selvfølgelig skal de kunne spille højt nok til at jeg skal kunne synge med uden at høre alt for meget af min stemme.

Men forstå mig ret... Jeg skal ikke ryste nogen, eller noget, vil blot have lyden! Vil en 10-12" ikke blive for langsom?

Hvad siger i til forstærkertyper?

Bas er per definition langsom. Tænk på at en 10 -12" ikke skal bevæge sig ret meget ift. en 6-8", derfor er de faktisk hurtigere (egentligt et vrøvleord i subsammenhæng, men lad det nu ligge).

Derudover har de en dybere resonansfrekvens end en mindre enhed, og kræver derfor ikke så meget af forstærkeren (da der ikke skal boostes). Hvis du laver et kabinet efter bøgerne og vælger en rigtig subenhed (og ikke de her fancy enheder med kæmpemagnet og lang vandring) kræver det faktisk ikke så meget af forstærkeren. Skal du dele under 80 Hz? eller måske endnu lavere? Uanset skal du dele elektronisk og ikke passivt. Dette er ganske simpelt når du alligevel skal have separat forstærker på. Elektronisk deling har yderligere den fordel at der ikke stilles så store krav til effekten.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

hejsa

om en 10 eller 12" bliver for voldsom .. det er jo op til en selv ... om hvor højt man skruer op ... jeg bruger selv 2 12" og vil gerne have 2 mere ...

hvis du vælger en peerless xls enhed så skal du finde dig en go strømstærk forstærker.... hvor meget vil du bruge på det ... hvor meget går du op i det ..???

nad og h/k kan bruges .. men gør ikke noget hvis der kommer mere strøm

men hensyn til et kabinet hvor stort må det blive ..?????

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen

Bas er per definition langsom. Tænk på at en 10 -12" ikke skal bevæge sig ret meget ift. en 6-8", derfor er de faktisk hurtigere (egentligt et vrøvleord i subsammenhæng, men lad det nu
 ligge)
.

nææ vil endelig gerne lige høre hvad du har at sige om det ..???

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at dele ved ca 70-80 hz på min audiopro sub, så det er nok deromkring det skal lægge.
Hvordan deler jeg den elektronisk med den seperate forstærker? Skal jeg nødvendigvis have en "særlig" sub subforstærker? Jeg er ikke helt med.

Hvor kan jeg finde en regnestok for hvor stort mit kabinet skal være til forskellige enheder?

Vil i mene jeg skal bygge med basrefleks, eller lukket kabinet? (Jeg har altig endt med at lukke basrefleksen i såvel min sub, som mine højtalere.. (på nær mine gamle tandberg fasett

Findes der en "kvalitets sub for begyndere" side et sted på nettet? har ikke kunnet finde den.
Tusind tak for hjælpen!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Bas under 60-80 Hz er langsom. Det som de fleste definerer som hurtig bas sker i mellembasområdet. Ofte forveksles hurtig bas også med hurtig afrulning eller slank bas.

Qt værdien sammen med en lav Fs er langt vigtigere. Jeg har prøvet mange typer basser efterhånden. 5" visaton, 10" CW, 6½" monacor, 14" JBL, 12" Peerless.

JBL'en var med kæmpe magnet og kort vandring. En rigtig god bas, men den spiller ikke dybt. Peerless var fra den gamle CC-line (også brugt i The Abyss), med en Qt så vidt jeg husker omkring de 0,5 og en fs på 19 Hz. Den spillede virkelig dybbas og det endda med en lille magnet ift. JBL'en. Mange små enheder har jeg også prøvet til en kammerat (4 stk 4" per side) og det lød ganske fint og med god kontrol, men ingen egentlig dybbas.

CW'en havde Qt omkring 0,3 og Fs på 28 Hz - i øvrigt totalt uegnet til sub.

Kan man klare sig med fint niveau til et par små standerhøjttaler, og ikke kræver meget dybere end 30 Hz, kan 8" sagtens gøre det, men lidt korrektion. Men jeg vil da også foretrække 10-12", men ikke af dem med ekstremt lavt Qt, kæmpe magnet og enormt kantophæng. De enheder er kun til dem der absolut vil have så lille en kasse som muligt.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej! Sidder og kigger lidt ebay.. hvis ikke man får Qt, of Fs værdien med i købet, og ikke kan finde den på nettet, kan man så måle sig frem til den? Fandt et par coral'er der kunne være sjove, men ved ikke.. hvad betyder Qs of Fs? Og hvad skal jeg helst præcist gå efter?

tilbage til det med forstærkningen.. skal jeg blot se mig om efter nogle tilfældige kits, og lave aktive subs, eller skal jeg finde noget mere sofistikeret? Og hvordan med frekvensdeler?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

oki ... jeg bruger nu er 10" vifa til min dybe mellem tone den klare det virkeligt godt ... men jeg har heller ingen kabinet til mine enheder så det gør nok en lille forskel ... jeg har dipol højtaler...

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og finder frem til at jeg vil lave to styks passive subs, og så finde en forstærker til at drive dem seperat. På den måde har jeg størst mulighed for hen af vejen at konsentrere mig om finde den rette stereoforstærker, og da eksperimenter er vigtigt for min tilfredshed med mit anlæg, må det være vejen frem.
Og dog! Vil det være muligt at sætte en frekvensvælger passivt ind imellem forstærker, og enhed? For det må være et absolut krav.
Er er det kun muligt med færdikøbte subforstærkere? .. Det håber jeg ikke.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man evt købe sådan et highcut filter, som det vel må være? Og kan de fås som passive, strømløse? Har mærkelig nok svært ved at finde noget om det på nettet.. 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hvor kan man evt købe sådan et highcut filter, som det vel må være? Og kan de fås som passive, strømløse? Har mærkelig nok svært ved at finde noget om det på nettet.. 

Det giver desværre ingen mening at dele passivt så lavt som du har tænkt dig. Den spole der skal anvendes bliver kæmpestor og sikkert ligeså dyr som enheden.

En passiv sub med separat forstærker og elektronisk delefilter er nøjagtigt det samme som en aktiv sub. Et elektronisk delefilter er simpelt at bygge hvis du selv har lyst. En anden fordel er at et godt elektronisk delefilter er trinløst valg af delefrekvens samt fase og niveau. Alt dette gør det ulig meget nemmere at få den til at spille sammen med standerhøjttalerne.

Færdige løsninger

http://www.frequence.dk/sites/s10a.htm

Eller hvis det skal være billigt, kan du baserer en løsning på disse amps

http://www.hoejttalerbutikken.dk/group.asp?group=79&sub= 79

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

her  er et aktivt filter hvis det er noget....

http://cadaudio.dk/shopindex.html

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

aktivt filter var jo lige præcis hvad jeg manglede! Jeg kan forstå på fora at et delefilter helst skal være af en halvdyr kvalitet, men hvor stor betydning har kvaliteten, når vi taler subs?

Nu er jeg ved at komme godt igang! Så skal jeg blot til at tænke i design! Jeg har kigget på nogle diy subs lavet i betonrør! det synes jeg lyder som en god ide, både i form af kabinetkvalitet, og formen
Har i nogle tanker om hvor vidt det vil være smart eller ej? Hvad vil evt være en god ide?

Tusinde tak for hjælpen!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Det er også muligt at dele passivt på småsignalsniveau. Det du skal gøre, er at montere filteret lige efter inputstikkene (eller lige før). Der findes færdiglavede løsninger, men man kan også selv lave det. JEg kan desværre ikke hjælpe med nogen af delene.

Bedste og mest fleksible løsning er dog det aktive filter.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Så det bedste må altså være at bruge et aktivt filter herfra til 150 eller 250 kroner, og bruge en ekstra stereo amp ikke? Jeg ved at sub amps er "bygget til subs" og sådan, men jeg stoler nu mere på de gode gamle kendinge. Der er trods alt ikke nogen der tyer til subforstærkere, når der eksempelvis biampes vel?

Hvor stor betydning har filterets kvalitet på lyden? Vil de billige ovenfor være okay? Ellers skal jeg satse højere?

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes