Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 16:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilke nye bas enheder i Dali 7A ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peet2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Dali 7A, stående som godt kunne trænge til et sæt nye bas enheder (10"), da skum ophænget er helt mørnet op.

(jeg er umiddelbart ikke interesseret i at få restaureret dem/lagt nyt skumophæng på, da jeg formoder det er en dyr affære)

Mit spørgsmål er hvilke enheder ville være gode som erstatningsenheder til denne højtaler ? Det skulle jo gerne være nogle der ikke forringer den ellers gode højtaler og et nogle der harmonisrer med resten af højtaleren.

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej med nogle gode forslag

MVH
Peter 

Til top Vis peet2200's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peet2200

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 August 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Antagelig har Dali brugt en speciel Dali-ficeret version af en standard-enhed.
Hvis du ikke vil renovere, vil det tætteste du kan komme nok være den standard-enhed.
Men allerede her bevæger du dig hen, hvor der skal måles og sikkert også pilles ved delefilteret.

I en økonomisk overskuelig ramme har du nok ikke de store chancer for ikke bare at ende med en dårligere højttaler. Hvis det kunne gøres bedre ud fra de rammer, der har defineret 7a, så havde Dali sikkert gjort det.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 01 August 2007 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Basenheden i en Dali 7 er lidt speciel da det er en 16 ohm´s enhed.

At finde en erstatning vil være meget svært, især pga af de 16 ohm.

Finder du alligevel en 16 ohm´s enhed (eller 2 x 8 ohm), så vil parametrene næppe passe og du vil ende op med en helt anden lyd.

Jeg ser kun 2 muligheder (nej 3)

1. Få nye kantophæng på

2. Køb et brugt sæt Dali 7 hvor evt diskant og/eller mellemtonerne er brændt og brug de basser

3. Hvis ikke 1. eller 2. falder i god jord - så smid dem ud

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 August 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej.

www.basrep.dk koster ikke det vilde.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

peet2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

www.basrep.dk koster ikke det vilde.

mvh. Per.

Koster ikke det vilde ?  har du ca. priser ?, for der er intet info på hjemmesiden.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

ca. 300 kr. per enhed. DU kan muligvis også få nye enheder hos hifiklubben, men har skal du nok regne med det dobbelte. Du kan også forsøge at reparere selv.

http://www.simplyspeakers.com/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej.....

Bass-rep er virkelig ikke noget jeg vil betele for. Jeg har fået ødelagt enheder hos ham...og dem om han faktisk lavede var der også centrering-fejl....enheden skaber på ved nogle freq. En dødssejler, men det kan måske være nødvendigt at bruge ham.....han er flink men altså ikke så dygtig til at limme.

Alternativerne er ret dyre........en Monacor med dobbelsvingspole (2 x 8 ohm i serie) vil kunne virke, men priserne for to nye ender koster nemt 2000 kr. Øv....

Det sidste kunne være at finde nogle andre egnede enheder, og tilpas filteret til som Kim skriver. De er nok det bedste. Der sidder næppe ret meget delefilter, men niveauet skal passe med resten! Så du skal fin en bass-enheden med ca. samme virkningsgrad/output. Kassen og reflexen passer givetvis heller til enheden. Du skal skal have gjort dig en del overvejelser.

Min egne vurdering er at selv bassen i 7/7A aldrig har været for god, så det kan nok godt blive bedre end Dali´s bud på en budget 3-vejs.

Mvh

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Det er en 10" Peerless med tryktstøbt chassis og stor magnet. Om det er en god enhed skal jeg ikke kunne sige, men det er ikke en billig enhed.

Det er jo en gammel højttaler og de går for få hundrede kroner i den blå. Så jeg mener ikke det kan svare sig at reparere dem, med mindre du bare er helt vild med dem, og gerne vil have en langtidsholdbar løsning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

peet2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Takker for alle de gode råd og links

Jeg kan godt se at det kommer til at koste lidt mere end jeg havde håbet på.

Nu havde jeg tænkt mig at de skal spille sammen med en god stram aktiv subwoofer, så jeg er ikke bekymret for at de lave områder vil lide når jeg spiller musik.

Mit andet spørgsmål er så, om resten af højtaleren (mellemtone/diskant) kommer til at lide, hvis jeg sætter en basenhed i der ikke helt passer til højtaleren/delefiltret ???? Vil den forringe lyden fra mellemtonen og diskanten ????  (for hvis ikke, kunne jeg godt være tilbøjelig til at finde et par fornuftige 10" enheder og sætte i, og så overlade den gode bund til min Subwoofer).

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 01 August 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Dem jeg har fået rep. hos bassrep. var perfekte. 2 x 400.- for nye WO til Dali 7A -det kan vist ikke gøres meget bedre / billigere / lettere

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Rollator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Davs Peet2200 Du har fået mange gode råd så her er mit bud. At finde en enhed der kommer til at passe bare nogenlunde med delefilter og øvrige enheder mener jeg ikke er vejen, når nu du gerne vil beholde dem.
 Jeg skal ikke tale dårligt om basrep da jeg selv fik lavet et par basser magen til dine hos ham for de 2x 400 kr. Jeg har siden hen selv prøvet at skifte et skum ophæng på et par B&O m120.2 med succes. Et sæt skumkanter med alt incl koster ca 30 dollars (175 kr) og det syntes jeg hellere du skulle prøve, i værste fald vil jeg gerne hjælpe dig på vej hvis det er.
Det er altså ikke så svært selvom fingerne sidder lidt skævt, og så er det billigt uden man går konkurs hvis ikke det lykkedes.
Det man blot skal huske er at det aldrig bliver 100% ens med det ophæng de er født med og det derfor kræver en lang indspilsningstid som med alle nye htère, før det nærmer sig den originale dali lyd de havde engang. På med vanten, alt andet forsøg bliver for dyrt, og så kan man ligeså godt lede efter en anden brugt model med bedre resultat.  MVH Renè 

peet2200
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Rollator skrev:

Davs Peet2200 Du har fået mange gode råd så her er mit bud. At finde en enhed der kommer til at passe bare nogenlunde med delefilter og øvrige enheder mener jeg ikke er vejen, når nu du gerne vil beholde dem.
 Jeg skal ikke tale dårligt om basrep da jeg selv fik lavet et par basser magen til dine hos ham for de 2x 400 kr. Jeg har siden hen selv prøvet at skifte et skum ophæng på et par B&O m120.2 med succes. Et sæt skumkanter med alt incl koster ca 30 dollars (175 kr) og det syntes jeg hellere du skulle prøve, i værste fald vil jeg gerne hjælpe dig på vej hvis det er.
Det er altså ikke så svært selvom fingerne sidder lidt skævt, og så er det billigt uden man går konkurs hvis ikke det lykkedes.
Det man blot skal huske er at det aldrig bliver 100% ens med det ophæng de er født med og det derfor kræver en lang indspilsningstid som med alle nye htère, før det nærmer sig den originale dali lyd de havde engang. På med vanten, alt andet forsøg bliver for dyrt, og så kan man ligeså godt lede efter en anden brugt model med bedre resultat.  MVH Renè 

Tak for dit svar... ja det ku godt være jeg skulle prøve at lave det selv.. om ikke andet lærer jeg en masse nyt :-)   kan godt lide selv at fikse ting. Så jeg må nok bare alliere mig med en masse læsestof og et par DIY kits.

Tak for alle de gode råd

MVH
Peter

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 August 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at der på et tidspunkt har været bragt en artikel i et eller andet hifiblad, tror det var high fidelity, om at man kunne købe kantophæng ved audiotechnology. Jeg mener at en 10 tommer koster omkring 75 kr..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 November 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst dette indlæg om DALI 7a, fik jeg lyst til at skille de 7a'ere ad, som har stået stille længe ( flere år ) pga. kantophængene netop er smuldret fuldstændigt væk. Jeg har vurderet at enhederne ikke skal renoveres med nye kantophæng, da svingspolen på den ene enhed lyder som om den slæber i svingspolegabet ( hermed erklæret døde ). Perless enhederne målte jeg igennem for at lure impedansen af, som målt til 9,9 Ohm, hvilket nu gør at jeg vil prøve at finde erstatningsenheder. Indtil nu har jeg bare ikke kunnet finde nogle erstatninger med ydre diameter på nøjagtigt 250 mm.

Når jeg kigger på dobbeltspoleenheder ( specs ) 2 x 8 Ohm, så tror jeg ikke at det er løsningen. Hvis man forestiller sig at de i virkeligheden måler eks. på 2 x 6,5 Ohm, så snakker vi ialt 13 Ohm som seriekobling. Så hellere lege med en alm. 8 Ohm's enhed ( specs ) hvor standardbasdelefilteret, så vil dele noget lavere på bassen. Herefter kan der leges med at rette mellemtonedelefilteret til, så bas og mellemtone kan nå hinanden.  Det skal lige siges at i forvejen, er delefiltret ændret og diskanten er udskiftet til en Scanspeak D2010 for mange år siden, for at gøre 7a'eren mere lyttevenlig.

PS: Min kammerat vil prøve at redde hans 7a'basser, ved hjælp af noget speciel tynd gummimasse som dækvulkanisører bruger. Der skal smøres et ganske tyndt lag ud på hele kantophænget, så coatningen udgør et nyt ophæng.

( Kan anbefales, men husk at gøre det i tide ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes