| Forfatter |
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg leger for tiden med en ide til en ht, hvor der i forbindelse med en bånddiskant, skal bruges en superdiskant.
1. er der nogen der har nogle navne til en "prisvenlig" superdiskant? Bare nogle forslag så jeg selv kan se hvad der findes på markedet, og selv finde den rigtige til projektet.
2. Projektet er et 3vejs system, men hvad nu når man sætter en superdiskant til? Laver man det så som 4vejs, eller 3½vejs.
3. Under normale omstændigheder, lader man så den almindelige (bånddiskanten) rulle af naturligt, eller skære man af toppen, og lader superdiskanten overtage derfra?
4. Behøves en superdiskant sidde på fronten? Jeg mener at have set en ht, hvor den sad bag på ht'en.
Nu håber jeg ikke at spørgsmålene er helt hen i vejret, men det er første gang at jeg har sådan en fætter med i et projekt. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt vil man bruge endnu et bånd til superdiskant, bl.a. fordi bånd er nemmere at få til at gå højt op i frekvens og svære at få til at spille sammen med dynamiske enheder.
Er du for øvrigt helr sikker i begreberne? Jeg spørger fordi du mener at have set superdiskanter sidde bagpå højttalere, fx. Snell A + andre Snell'er og et udvalg af Cerwin Vega, men så er der forat lave et større og mere luftigt perspektiv ikke spille højere i frekvens end dem på fronten. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være at du har ret i at det "bare" er for at få et bedre perspektiv, at der anbefales en superdiskant, til den bånddiskant jeg har i tankerne. Den mulighed havde jeg ikke overvejet.
Jeg spekulerede godt nok på, hvorfor en diskant som kan gå op til 22000hz, har brug for en superdiskant.
Den bånddiskant jeg vil bruge, er denne her http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/102250/
Til prisen ser den meget spændende ud, så den skal afprøves. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne måske sige at der på det seneste har været gået inflation i brugen af superdiskanter. Pludselig skulle alle de kendte mærker have det for ligesom at præsentere noget nyt.
Personligt har jeg svært ved at se fidusen hvis den diskant man i forvejen har går op til +20kHz og iøvrigt opfører sig fornuftigt.
Hilsen Johnny JJAZ __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tannoy sælger dem i løs vægt færdige.
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
|
Det kan godt være at du har ret i at det "bare" er for at få et bedre perspektiv, at der anbefales en superdiskant, til den bånddiskant jeg har i tankerne. Den mulighed havde jeg ikke overvejet.
Jeg spekulerede godt nok på, hvorfor en diskant som kan gå op til 22000hz, har brug for en superdiskant.
Den bånddiskant jeg vil bruge, er denne her http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/102250/
Til prisen ser den meget spændende ud, så den skal afprøves.
|
|
|
den bånddiskant du linker til er en "superdiskant" , den engelske tekst er ikke god, men det skal forstås som at denne diskant kan bruges som "superdiskant"
/Brian
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dytti!
Med en fs på 4500 kan den vel "kun" bruges som "superdiskant". Hvilken enhed havde du tænkt dig skulle nå op til denne?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har to af dem selv, og den er fin som superdiskant, men den kan ikke lide at blive delt for lavt.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Man kunne måske sige at der på det seneste har været gået inflation i brugen af superdiskanter. Pludselig skulle alle de kendte mærker have det for ligesom at præsentere noget nyt.
Personligt har jeg svært ved at se fidusen hvis den diskant man i forvejen har går op til +20kHz og iøvrigt opfører sig fornuftigt.
Hilsen Johnny JJAZ
|
|
|
Jo....men i praktis vil diskanter som kan formidle luft højere end de 22.000 hz (f.eks. 40.000) giv en orden sammenhæng i lyden. Overtoner diffinerer som bekendt også grundtoner. Så en forbedring af overtone/supersoniske område = bedre sammenhæng.
En dometweeter er dog ofte slem til at falde betydeligt efter 16.000 hz, og her er oplevelsen at sammenhængen i lyden ofte er mangelsfuld.
Cheers __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
| 1. er der nogen der har nogle navne til en "prisvenlig" superdiskant? Bare nogle forslag så jeg selv kan se hvad der findes på markedet, og selv finde den rigtige til projektet. |
|
|
Jeg læste engang ( kan selvfølgelig ikke huske hvor) om en gut der tilføjede et Motorola Piezohorn til kr. 60,- /stk over 15kHz og oplevede øget detaljering i diskant og mellemtone uden at få nogen deciderede mislyde fra piezoen.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
| Jo....men i praktis vil diskanter som kan formidle luft højere end de 22.000 hz (f.eks. 40.000) giv en orden sammenhæng i lyden. Overtoner diffinerer som bekendt også grundtoner. Så en forbedring af overtone/supersoniske område = bedre sammenhæng.
En dometweeter er dog ofte slem til at falde betydeligt efter 16.000 hz, og her er oplevelsen at sammenhængen i lyden ofte er mangelsfuld.
Cheers
|
|
|
Hmm... Hvor skal de der overtoner komme fra når de ikke er på afspille mediet? Jeg har meget svært ved at se det fornuftige i en diskant som gengiver længere op end afspille mediet. Hvis man endelig får nogen "effekt" ud af det vil det være at diskanten gengiver forvrængningsfænomener fra afspillekæden (altså ikke fra mediet, men fra afspiller og forstærkere).
Det er ihvertfald ikke hensigtsmæssigt da det udelukkende vil være et fejlagtigt bidrag. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
JJAZ skrev:
|
Hilsen Johnny JJAZ
|
|
|
Jo....men i praktis vil diskanter som kan formidle luft højere end de 22.000 hz (f.eks. 40.000) giv en orden sammenhæng i lyden. Overtoner diffinerer som bekendt også grundtoner. Så en forbedring af overtone/supersoniske område = bedre sammenhæng.
Cheers
|
|
|
Hvis lydbilledet ikke hænger sammen er det næppe på grund af manglende niveau over 20 kHz. Når lyd bevæger sig gennem luft er der en dæmpning ved højefrekvenser. Ved 20kHz er dæmpningen ca.0,6dB/meter. Funktionen er beskrevet i Iso9613 Tabet/dæmpningen starter ved ca. 1,5kHz og er afhængig af både temperatur, tryk og luftfugtighed. Vi er vant til at høre al lyd gennem det filter.
Der er langt større sandsynlighed for at synderen er et generelt aparte akustisk faseforløb fra det samlede system.
Det berømte "hifi-luft-i-toppen" er et kunstprodukt, det eksisterer ikke i virkeligheden
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Bradman skrev:
| Jo....men i praktis vil diskanter som kan formidle luft højere end de 22.000 hz (f.eks. 40.000) giv en orden sammenhæng i lyden. Overtoner diffinerer som bekendt også grundtoner. Så en forbedring af overtone/supersoniske område = bedre sammenhæng.
Cheers
|
|
|
Hmm... Hvor skal de der overtoner komme fra når de ikke er på afspille mediet? Jeg har meget svært ved at se det fornuftige i en diskant som gengiver længere op end afspille mediet. Hvis man endelig får nogen "effekt" ud af det vil det være at diskanten gengiver forvrængningsfænomener fra afspillekæden (altså ikke fra mediet, men fra afspiller og forstærkere).
Det er ihvertfald ikke hensigtsmæssigt da det udelukkende vil være et fejlagtigt bidrag.
|
|
|
De nye formater afspiller da gladeligt over 20.000 Hz om indspillekæden så kan følge med skal være usagt.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
dytti skrev:
| 1. er der nogen der har nogle navne til en "prisvenlig" superdiskant? Bare nogle forslag så jeg selv kan se hvad der findes på markedet, og selv finde den rigtige til projektet. |
|
|
Jeg læste engang ( kan selvfølgelig ikke huske hvor) om en gut der tilføjede et Motorola Piezohorn til kr. 60,- /stk over 15kHz og oplevede øget detaljering i diskant og mellemtone uden at få nogen deciderede mislyde fra piezoen.
|
|
|
Jon Dahlquist brugte det berygtede pizzahorn i Dahlquist DQ10 (5 vejs) i begyndelsen af 70'erne.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
JJAZ skrev:
Det er ihvertfald ikke hensigtsmæssigt da det udelukkende vil være et fejlagtigt bidrag.
|
|
|
De nye formater afspiller da gladeligt over 20.000 Hz om indspillekæden så kan følge med skal være usagt.
|
|
|
De nye formaters fordele skal jo netop ikke findes i øget båndbredde og mange af afspillerne går ikke længere op end ca. 20k. Jeg har nu heller ikke rigtig set nogen medier hvor der var brugbart indhold længere oppe? __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler vel til dels om fase - enhver afrulning giver fasedrej
Selvfølgelig introducerer en exstra enhed i sig selv også fasedrej
Indenfor forstærker design er det almindelig kendt at fasedrej bør holdes i behørig afstand fra det hørbare frekvens område
Kunne være årsagen til at superdiskanter trods alt har en virkning - det er dokumenteret, hvis altså lyttetests kan tages alvorligt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det handler vel til dels om fase - enhver afrulning giver fasedrej
Selvfølgelig introducerer en exstra enhed i sig selv også fasedrej
Indenfor forstærker design er det almindelig kendt at fasedrej bør holdes i behørig afstand fra det hørbare frekvens område
|
|
|
Og netop derfor er det en fordel at SACD eksempelvis kan spille langt over 20.000 Hz. 44.1 kHz filtrerer jo skånselsløst alt over 20 khz væk. Denne grænse kan hæves med de nye formater.
Det er vel også det Pioneer forsøger med Legato Link på deres 16/44 medier
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af verdens bedste CD maskiner er lavet med 16bit 
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv et Fostex FT2RP bånd, fra ca 13 Khz (6 db filter) parrallelt med en Dynaudio D-25 som får lov at vandre helt op.
Det er der ingen problemer i, når det sker oppe ved 13 til 15 Khz.
Disse 2 diskanter sidder så på en forstærker med elektroniske delefilter bag, som deler ved 2300 hz med 18 db pr oktav.
Problemer kommer først når du vil lave en decideret delefrekvens mellem 2 forskellige diskantprincipper oppe i det område, jeg har prøvet af rulle den D-25 af flere forskellige steder, men det kan jeg ikke få til at hænge ordentligt sammen
Niveauet på båndet skal ligge på 0 til -1 db af domen
Det skal så lige siges at D-25´eren og båndet, sidder 2,3 cm fra hinanden
|
| Til top |
|
| |