| Forfatter |
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har prøvet sådan et projekt før? Hvor finder man dekoderne til de forskellige surroundformater?
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange der har forsøgt at starte det, men så vidt jeg ved ikke ret mange der er blevet færdige. Dekoderalgoritmerne til DD/DTS er nemlig
pålagt med et royalty dvs. at køb at en DSP-chip som kan afkode DD/DTS normalt forudsætter dels en ret stor indkøbsvolumen (1000 stk og op) og
dels en licensaftale med Dolby og/eller DTS. Din eneste mulighed for at komme i gang med noget er derfor nok at hive et dekoderprint ud af eks. en
surroundreceiver eller en dvd med indbygget dekoder og så anvende det som udgangspunkt.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er hvis ikke mulige at købe DSP-chip i løs købe og til privat bruge, eller skal man aftager menge tusinde stk.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Det er hvis ikke mulige at købe DSP-chip i løs købe og til privat bruge, eller skal man aftager menge tusinde stk. |
|
|
jo jo, jeg har lige fået svar fra en gut fra dts, han siger dog at det vil være så dyrt det vil være dumt.
I den forbindelse tænker jeg også på de nye formater, der bare skal kunne sendes ud i LPCM. Kan man gøre det med en HD afspiller og DTS & DD? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Din eneste mulighed for at komme i gang med noget er derfor nok at hive et dekoderprint ud af eks. en surroundreceiver eller en dvd med indbygget dekoder og så anvende det som udgangspunkt.
/U. |
|
|
det var sgu da en fantastisk god idé. Har en eller anden dantax dvd stående som jeg alligevel ikke bruger __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en ny tanke, der findes jo software til pc'en der kan dekode både DTS og DD. Hvis man nu laver et lille hack, mon så ikke man kan bruge det til noget?
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| lige en ny tanke, der findes jo software til pc'en der kan dekode både DTS og DD. Hvis man nu laver et lille hack, mon så ikke man kan bruge det til noget? |
|
|
Det kommer vel an på hvad du vil. Du kan godt dekode det på en pc, og så forstærke signalet vha diy-effektblokke. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
brasch skrev:
| lige en ny tanke, der findes jo software til pc'en der kan dekode både DTS og DD. Hvis man nu laver et lille hack, mon så ikke man kan bruge det til noget? |
|
|
Det kommer vel an på hvad du vil. Du kan godt dekode det på en pc, og så forstærke signalet vha diy-effektblokke.
|
|
|
ikke lige. Men algoritmerne må jo være programmeret ind i software og det kan man nemt finde source koden på og så programmere ind på et dsp board, eller? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
lpm76 skrev:
brasch skrev:
|
|
Det kommer vel an på hvad du vil. Du kan godt dekode det på en pc, og så forstærke signalet vha diy-effektblokke.
|
|
|
ikke lige. Men algoritmerne må jo være programmeret ind i software og det kan man nemt finde source koden på og så programmere ind på et dsp board, eller? |
|
|
Jeg skal ikke kunne afvise at der er nogen der kan. Jeg lever af at være programmør, men det projekt du skitserer var ikke noget jeg ville give mig i kast med. DSP-programmering, og Reverse-engineering er altså ikke lige til, men mindre du selvfølgelig selv er en haj til det i forvejen. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
brasch skrev:
lpm76 skrev:
brasch skrev:
|
|
|
|
|
ikke lige. Men algoritmerne må jo være programmeret ind i software og det kan man nemt finde source koden på og så programmere ind på et dsp board, eller?
|
|
|
Jeg skal ikke kunne afvise at der er nogen der kan. Jeg lever af at være programmør, men det projekt du skitserer var ikke noget jeg ville give mig i kast med. DSP-programmering, og Reverse-engineering er altså ikke lige til, men mindre du selvfølgelig selv er en haj til det i forvejen.
|
|
|
dsp programmering kan jeg jo nok ikke komme uden om alligevel, det skal bare gøres i c++, så ingen ko på isen dér. Jeg har til gengæld lige testet at man med en HD DVD afspiller kan overføre LPCM fra afspilleren til receiveren, også på de almindelige surroundformater, så en dekoder er slet ikke nødvendig. Så skal jeg bare lige have luret det med LPCM __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Held og lykke med projektet så. Det lyder i hvert fald spændende.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brasch,
Jeg har selv drømt om den samme DIY ide. Men har opgivet den igen.
Jeg kan huske for ca. 10 år bragte et Australsk blad en konstruktion med en analog Dolby Prologic dekoder, jeg erinder de skrev selv denne DIY konstruktion havde været nød til at blive godkendt hos Dolby Labs. Dekoder kredsen måtte kun sælges sammen med bygge sættet.
Min egen er løsning har været at lave bygge en 6 kanals preamp/volume, som benytter sammen med en DVD med 5.1 i (Denon 3910).
Jeg ved at bla. TI laver mange interressante evaluerings boards til deres DSP'er, hvor alt HW er tilstede, men jeg tror det er svært få Dolby/DTS koden til dem.
Jeg hører også gerne fra nogen for hvem det lykkes....
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Hansen skrev:
|
Min egen er løsning har været at lave bygge en 6 kanals preamp/volume, som benytter sammen med en DVD med 5.1 i (Denon 3910).
|
|
|
Fortæl fortæl...
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Hansen skrev:
|
Hej Brasch,
Jeg kan huske for ca. 10 år bragte et Australsk blad en konstruktion med en analog Dolby Prologic dekoder, jeg erinder de skrev selv denne DIY konstruktion havde været nød til at blive godkendt hos Dolby Labs. Dekoder kredsen måtte kun sælges sammen med bygge sættet.
Jeg ved at bla. TI laver mange interressante evaluerings boards til deres DSP'er, hvor alt HW er tilstede, men jeg tror det er svært få Dolby/DTS koden til dem.
|
|
|
TI laver rigtigt rigtigt mange interessante komponenter. Men jeg er nu også kommet frem til at det ikke er tvingende nødvendigt med dekoderne. Jeg havde tænkt mig at lave noget med noget video switch også, evt opskalering __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Hansen skrev:
|
Hej Brasch,
|
|
|
efter at have kigget lidt nærmere på det, så er sådan nogle DSP'er ikke helt billige, omkring $1.000, det kan da umuligt være prisen for en standard DSP til et surround produkt. Nogen der har nogle links til sider der sælger DSP'er? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
efter at have kigget lidt nærmere på det, så er sådan nogle DSP'er ikke helt billige, omkring $1.000, det kan da umuligt være prisen for en standard DSP til et surround produkt. Nogen der har nogle links til sider der sælger DSP'er?
|
|
|
Det må være evaluring boards du har kigget på? Selve DSP'erne kan vel ikke koste en formue. Men det er sikkert noget djævelskab at monterer. Men det stadigt et spørgmål om man kan få koder til Dolby og DTS. Jeg erinder have kigget på sådanne nogle evaluerings kit, der er alt, blot ikke Dolby og DTS.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
Kenneth Hansen skrev:
|
|
|
|
Fortæl fortæl...
|
|
|
Jamen det er en længere historie. Da jeg er stædig DIY person var det jo den eneste mulighed!
Jeg har bygget en 6 kanals preamp, som baseret på Wolfson's WM8816 volume kontrol IC, det var den jeg sammen med par venner fandt frem til var bedst lydende, jeg prøvede også med en PGA2310 fra TI, men valget faldt på WM8816, den har ikke indbygget op-amp, så det er mulig at lege lidt med det selv. Jeg benytter den i en balaceret konfiguration, min tro er at stor del af evt. ulinearitet blive udbalaceret som common mode. Alle 6 kanaller er således balancerede, indgangene har mulighed lave et single ended signal balanceret med via et inverterende opamp trin. Frontkanalerne har desuden en relæ bestykket indgangvælger.
Det hele styres Microchip PIC16F877, WM8816 benytter en simpel SPI forbindelse. Jeg har ligeledes 2x20 karakters VFD display. Som Volume knap jeg et optisk dial encoder, jeg mener den fra bourns, og pokkers dyr, men føles lækker. Der er også en IR receiver i, men jeg har aldrig fået taget mig sammen til at skrive koden færdig så fjernbetjenningen er kommet at virke.
Der sider også min gamle DIY DAC i fra en tidligere preamp, baseret på PCM1704, den bruger jeg tit til CD, men den kunne godt trænge til en bedre clock og S/P DIF receiver...
Det hele er samlet i en 1 unit kasse, men tilsidst blev strømforsynningen lavet ekstern. Den har således trigger out til power amp's aktive højtaler.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
min tankede startede egentlig med at jeg er lidt utilfreds med funktionaliteterne i min denon receiver. Jeg ville gerne have kontrol over alle udgangene og bestemme hvad de skal bruges til. Derudover ville jeg gerne prøve at integrere en rigtig god riaa og en god DAC
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej brasch,
Men man med den analoge model, selv bestemme hvordan man vil rute sit signal. Nu du også en DACE, kommer jeg til tænke andet kompromis-projekt, jeg aldrig lavet færdig: Et SP/Dif "Break out board". til tage det digitale signal før konverteren i en Pioneer DV575, og sende det som 3 SP/dif (front,cen+sub,rear). Det sjove er jo på den måde får man også DVD-A ud digitalt, samt SACD konverter til 24/88.2 med den nævnte maskine. Så må man jo huske implimenter copy bit'et konrekt . Jeg fik lavet PCB'et men kom ikke vidre....
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en mulighed, men jeg har nogle dele på vej fra TI, så ser jeg på det. Jeg vil jo helst have det hele. Jeg mener det burde være til at lave for omkring 15k uden dekodere, så det vil jeg naturligvis prøve. Der kommer nok masser af spørgsmål under vejs __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |